• KarinIngrid

Det här med att lyfta när man är gravid ?

Jag är gravid i vecka 15.
    Jag har en 2,5-åring därhemma så det händer ju titt som tätt att jag måste lyfta honom. Jag bär aldrig långa sträckor för han går ju själv.
    Men lyfter ur och i bilen, upp och ner från cykelbarnstolen, lyfter ner från sängen ibland och lite då o då när han behöver lyftas upp.
    Tidigare har jag inte reagerat så mycket på det men nu senaste veckan har jag börjat känna av sammandragningar i samband med att jag lyft honom.

Senast imorse då vi kom fram till dagis och jag lyfte ner honom från cykeln. Hela magen drogen ihop sig och blev spänd, det kändes väldigt obehagligt, inte ont men väldigt stramt! under första graviditeten hade jag inte samandragnigar förrän v 25 och framåt.

Så nu är jag lite orolig. Kan det vara farligt att få samandragningar såhär tidigt?
    Ska jag inte kunna lyfta min 2,5 åring?

Någon med erfarenhet ?

• Svar på tråden Det här med att lyfta när man är gravid ?
  • SaraWaya

Hej!

Jag är gravid med mitt tredje barn, och både med andra och tredje grav har jag haft mycket sammandragningar tidigt. Jag kan få det av att gå, nysa, bära osv. Barnmorskan säger att det är helt normalt och att livmodern bara tränar sig, plus att diverse graviditetssymtom kan komma tidigare och kännas mer än med första barnet. Du kan nog vara lugn!???? Känner du dig osäker, prata med barnmorskan!

• KarinIngrid

Tack så mycket för ditt svar! Det är lugnande att höra andras erfarenheter!
    Ska träffa min bm på måndag så tänkte prata med henne då också.
    Men som sagt alltid skönt att höra de med egen erfarenhet. Blev lite rädd när det kom så tidiga sammandragningar som v 15. Men kanske inget ovanligt då.

Svar på tråden Det här med att lyfta när man är gravid ?