Anonym (Mamma) skrev 2017-09-05 12:11:59 följande:
Ja, nej och varför?
Jag och barnens pappa har väldigt olika syn på det här.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-09-05 12:30
Gick iväg lite fort. Skulle också skriva att jag går igenom mina barns telefoner lite då och då, kollar appar, sökhistorik mm. Pappan blev vansinnig. Tycker han överdriver, det är inget barnen öht märker av.
Det beror kanske lite på ålder, men i huvudsak tycker jag inte att det är okej att gå igenom barnens telefoner på det sättet. För ett lite yngre barn är det väl bättre att barnsäkra telefonen så de inte riskerar att hamna på olämpliga sidor. För äldre barn väger integriteten tyngre om det inte handlar om allvarliga saker.
För mig skulle det vara okej att gå igenom telefonen om jag misstänkte att barnet använder droger, dricker alkohol, är utsatt för mobbing eller utsätter någon för mobbing, om jag misstänkte grooming, självskada/ätstörning eller liknande.
I övrigt tycker jag att kommunikation alltid är bättre än snokande. Att prata med barnet om vad som finns på nätet, vad som kan hända på nätet (åldersadekvat), vilka appar som skulle vara lämpliga eller inte etc. Med sån kommunikation skulle jag hoppas att förtroendet var så pass att barnet skulle kunna berätta om något olämpligt hänt.
Det du gör tycker jag är att likställa med att läsa nåns dagbok och det tycker jag inte heller är okej, men skulle kunna vara det om det handlar om nåt så pass allvarligt som droger eller mobbing eller självskadebeteende.