• Anonym (aadad)

Missad löneökning pga nyanställning?

Har jobbat som vikarie inom kommunen på vårdboende sedan några år och fick i mitten av maj en tillsvidare anställning på samma ställe. Som vanligt brukar de öka på lönen varje år, vilket enkligt facket skulle ske i maj. Men har räknat på min dåvarande timlön * 165 h och får precis samma månadslön, fortfarande. Inget ändrat. De andra på samma ställe säger sig ha fått påökt men inget jag kan se röken av.

Kan de ha lurat mig när jag gick in på en anställning i våras eller blivit nån miss? Känns ju jävligt surt eftersom löneuppgifterna skrevs på mitt avtal EFTER att jag skrivit på. Sen har jag inte direkt fått nån möjlighet att diskutera lön eller nått alls. Nån som känner igen sig???

• Svar på tråden Missad löneökning pga nyanställning?
  • NELJ

Det borde stå vilket år som lönen gäller i ditt avtal. Har ni missat att prata om det har du nog tyvärr gjort bort dig lite och får acceptera den lön du har.

• sextiotalist

Det är det vanligaste. Att man inte får något lönerevidering första året man är anställd. Du gick in på 2017 års lön, det som de andra fick efter löneförhandlingarna.

• sextiotalist
    NELJ skrev 2017-09-07 12:53:41 följande:

Det borde stå vilket år som lönen gäller i ditt avtal. Har ni missat att prata om det har du nog tyvärr gjort bort dig lite och får acceptera den lön du har.

Jag håller med dig, det borde varit tydligare. Men det är ytterst sällan man är med i löneförhandlingarna första året man är anställd.
  • Anonym (Hanna)

Diskuterade ni aldrig lön innan du skrev på för din nya tjänst? Det är nog där det blivit fel. Första året på ett nytt jobb så förhandlar man om lönen innan man skriver på, och då brukar man inte ingå i årets löneförhandling. Men det ska ju framgå när man skriver på.

• ecover
    Anonym (aadad) skrev 2017-09-07 12:51:45 följande:

Har jobbat som vikarie inom kommunen på vårdboende sedan några år och fick i mitten av maj en tillsvidare anställning på samma ställe. Som vanligt brukar de öka på lönen varje år, vilket enkligt facket skulle ske i maj. Men har räknat på min dåvarande timlön * 165 h och får precis samma månadslön, fortfarande. Inget ändrat. De andra på samma ställe säger sig ha fått påökt men inget jag kan se röken av.

Kan de ha lurat mig när jag gick in på en anställning i våras eller blivit nån miss? Känns ju jävligt surt eftersom löneuppgifterna skrevs på mitt avtal EFTER att jag skrivit på. Sen har jag inte direkt fått nån möjlighet att diskutera lön eller nått alls. Nån som känner igen sig???

För det första har jag svårt att tro att all personal på något kommunalt vårdboende får varje maj någon löneökning.
    För det andra, hur vet du att dina arbetskamrater verkligen fått någon löneökning i maj och att det inte är någon reklam från facket om hur arbetslivet borde se ut?
    För det tredje, efter 3 månader får du inte någon löneökning. Var glad för att du fått någon fasttjänst och inte längre behöver räkna ihop dina LAS dagar.
  • sextiotalist
    ecover skrev 2017-09-07 13:02:14 följande:
    För det första har jag svårt att tro att all personal på något kommunalt vårdboende får varje maj någon löneökning.
    För det andra, hur vet du att dina arbetskamrater verkligen fått någon löneökning i maj och att det inte är någon reklam från facket om hur arbetslivet borde se ut?
    För det tredje, efter 3 månader får du inte någon löneökning. Var glad för att du fått någon fasttjänst och inte längre behöver räkna ihop dina LAS dagar.
    En lönerevidering ska ske varje år och avtalsperioden går ut i de allra flesta fall den 1/4. Att det pga strul med löneförhandlingar etc inte sker varje år är en helt annan sak.
    Ja, arbetar man på ett kommunalt boende så finns det ett kollektivavtal och mig veterligen så ingår årliga lönrevideringar varje år i det kollektivavtalet.
    Däremot kan det vara som du säger, alla får inte ett lönelyft.

Men här det till 99% beroende på att ts gick med 2017 års lön och att hon kommer med först nästa år. Däremot så borde detta framgå tydligt i anställningsavtalet (som borde vara en standardmall de använder, där sådant bör stå med)
  • Anonym (Ha)
    ecover skrev 2017-09-07 13:02:14 följande:

Vad snackar du om?
  • Kasperina

Det vanligaste är att man inte får någon löneförhöjning om man börjar inom 6 månader före en lönerevision. Man har sas redan fått den nya lönen.
    I ditt fall så började du precis efter lönerevisionen och fick därför 2017 års lön direkt.

• Anonym (?)

Om det är samma tjänst du har, fast då tillsvidare, så ta ett snack med chefen. De kan fixa det i efterhand.

• Anonym (aadad)

När jag började som timmis där (har iofs varit på flera ställen i kommunen och sprungit) så var det nån lönedeal som höll på att göras, vilket gjorde att jag första månaden (började mitt i sommaren) hade säg 125 i timmen sen nästa månad typ 135 i timmen. Då har jag inte räknat in semesterersättning.

Så som jag förstår det, hade jag inte sökt den här tjänsten (jo jag vet att jag ska vara glad att jag har fast) och fått den så hade min timlön ökat förmodligen framåt hösten och fått retroaktivt.

Är ju fortfarande inom samma "företag" bara det att mitt anställningsavtal tidigare stod intermittent. Sen fick jag ett grav-vik på 1 år på ett boende. Minns inte om det blev löneökning under den tiden heller.

Men är det inte lite märkligt att de skriver till lönen EFTER att jag skrivit på???

• Anonym (aadad)
    Kasperina skrev 2017-09-07 14:20:30 följande:

Det vanligaste är att man inte får någon löneförhöjning om man börjar inom 6 månader före en lönerevision. Man har sas redan fått den nya lönen.

I ditt fall så började du precis efter lönerevisionen och fick därför 2017 års lön direkt.

Men som jag räknad så har jag min gamla timlön * 165 h = min nuvarande månadslön, alltså ingen skillnad....
  • Anonym (aadad)

Tittar jag i gamla lönelappar så har jag fått liksom ökning på 3-6 kr i timmen mellan 2014 och 2016.

Men ni som har månadslön. När brukar ni märka av nya lönen på lönebeskedet?

Svar på tråden Missad löneökning pga nyanställning?