• sigge1235

    Flyga i v. 29? Skulle ni åka?

    Vi har en konferens med flygresa enkelväg 4 h (så totalt 8 h flyg) och när denna sker så kommer jag att vara i v. 29. Det vore så roligt att följa med, men jag tvekar av två anledningar;

    1) Hemförsäkring gäller inte efter v. 28. Men någon som vet vad detta kan innebära i praktiken?

    2) Orolig för barnet. Dels har jag lätt att få åderbråck vilket enligt BM kan innebära förhöjd risk för blodpropp. Sen hade jag blödningar i början av denna grav, fram till ca v.10 och har fått flera missfall innan.

    Vill dock inte "va hemma i onödan", så vad säger ni - hade ni åkt??

  • Svar på tråden Flyga i v. 29? Skulle ni åka?
  • Carambolan

    Till vilket land går resan? Inom eller utom EU? (Dvs gäller eu-sjukförsäkring?)

  • XLinaX

    1) Du får höra med ditt försäkringsbolag om du kan teckna en tilläggsförsäkring. Du riskerar annars att få betala förlossning, permaturvård mm ur egen ficka.

    2) Du kan behöva läkarintyg beroende på flygbolag som sätter sina egna villkor. Du kan få svårt att få läkarintyg då du i graviditeten haft blödningar och tidigare missfall.

    Personligen tycker jag inte att det är att stanna hemma i onödan. Annars hade väl inte hemförsäkringen haft en gräns vid vecka 28?

  • Krusbärskompott

    Det är förstås låg sannolik att det händer något.

    Men det är också väldigt sannolikhet att få Listeria av kallrökt lax och opastöriserad ost men det undviker de flesta pga vill inte ta risken i onödan. Men andra käkar mögelost och allt möjligt.

    Personligen hade jag stannat hemma. Även med tilläggsförsäkring och resa till EU-land hade jag inte kunnat förlåta mig själv om det hänt något.

    Men jag respekterar att andra tänker annorlunda. Det är bara du själv som kan avgöra om det är "värt det".

  • Estor

    Om du flyger utan försäkring som täcker får du bekosta ev olyckor ombord, nödlandning o diverse omkostnader.. jag skulle inte våga chansa..

  • Jag är bara jag

    Hade inte kunnat. Kunde knappt gå redan då p.g.a svullna ben, jätteont i själva magmusklerna och allmänt risig. Vågat? Nä, inte det heller med en högriskgraviditet.

  • karamellflickan

    Jag har flugit i vecka 27 och skulle nog även flugit senare förutsatt att läkare på mvc hade sagt att det var ok och att jag hade en försäkring som gällde utifall något hände. Annars skulle jag inte ha flugit

  • karamellflickan

    Vad det gäller om du har förhöjd risk för blodpropp kan man tydligen ta blodprov på det. När jag var gravid fick min syster en propp och därför gjordes några extra prover på mig och dessa visade enligt bm att jag inte hade någon förhöjd risk för propp. Kanske värt för dig att kolla upp?

  • LittleSunshine84

    Kan du inte ta alternativ färdväg? En kollega till mig tog båten när vi flög pga flygrädsla.

Svar på tråden Flyga i v. 29? Skulle ni åka?