• Amanda450

Annullera

Vi har lite utav ett problem. Vi beställde en säng den 15e juli med en leveranstid på 8 veckor. Redan vid köpet var det akut då vi skulle komma att behöva sova i en bäddsoffa fram tills att sängen skulle komma. Fick ett sms om att sängen är försenad i upp till 3 veckor och att det som är beställt tillsammans med sängen (kuddar, täcken etc.) är försenat mer än så. De kan heller inte garantera att sängen hinner komma innan det nya satta datumet, vi har tröttnat och hittat andra återförsäljare med säng i lager som vi skulle kunna få direkt men är osäkra på om vi kan annullera denna order medan företaget ger luddiga svar på frågan. Den är trots allt specialbeställd vilket gör att öppet köpt och ångerrätt inte gäller, men vad gäller egentligen nu med tanke på förseningen och att sängen inte verkar ha börjat producerats än?

Med andra ord vill vi allra helst avbeställa sängen och få pengarna tillbaka för att kunna åka och köpa en nu på studs...

• Svar på tråden Annullera
  • Erizajo

Håller med ovanstående, mina svärföräldrar hade samma problem, hade beställt säng från Jysk som blev försenad igen och igen, slutade med att det gick två månader innan de fick den! De sov på sånadär uppblåsbara extrasängar och fick självklart ont i ryggen, så stå på dig!

• Kerubmamman

På vilket sätt är den specialbeställd? Är det att de normalt inte säljer en sådan modell eller specifika mått osv? Jag tänker att det är första eftersom den finns i lager hos andra försäljare..

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Amanda450
    Kerubmamman skrev 2017-09-06 14:18:34 följande:

På vilket sätt är den specialbeställd? Är det att de normalt inte säljer en sådan modell eller specifika mått osv? Jag tänker att det är första eftersom den finns i lager hos andra försäljare..

Den är specialbeställd när det gäller tyg (fanns två alternativ) samt bredd (fanns tre alternativ)
  • Amanda450
    Kerubmamman skrev 2017-09-06 14:18:34 följande:

Missade helt det andra du har skrivet, det är inte samma säng vi har hittat hos andra återförsäljare. Är ett helt annat märke men samma komfort och samma prisklass, men som sagt att vi skulle kunna åka och hämta den på studs 
  • nastyashell
    Anonym (Malin) skrev 2017-09-06 14:12:26 följande:

www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-foretagare/forsenad-leverans-till-kund/

Och att inte ha en säng känns ju som en ganska stor betydelse...

Jo, fast att inte ha en säng under 8 veckor eller under 11 veckor tror jag inte är en tillräckligt stor skillnad.

Hade TS blivit utlovad en säng på studs, men sen blivit försenad hade förseningen haft stor betydelse. Nu har trots allt TS en interimslösning vilket gör att den hör förseningen inte spelar lika stor roll.

Det kan fortfarande vara tillräckliga skäl för att häva köpet, men risken är att företaget kan kräva er på ersättning. Ni kanske vinner en rättslig process, men det är långt ifrån uppenbart.

Har ni haft utgifter orsakade av förseningen kan ni få ersättning för dessa. Ni kan också hävda att ni ska ha prisavdrag som kompensation för förseningen.
  • Amanda450

Någon mer som har en tanke i det hela? - är så otroligt svårt att veta vad man egentligen kan kräva när man väl står där i butiken och de ofta lyckas prata omkull en

Svar på tråden Annullera