• Sofiasofine12

hjälp! Botox och amning

Hej

Jag har en liten flicka på 4 månader som jag helammar. Jag var i London förra veckan med familjen för att hälsa på min bonusmamma. Andra dagen fick jag migrän. Det eskalerade under dagen och tillslut kunde jag knappt öppna ögonen. På kvällen började jag att kräkas så min sambo körde mig till sjukhuset. Jag var knappt kontaktbar och kräktes som en gris i väntrummet. 

Saken är den att jag hade enorma problem med migrän för några år sedan, men har inte haft ett anfall på över 3 år. Förrän nu då. Läkaren som kom in pratade snabbt och gav mig smärtlindring. Han sade att jag inte fick amma på tre dagar så att den starka värkmedicinen skulle hinna gå ur kroppen. Jag skulle även få annan behandling, vilket jag fick när jag började dåsa bort av smärtlindringen.

På ett par timmar mådde jag bättre. Jag hade småvärk i ett par dagar men i slutet av veckan var det som vanligt och jag började amma igen. 

Men så för att göra en lång historia kort - fick jag min journal för att ta med hem till försäkringsbolaget. Där står det klart och tydligt att läkaren har administrerat botox i glabella. Jag ringde sjukhuset och talade med läkaren som menade att det var inga som helst problem att amma. Men jag fick panik. Jag ringde sjukvårdsupplysningen som inte kunde ge något bra svar alls. Jag hann amma i två dagar innan journalen kom. Vad i helsike ska jag göra nu? Fortsätta amma som läkaren i London säger är heeeeeelt ofarligt eller sluta tvärt? Jag har inte vågat amma sedan jag upptäckte vad som hänt. Alla läkare jag kontaktat i Sverige ger luddiga svar som att jag kanske ska sluta amma, eller vänta en vecka och börja....

OBS - Min dotter är som vanligt.... men jag är super nojjig! 

Någon som har erfarenhet eller vet någonting angående botox och amning???

• Svar på tråden hjälp! Botox och amning
  • Mascaraklumpar
    Det finns ingen forskning på amning och botox och därmed kan man inte säga att det är säkert. Det kan mycket väl visa sig i framtiden att det inte är farligt alls, men eftersom botox är ett så potent gift och spädbarn är extra känsliga för det (det är exempelvis därför de inte ska äta honung) så är det i dagsläget dumt att chansa. Jag hade inte gjort det, och både fass och janusinfo (den senare brukar vara ganska liberal när det gäller amning och läkemedel) avråder. Att vänta en vecka tycker jag inte heller att du ska göra, eftersom substansen finns kvar i kroppen i flera månader.

Beklagar det du varit med om, både att du fått behandlingen utan att bli tillfrågad och att du sedan inte ens blev informerad om det. Det är en väldigt trist historia.

www.janusinfo.se/Beslutsstod/janusmed-amning/
Svar på tråden hjälp! Botox och amning