• Ankeplank

Mirena hormonspiral.. Biverkningar?

Ni som har en.. Funkar det? Jag har läst så mycket hemskt.. Håravfall, hemsk acne och viktuppgång med mera..

Jag har hemsk riklig mens i en vecka's tid varje gång, och vill slippa den helst. Är 35 år och har 2 barn.

• Svar på tråden Mirena hormonspiral.. Biverkningar?
  • Anonym (A)

Barnmorskan perforerade min livmoder. Dvs stack spiralen genom livmoderväggen. Har haft sjukt ont och ska operera ut den i morgon med titthålsoperation.

• MeandHim

Är jättenöjd med min, inga biverkningar alls. Har aldrig mens men kan få en pytteblödning ibland, efter barnen blödde jag som Niagarafallen och hade sjuk mensvärk! Känner inget av det nu.
    Ett tips är dock att ta en Ipren/alvedon innan du sätter i den. Gjorde inte ont men lite obehagligt plus att jag blev sjukt yr och höll på att svimma efteråt.

• Anonym (Fia)

Jag har inte märkt av några negativa biverkningar. Bara positiva som obefintlig mensvärk och minimala blödningar.

Jag var sövd när min sattes in men har hört att man får vara beredd på att det kan göra ganska ont vid insättning.
    Jag har även fått gyn att klippa trådarna kortare då min kille kände av dem vid sex.

• Ankeplank

Har haft en i 2 dagar men fick panik när jag läste om håravfall så den åkte ut. Men var kanske dumt av mig så forskar runt lite innan jag kanske testar igen..

• Kiyah

blödde konstant i ett halvår (vanlig biverkning både enligt barnmorskan och information på nätet) det varierade mellan ordentliga blödningar och bara några droppar från dag till dag. sen dess har jag inte blött alls. har haft spiralen i ganska precis 2 år nu. enda biverkningen jag haft förutom att jag va öm i magen samma dag och dagen efter den sattes in

• Rosa Fluff

Blödde varje dag i 6 mån, sen försvann mensen helt i 6 mån för att sedan komma tillbaka med mensvärk och mens i ca 4 dagar två gånger i månaden. Inte jättekul men bättre än innan då jag blödde igenom stora bindor på bara 1 timme.

• Anonym (A)
    Ankeplank skrev 2017-09-06 14:32:41 följande:

Men fy.. Stackare! Byter du till något annat?

Kände mig modig och satte in en ny idag samtidigt som operationen. Operationen gick bra men är öm vid operationssåren nu. Samt blöder efter insättningen av spiralen. Hoppas de blir bättre denna gång!
  • Anonym (Trötter)

Satte in Mirena i samband med bortoperation av ett livmodermyom, hade haft svåra blödningar och ville helst ta bort hela livmodern (ska inte ha fler barn) eftersom jag haft problem både med piller och hormonspiral tidigare, men de sa nej. Det skulle prövas igen. Jag mår illa, är trött och grinar så nog påverkar hormonerna, även om de bara utsöndras lokalt i livmodern som det så vackert heter. Jag har diabetes och mina blodsockervärden har också skjutit i höjden sedan insättningen. Värst är illamåendet (idag fick jag åka hem från jobbet) och att inte riktigt bli trodd när man pratar med sjukvården. Är så ledsen över att behöva må såhär :(

Svar på tråden Mirena hormonspiral.. Biverkningar?