• meatrocket8

Voxra/Wellbutrin

Hejsan . 
    Har  någon testat VOXRA ? Jag har nyligen fått de för social fobi och depression. Jag har några frågar... 

Gör voxra dig Arg? Och går det över i så fall?
    Jag har hört att voxra slutar funka efter några veckor, är det sant?
    Har någon testat höga doser som 450-600mg? 
    kan de hjälpa med OCD?
    Kan voxra hjälpa med sömnen efter att biverkningarna har gått över?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-09-07 15:30
    Och kan de hjälpa med ångest ?
  • Svar på tråden Voxra/Wellbutrin
  • IsDimma

För mig har voxra fungerat klockrent efter dom första veckorna när jag var så pigg att jag omöjligt kunde sova på nätterna trots sömntabletter.
    Jag har inte råkat ut för några biverkningar dock så där har jag inget svar.
    Dom hjälpte inte mig med sömnen. Sov lika dåligt som jag gjorde innan. Däremot gjorde som mig piggare dagtid så att jag fixade ett heltidsjobb
    Hjälpte inte mot ångest heller. Något jag hade mycket några år.

• Ser0tonin
    meatrocket8 skrev 2017-09-07 15:30:05 följande:

Gör voxra dig Arg? Och går det över i så fall?
    Jag har hört att voxra slutar funka efter några veckor, är det sant?
    Har någon testat höga doser som 450-600mg? 
    kan de hjälpa med OCD?
    Kan voxra hjälpa med sömnen efter att biverkningarna har gått över?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-09-07 15:30
    Och kan de hjälpa med ångest ?

Voxra hjälper inte mot OCD. Det är mer sannolikt att Voxra ger ångesthöjning än att hjälpa. Möjligen om ångesten kommer av depressionen. 
    300 mg är maxdos. Över det så ökar risken för krampanfall. Har hört folk som tagit 400, men det är inget som rekommenderas. 600mg låter bara galet. 
    Voxra hjälper inte mot sömnen.
    Voxra kan sluta funka, men inte för alla.

• meatrocket8
    Ser0tonin skrev 2017-09-07 18:48:24 följande:

Voxra hjälper inte mot OCD. Det är mer sannolikt att Voxra ger ångesthöjning än att hjälpa. Möjligen om ångesten kommer av depressionen. 
    300 mg är maxdos. Över det så ökar risken för krampanfall. Har hört folk som tagit 400, men det är inget som rekommenderas. 600mg låter bara galet. 
    Voxra hjälper inte mot sömnen.
    Voxra kan sluta funka, men inte för alla.

När voxra först kom ut så var starting dosen 600mg. Under den dosen så ökar den ej dopamin det var därför 600mg var starting dosen. Under 600 så ökas bara adrenalin . Jag har ingen familj historia med anfall så jag tror att det skulle vara säkert för mig att kunna ta 600mg dagligen.
    Folk har tagit över 5000mg och överlevt. Det krävs flera gram för att dö av wellbutrin.. Om du nu har en historia av anfall så ska du ju såklart ej ta Wellbutrin 600mg eller Alls.
  • meatrocket8
    IsDimma skrev 2017-09-07 16:00:54 följande:

Jag har ätit 300 mg sen efter dom första tre månaderna med 150 mg.

Fungerar voxra like bra sen du starta? många säger att den förlorar sin effekt efter ett tag.
  • Anonym (Anon)

Tar voxra 300 mg kombinerat med 100 mg sertralin sedan ca ett år tillbaka. Hade svårt att sova i början av voxra och igen när jag trappade upp från 150 till 300 mg, inga andra biverkningar.

Sover nu som en prinsessa och lagom mycket, dock kan det vara för att jag upplever ett ökat sömnbehov av sertralin. Vad gäller ångest hjäper inte voxra för mig, därav sertralinet. Klarar mig dock på 100 snarare än 200 mg av det senare vilket är en befrielse.

De höga doser du talar om, är det på psykiatrins inrådan eller efter köp på någon internet site du tänker i de höga banorna? Om ej föreskrivet så var rädd om dig och gör det inte, är mitt råd!

• meatrocket8
    Anonym (Anon) skrev 2017-09-07 21:03:43 följande:

Tar voxra 300 mg kombinerat med 100 mg sertralin sedan ca ett år tillbaka. Hade svårt att sova i början av voxra och igen när jag trappade upp från 150 till 300 mg, inga andra biverkningar.

Sover nu som en prinsessa och lagom mycket, dock kan det vara för att jag upplever ett ökat sömnbehov av sertralin. Vad gäller ångest hjäper inte voxra för mig, därav sertralinet. Klarar mig dock på 100 snarare än 200 mg av det senare vilket är en befrielse.

