• LejonSa

Sover mitt barn för lite?

Sonen är precis fyllda 2 år.

Han har alltid sovit bra. Hela nätter sen han va ca 3-4 mån. Senaste året har han sovit mellan 20.30/21.00 - 07. Och sen sover han ca 1,5-2h efter lunch.

Han går på fsk och jag tycker ofta de påtalar att han blir så trött runt 11 snåret. Äter sin lunch o sen sover dom ju. Har inte tänkt på det innan men nu idag sa hans pedagog det igen.

Blir lite fundersam; är det bara liksom en information hon delar med sig eller vill hon få fram en poäng med det? Tänker att jag ska fråga henne nästa gång hon säger något.

Jag menar skulle vi lägga honom kl 19-20 så skulle han vakna kl 05-06 vilket är totalt onödigt då han börjar fsk kl 9. Dessutom är han sällan trött vid 19-20. Enstaka fall. Om han inre sovit bra efter lunch. Då somnar han vid 19.30-20. Men är som sagt då uppe vid 05.30-06. Och blir trött ännu tidigare ju...

Vad tänker ni om det jag skriver? Hur sover era nyblivna 2 åringar?

• Svar på tråden Sover mitt barn för lite?
  • Carambolan

Jag tycker inte att det låter anmärkningsvärt lite. Kan tröttheten bero på något annat? Lågt blodsocker precis före lunch kanske? Vad äter han till frukost och när?

• Mascaraklumpar

Är det bara då han är trött så får han säkert den sömn han behöver. Om jag var i din sits och var tvungen att ändra på något så hade jag snarare ändrat det åt andra hållet, så att han lägger sig en halvtimme senare, går upp en halvtimme senare och förhoppningsvis också bir trött en halvtimme senare på dagen (om ni inte måste gå upp klockan 7, dvs. Blir det för stressigt att vakna 7.30 så går det förstås inte att göra så).

Men jag hade börjat med att prata med förskolan och frågat om de tycker att att det är ett problem att han är trött (blir han väldigt gnällig, äter han inte ordentligt osv). Är det inget problem utan mer bara ett konstaternade från deras håll så hade jag låtit det vara.

• NELJ

Vad har ni för tider på helgerna? Och på sommaren (som tog slut alldeles för fort)?

• Annelie 76

Klart han är trött då, de ska ju strax sova. Om han somnar i maten är det en annan femma men jag tycker inte det är konstigt att han är trött när det är läggdags.

• LejonSa
    Carambolan skrev 2017-09-05 23:17:54 följande:

Jag tycker inte att det låter anmärkningsvärt lite. Kan tröttheten bero på något annat? Lågt blodsocker precis före lunch kanske? Vad äter han till frukost och när?

Mascaraklumpar skrev 2017-09-06 00:02:01 följande:

Är det bara då han är trött så får han säkert den sömn han behöver. Om jag var i din sits och var tvungen att ändra på något så hade jag snarare ändrat det åt andra hållet, så att han lägger sig en halvtimme senare, går upp en halvtimme senare och förhoppningsvis också bir trött en halvtimme senare på dagen (om ni inte måste gå upp klockan 7, dvs. Blir det för stressigt att vakna 7.30 så går det förstås inte att göra så).

Men jag hade börjat med att prata med förskolan och frågat om de tycker att att det är ett problem att han är trött (blir han väldigt gnällig, äter han inte ordentligt osv). Är det inget problem utan mer bara ett konstaternade från deras håll så hade jag låtit det vara.

NELJ skrev 2017-09-06 00:05:00 följande:

Vad har ni för tider på helgerna? Och på sommaren (som tog slut alldeles för fort)?

Annelie 76 skrev 2017-09-06 07:25:19 följande:

Klart han är trött då, de ska ju strax sova. Om han somnar i maten är det en annan femma men jag tycker inte det är konstigt att han är trött när det är läggdags.

Skriver gemensamt till er alla

Han brukar äta frukost runt 7.30 ungefär. Ibland inte så jättepigg på att äta men oftast äter han hyfsat bra tycker jag. Han kan t ex äta hemgjord smoothie där jag även blandar i grötpulver för att göra den mer mättande plus äggröra på 2 ägg o vispgrädde, eller dubbelmacka med ost. Alternativt keso med smörgåsrån (2 st) o Philadelphiaost (dricker då antingen mjölk eller hemgjord smoothie till - eller både och ibland).

