Anonym (påverkad?) skrev 2017-09-05 22:29:40 följande:
Jaydess hormonspiral är ganska ny på markaden och efterträdare till Mirena om jag fattat det hela rätt. Jaydess ska vara bättre eftersom den avger mindre hormoner och håller i 5 år.
Nu såg jag dock att fass har uppdaterat biverkningarna och en av de vanligaste (fler än 1 av 10) är att få cystor på livmodern! :-O
Min totala upplevelse av Jaydess är att mensen efter några månader har minskat, behöver inte supertampongerna längre, men att den fortfarande är regelbunden och att jag har nån slags ägglossning fortfarande.
Det tråkiga är att sexlusten nästan är bortblåst jämfört med förut, kan känna visst sug strax innan ägglossning, och att det är svårare att få orgasm. Detta problem är så jäkla tråkigt, har ju alltid haft hög lust! Är 35 år men tror inte det beror på åldern utan snarare att jag fortsätter att trakassera min livmoder med hormoner som gör den oduglig. Har ju läst att de som opererar bort livmodern också tappar sexlusten.
Vad känner ni andra som har Jaydess?
Jag har använt Mirena, eller om d va Jaydess sen i vintras d här året. D e den som e minst som e isatt. Jag använder i syfte att blöda mindre o för att jag inte vill ha barn vilket nog e dom vanligaste anledningarna. Blödningarna har minskat, nu klarar jag mej me bindor för normalblödningar ist för nattbindor! SÅ skönt! O mensen e inte 10 dagar lång utan ca 1 vecka. En sån frihet!
Jag tänker att risken att du ska få cystor på livmodern inte har ökat bara för att dom har skrivit om det på FASS. Den e fortfarande på samma nivå som innan så du behöver kanske inte oroa dej mer än tidigare?
Tråkigt me sexlusten där, men du e inte ensam. Många andra har sagt samma sak o sen märkt skillnad när dom tagit ut spiralen o där får man väl väga fördelarna gentemot nackdelarna helt enkelt
Min lust har nästan ökat istället. Jag känner mej mer normal me mindre blödningar o fräschare eftersom jag slipper dessa äckliga nerblodade nattbindor. Dagarna innan mens kan jag va heltokig o
t.om övervägt att träffa en av mina manliga kompisar för att få tömma ut lusten hahaha. Men sen går d över vid dag 2 under mensen. Om detta e positivt lr negativt vette sjutton. Sen har jag fått en hel del finnar på hakan, me undantag för nån vid tinninngarna. Men i huvudsak på hakan. Detta e d dock värt, hellre ett par finnar på hakan än massa illaluktande blödningar i nästan 2 veckor.
Annars så har jag inte märkt av några biverkningar o tänker ha kvar den här tills d e dags att ta ut den o då sätta dit en ny så fort d går