• Anonym (ts)

Kissnödig ofta, diabetes?

Jag har senaste dagarna blivit kissnödig ofta, brukar vakna på natten eller tidigare än normalt på grund av det. Läste att det kunde vara diabetes? Men borde man inte ha fler symtom då? Jag har iofs känt mig rätt trött också men nyligen börjat jobba så kanske är därför också. 

• Svar på tråden Kissnödig ofta, diabetes?
  • Anonym (S)

Det är inte bra att googla när man upptäcker konstiga saker i sitt liv när det kommer till detta ämnet. En period hade jag jättemycket migrän. Google tyckte på att detta innebar att jag hade en illabådande tumör i hjärnan. Det visade sig att detta var en biverkning från p-pillerna jag gick på då och när jag slutade med dem så slutade migränen också. 

Men förstår att det kanske kan kännas oroväckande. Mitt tips är att du söker vård! Att vara kissnödig ofta kan även vara ett symtom för urinvägsinfektion, vilket troligtvis är skälet. Det kan även vara njursten, njurgrus, etc.

Hur känns det när du kissar? Kommer det bara lite, slutar det rinna även fast du fortfarande känner dig kissnödig? Svider det? 

• EmberEyes

Det här med att kissa ofta och dricka mycket är primärt ett symptom för diabetes typ 1. Då handlar det om att från en dag till en annan dricka flertalet liter mer är normalt, och då också kissa mycket oftare än normalt. Typ 1 diabetes, det som förr kallades åldersdiabetes, är mycket ovanligt att få när du är över 25 år (dock inte omöjligt).

Är du orolig så gå ner till vårdcentralen, de tär ett mycket snabbt och enkelt test med ett stick i fingret och en blodsockermätning av en liten bloddroppe, och ev. kissa på en sticka för att mäta ketoner.

• Anonym (ts)

Okej, ja, dricker gör jag knappt (i princip bara ett glas juice på morgonen, kanske inte så bra men) vilket gör det ännu märkligare. Men då är det nog inte diabetes. Svider inte eller något så jag tror inte det är urinvägsinfektion.  Jag avvaktar nog lite och ser om det går över.

• Anonym (T)

Andra möjligheter kan vara uvi, oab eller graviditet?

Svar på tråden Kissnödig ofta, diabetes?