Jag brukar gå upp runt 6.30 för att hinna fixa mig till jobb. Hans pappa börjar inte förrän 9 så märker vi att lillen är trött så väcker vi inte honom i onödan utan väntar till senast 8 o väcker honom då så får han frukost då. Men oftast vaknar han som en klocka strax innan eller efter 7. Och är inte trött på eftermiddagar eller så. Detta gäller även om han lägger sig halvtimme eller tom timme senare har vi märkt.

På helgerna har vi samma. Han är ganska tydlig när han blir trött. Vi är inte lika strikta till helgen men vi märker att han mår bäst av att hålla sina sömn och matrutiner så gott det går och då gör vi så. Ibland blir det någon förskjutning här och där men inte ofta. Och jag ska vara helt ärlig och säga att jag inte tycker att han uppvisar jätte trötthet runt 11-12 snåret hemma (men somnar oftast utan större problem direkt efter lunchen) men så klart är det ju annat tempo på förskolan än hemma. (Håller med! Gick alldeles för snabbt och alldeles för lite sol )

Nä, det är ju det som är märkligt också. De kan börja meningen så här: det har gått jättebra idag. Han blir ju trött där på förmiddagen strax innan lunch. Men han har ätit jättebra!! Han tycker verkligen om mat, roligt att se!

Så han somnar ju inte i maten direkt uppfattar jag det som.

Tycker inte heller det verkar konstigt att han är trött. Han har ju dessutom de rutinerna invanda. Vakna, frukost, leka inne/ute, lunch, sova, osv. De upplever att han blir lite gnällig när han blir trött, men inte så så att det är det som nämns för oss föräldrar och sen när maten serveras så är han uppenbarligen pigg nog för att äta och äter bra.

Tror jag bara låter det vara. Kanske bara är en info bland all annan som kan delges liksom. Och påpekas det igen så att jag får känslan att de vill förmedla något då frågar jag dom rakt ut ist.

Vid ett tillfälle hade de påtalat det för min man när han lämnade och en av pedagogerna hade frågat när vi lägger honom lite indirekt. Maken svarade som det var. Mellan 20-20.30 och vaknar 07 ungefär. sen sa pedagogen inte mer.

Tack för era kommentarer!
  • Carambolan

Är det så att de egentligen inte menar att peka ut att han var trött, utan att det handlar om att han var ledsen eller på dåligt humör och de tror att det bara är för att han var trött...?

• malle88

Han kanske hellre sover på fm? Min dotter är jämngammal och om hon får bestämma sover hon middag kl 10.30-11 :) det funkar inte på föris förstås utan de äter 11-11.30 o sover efter, så Ibland får de gå o lägga henne mitt i lunchen. Hon sover ungefär samma tider som din son, fast bara 30-45 min på dagen.

• LejonSa
    Carambolan skrev 2017-09-06 09:14:51 följande:

Är det så att de egentligen inte menar att peka ut att han var trött, utan att det handlar om att han var ledsen eller på dåligt humör och de tror att det bara är för att han var trött...?

Kan ju vara så. Men när jag frågar om han varit ledsen eller så under dagen så svarar de 9/10 ggr att han inte varit det. Ibland kan han bli småledsen och fråga efter mig eller pappa men han är lätt avledd från det och uppehåller sig inte i den känslan för länge tycker dom. Utan accepterar en kram från pedagogerna och att de säger att "mamma kommer efter vilan som hon alltid gör", sen är han glad igen.

Någon gång har de nämnt att han varit extra gnällig och haft litw svårt att liksom komma till ro med någon lek. Men att det varit övergående.

Han är på en storbarnsavd om det nu skulle ha betydelse. Så de flesta barn där är 3-5 år. Bara han och 2 till som är jämnåriga. Och de två andra är helt nya på avd. Men ena har sitt storasyskon där.

Så ibland tänker jag att de kanske inte riktigt är vana vid dessa små?
  • LejonSa
    malle88 skrev 2017-09-06 09:19:23 följande:

Han kanske hellre sover på fm? Min dotter är jämngammal och om hon får bestämma sover hon middag kl 10.30-11 :) det funkar inte på föris förstås utan de äter 11-11.30 o sover efter, så Ibland får de gå o lägga henne mitt i lunchen. Hon sover ungefär samma tider som din son, fast bara 30-45 min på dagen.

Han brukar inte göra det hemma. Tyo helger eller sommarlov o så. Utan han är, hemma, ganska pigg och livlig fram till lunch vid 11.30 o sen sover han. Men jag har absolut sagt till dom att om de upplever honom så trött så får de ju lägga honom tidigare. Och de säger de själv att de ibland gör med en del barn och så får de äta efteråt. De sparar maten i så fall. Nu går han ju inte så länge om dagarna heller. 9-14/14.30 varje dag.
Svar på tråden Sover mitt barn för lite?