• Anonym (besviken)

Överklaga vårdbidrag hos FK

Har ett barn med kraftig adhd. Stora problem i skolan och hemma. varje dag. Jag vet ibland inte hur jag ska orka men kämpar med kropp och själ och ständiga möten på bup.
    Sökte vb hos fk, beskrev utförligt hens problematik och all mertid det innebär för mig. Jag kan faktiskt inte lägga mer tid på hen för då skulle dygnet vara längre än 24 h.
    Ändå bedömer fk att jag bara är berättigad 1/4 vårdbidrag, alltså den lägsta nivån. Känns som ett hån mot mig och allt jag gör för hen varje dag. Har sagt upp mig från extra-jobbet för att hinna vara med hen i skolan då och då eftersom personalen önskat det. Trodde vb skulle fylla den funktionen och göra det möjligt.

Någon som överklagat nivån och fått igenom det? Hur gjorde ni? Nån som fått 1/2 eller 2/3 vb vid adhd och vad angav ni som själ till detta? Finns det någon billig bra jurist att anlita inför överklagan? hur lång tid tar en sådan process? Går man vidare till länsrätten efter fk? Oj, det blev många frågor... 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-09-05 22:55
    Kan man byta handläggare på fk? Få ärendet prövat av någon annan?

• Svar på tråden Överklaga vårdbidrag hos FK
  • Anonym (***))

Bor du inte tillsammans med barnets pappa?

• Anonym (besviken)
    Anonym (***)) skrev 2017-09-05 22:48:09 följande:

Bor du inte tillsammans med barnets pappa?

Nix. Ensam vårdnad och boende sedan många år. Hen träffar honom bara varannan helg...
  • Anonym (***))
    Anonym (besviken) skrev 2017-09-05 22:54:37 följande:
    Nix. Ensam vårdnad och boende sedan många år. Hen träffar honom bara varannan helg...
    Ja, det är tufft att vara ensam i en sådan situation, har all förståelse för att du behöver hjälp.
  • Anonym (Miranda)

Jag är inte 100% säker på hur vårdbidrag fungerar, men är du säker på att det ska ersätta förlorad arbetsinkomst och inte bara extra kostnader? Extra jobb brukar inte räknas med i vilket fall som helst, i alla bidrag jag känner till räknar de bara upp till heltid.

Det låter också som att du egentligen behöver hjälp, inte mer vårdbidrag. Du ska t.ex inte behöva vara med i skolan, det ska finnas en elevassistent till ditt barn. Du kanske skulle behöva lite avlastning också, det finns korttidsboenden och familjehem som kan ha barnet varannan helg, en helg i månaden eller vad nu du vill och soc beviljar. Jag vet att man får kämpa sig blodig för att få den hjälp man har rätt till, men om du inte redan har sökt extra stöd så tycker jag du ska göra det.

• Anonym (M)

Du behöver fylla i vad du anser är fel med beslutet och du kan få hjälp med det av Habliteringen .

Du behöver inte anlita jurist när du överklagar går det till en annan distans på försäkringskassan en högre .

Jag fick överklaga för min utvecklingsstörda son och fick rätt till halvt vårdbidrag .

Jag fyllde i vad jag ansåg var fel med beslutet .

De gorde tvärtom de sänkte ersättning från halvt till det du skulle få men sones behov var inte förändrad så jag överklagade .

• Anonym (M)

Glömde skriva i en överklagan är det en ny på försäkringskassan som kollar igenom överklagan.

Några veckor tog det innan beslut kom.

Du får den ersättning nu du blivit beviljad och blir du beviljad högre ersättning så betalas rettraktivt ut på det du skulle få.

• Anonym (besviken)

Tack hörni för svaren! Känner mig något klokare nu i alla fall :)

Svar på tråden Överklaga vårdbidrag hos FK