• Anonym191

Sjukanmäla varje dag??

Vad tycker ni?

Jag har ett kontorsjobb, om jag är sjuk så behöver min arbetsgivare alltså inte hitta ersättare eller vikarier eller liknande utan min sjukdom innebär endast att jag blir borta.

Jag har fått magsjuka, sjukanmälde mig imorse och sa att jag har magsjuka och inte kommer in men att jag kommer åter till jobbet så snart jag känner mig bättre. Tycker ni att man med den bakgrunden ska behöva sjukanmäla sig varje dag? Har en rätt bra relation med chefen, litet företag och alla känner varandra bra, räcker det att kanske skicka ett sms imorgon bitti och upplysa en extra gång om att jag blir hemma då också?

Självklart gör jag en bra överlämning till mina kollegor om jag har brådskande ärenden som måste tas om hand. Vad som behövs göras, hur det ska göras och av vem etc. Skickar ett mail om detta på morgonen när jag är sjuk så att det ska vara tydligt.

Så vad tycker ni?

- Ska jag vara hemma imorgon utan att informera vidare om detta eftersom han borde förstå det?

- Ska jag skicka ett sms och upplysa en extra gång ifall att?

- Ska jag behöva ringa och sjukanmäla varje dag när det gäller magsjuka? Chefen sa själv när jag ringde imorse "Ja, magsjuka kan ju ta några dagar att bli av med, krya på dig!"

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Sjukanmäla varje dag??
  • John22

Jag tycker det låter lagom seriöst att skicka iväg ett tidigt SMS och påpeka att du inte heller kommer den dagen.

• Anonym191

"Lagom seriöst" som i att du tycker det räcker eller var det en sarkastisk kommentar om att det inte låter så seriöst?

• Lena

Jag har aldrig sjukanmält mig varje dag. Jag hör av mig dagen innan jag räknar med att vara tillbaka igen

• razzmatazz

Jag har haft en arbetsgivare som krävde att man skulle ringa varje morgon om man var firtsatt sjuk, även det kontorsjobb där man väldigt mycket skötte sina egna arbetsuppgifter. Undantaget var om man blivit sjukskriven eller fått veta av läkare att antibiotika borde kicka in inom x antal dagar.

Dock var denne arbetsgivare tydlig i att reglerna var sådana. Har din arbetsgivare inte uttryckligen sagt att ni måste ringa varje dag tycker jag det räcker gott med ett sms!

• hammarhajen

Är man tveksam tänker jag att man alltid kan skicka ett meddelande utifall att. Tar ju inte många sek att knappa in ett sms Just formuleringar som "när jag känner mig bättre" kan ju vara lite otydliga.

• mso

När det gäller just magsjuka så hade jag (som chef på ett sådant företag du beskriver) inte förväntat mig att du hörde av dig förrens tre dagar senare, iom att vi har 48 h karens innan du får komma tillbaka. 
    För andra sjukdommar så brukar jag säga, hör av dig imorgon em med en uppdatering på hur du mår, när de sjukanmäler sig. Den uppdateringen kan då vara antingen sms eller att man ringer.

• krompa

Jag hade skrivit att jag är borta minst 2 dagar och att jag hör av mig senast kl 13. på dag 2 för att meddela hurivida jag kommer in dag 3.

Svar på tråden Sjukanmäla varje dag??