• Anonym (Tjockisen)

Plantar fasciit/hälsporre

Är ganska säker på att jag fått hälsporre/plantar fascit. Allt stämmer. Smärta i hälen och under foten som är värst när jag börjar gå men som blir lite bättre efter att jag gått ett tag. 

Jag bestämde mig för att göra något åt min vikt i april och har sedan dess gått en mil om dagen. Gått ner ett kilo i veckan i snitt och känt att det funkat bra, men nu gör det verkligen sjukt ont att gå. Vad kan jag göra? Måste jag sluta ta mina promenader? Funderade på att gå till läkaren, men det första som står när man googlar är att gå ner i vikt och att vila, så läkaren lär väl bara säga samma sak. Vill ju så gärna fortsätta, men det verkar ju verkligen inte bli bättre. Tips och råd?

• Svar på tråden Plantar fasciit/hälsporre
  • Anonym (*)

För mig hjälpte det mycket att massera och stretcha hålfoten och att använda skoinlägg med bra stöd för hålfoten. Några dagars vila är nog inte fel heller.

• LauraPalmer

Aj! Hälsporre är riktigt jobbigt. Jag hade ont i nästan ett år innan det gick över. Försök att vila lite i alla fall. Byt ut promenaderna mot en cykeltur några dagar i veckan och köp inlägg/bra skor. 

• Anonym (Tjockisen)

Tack för svar! Bra ideér!

• jvjvjxckhv

Googla! Finns tips på massage på Youtube. Där finns också stretchingsövningar.

Stå på trappsteg på tårna och häv dig upp. Ska hjälpa. 

Träna annat under tiden. Simning tränar hela kroppen. 

• enmamma

Lägg gelesulor eller korksulor i gympaskornas häl.

Min sjukgymnast sa att det är inte farligt att det gör ont.

Kolla nätet efter bra övningar mot hälsporren.

Använd sköna innetofflor.

• Gunegnica

Finns en speciell tejpning som man kan göra själv med idrottstejp. Googla "tejpa hälsporre".
    Köp inlägg som avlastar (finns speciella mot hälsporre).
    Även kiropraktorer kan hjälpa till.

• Heranell

Gå inte barfota eller utan skor inne. Jag har problem med värk i en hålfot, så nu i somras köpte jag ett par Birkenstock som jag använder inne. Märker stor skillnad nästan direkt. Nu har jag inte hälsporre men ett nertrampat fotvalv. Det kan även vara hälkudden i hälen som gör ont på dig och då är det viktigt att hälen "hålls ihop".

• Anonym (El)

De akuta smärtorna kan avhjälpas med EMS/tens, vilket kan hjälpa dig att börja träna snabbare igen. Utöver det behöver du troligen stretchövningar. Om besvären fortsätter trots viktnedgång och stretching kan du hjälpas av att träna benstyrka (utöver skoinlägg som några nämnt).

• NELJ

Stretcha och använd hälkoppar. Helst även inomhus, dvs i tofflor eller så kan du ha dem mellan dubbla strumpor. Jag tycker kopparna funkar mycket bättre än sulor med hål under hälen.

Men räkna också med att det kan sitta i länge, flera månader. Dock borde den värsta smärta ge med sig snabbare. Initialt kanske du ska ta det lite lugnt med promenaderna och göra någon som inte innebär så mycket stötar på hälen som simning, cykling eller crosstrainer.

• Anonym (Fotjävel)

Jag har fått denna diagnos och det är tröttsamt. Jag har fått stötvågsbehandling men jag kan inte påstå att det hjäpte. 
    Skaffade specialsulor via en fotterapeuft och de avlastar rätt bra. De skar till dem åt mig så de passar i golfskor och snyggare sneakers. De kostade ca 2100 kr.
    Annars är det rehabträning och tejpning som gäller.

Jag gillar golf så det sabbar rejält. Har fått hyra golfbil några rundor i år pga detta, trots allt gillar jag ju att gå för motionens skull.

Cykla och gå på spinning, eller simma som någon skrev ovan, är den konditionsträning som funkar. Att springa eller gå på danspass är inte att tänka  på...

Jag är rejält trött på min fot. Har haft skiten i 6 månader.

Svar på tråden Plantar fasciit/hälsporre