De höga doser du talar om, är det på psykiatrins inrådan eller efter köp på någon internet site du tänker i de höga banorna? Om ej föreskrivet så var rädd om dig och gör det inte, är mitt råd!

så vrf tar du voxran, depression/motivation/energi? hjälper de mkt?
  • Anonym (Anon)
    meatrocket8 skrev 2017-09-07 21:20:27 följande:

så vrf tar du voxran, depression/motivation/energi? hjälper de mkt?

Depression, har ångestbesvär därutöver men huvuddiagnos depression.

För mig hjälper de mycket. På både ssri och snri var jag så trött att jag kom hem från jobb, åt och sedan gick direkt till sängs men ändå var dagtrött. Kunde riktigt längta efter att få gå och lägga mig under arbetsdagens gång.

Med nuvarande kombo kan och vill jag leva mer normalt ; det finns både lust och ork för mer än jobb och sömn.
  • IsDimma
    meatrocket8 skrev 2017-09-07 20:43:05 följande:
    Fungerar voxra like bra sen du starta? många säger att den förlorar sin effekt efter ett tag.
    För mig fungerar dom fortfarande (efter 6.5 år). Jag håller på att trappa ner nu. Behöver dom inte längre men vill ha en bra lång avtrappningen.
  • Ser0tonin
    meatrocket8 skrev 2017-09-07 20:40:49 följande:
    När voxra först kom ut så var starting dosen 600mg. Under den dosen så ökar den ej dopamin det var därför 600mg var starting dosen. Under 600 så ökas bara adrenalin . Jag har ingen familj historia med anfall så jag tror att det skulle vara säkert för mig att kunna ta 600mg dagligen.
    Folk har tagit över 5000mg och överlevt. Det krävs flera gram för att dö av wellbutrin.. Om du nu har en historia av anfall så ska du ju såklart ej ta Wellbutrin 600mg eller Alls.

Varför frågar du då om du nu har himla bra koll på Bupropion?

Varför tror du dom ändrade maxdosen? Nej, inte p.g.a dopamin. Bupropion har en svag hämmande effekt på återupptaget av Dopamin även på 300mg.
    Folk som aldrig haft krampanfall kan få det. Samma sak med t.ex. Tramadol.
    Jag har inte pratat något om att dö? Bupropion hämmat inte återupptaget av adrenalin utan Noradrenalin. 

• meatrocket8
    Ser0tonin skrev 2017-09-08 09:09:26 följande:

Varför frågar du då om du nu har himla bra koll på Bupropion?

Varför tror du dom ändrade maxdosen? Nej, inte p.g.a dopamin. Bupropion har en svag hämmande effekt på återupptaget av Dopamin även på 300mg.
    Folk som aldrig haft krampanfall kan få det. Samma sak med t.ex. Tramadol.
    Jag har inte pratat något om att dö? Bupropion hämmat inte återupptaget av adrenalin utan Noradrenalin. 

jag får väl veta hur det gick med de som använt wellbutrin inge fel på det. 
    Jag sa inte att dom ändra maxdos PGA dopamin dom ändra för att för många fick anfall. Wellbutrin har en svag effekt på dopamin men det är bara 25% inte tillräckligt för att öka dopamin  bara  noradrenalin. därför krävs 600mg (50%) då har den en effekt  på dopamine

här är en engelsk text som kan förklara det bättre 

´´There seems to be a "threshold" level of inhibition required for certain neurotransmitter systems. 
    For dopamine it's been said 50% for accumulation, 75% for euphoria. 
    Any inhibition under 50% fails to produce an effect, Bupropion is a DRI with 27% (max) affinity... 23% under the minimum amount required for effects.
  • meatrocket8
    meatrocket8 skrev 2017-09-08 15:29:49 följande:
    jag får väl veta hur det gick med de som använt wellbutrin inge fel på det. 
    Jag sa inte att dom ändra maxdos PGA dopamin dom ändra för att för många fick anfall. Wellbutrin har en svag effekt på dopamin men det är bara 25% inte tillräckligt för att öka dopamin  bara  noradrenalin. därför krävs 600mg (50%) då har den en effekt  på dopamine

här är en engelsk text som kan förklara det bättre 

´´There seems to be a "threshold" level of inhibition required for certain neurotransmitter systems. 
    For dopamine it's been said 50% for accumulation, 75% for euphoria. 
    Any inhibition under 50% fails to produce an effect, Bupropion is a DRI with 27% (max) affinity... 23% under the minimum amount required for effects.
    eller förstår jag texten fel.. ?
  • Ser0tonin
    meatrocket8 skrev 2017-09-08 15:35:50 följande:
    eller förstår jag texten fel.. ?
    Inte helt fel.

Den får en återupptagshämmande effekt på dopaminet, men inte tillräckligt för att förse personen med någon effekt. Vad för effekt som uteblir står ju inte i texten men jag antar att dom syftar på AD.
  • meatrocket8
    Ser0tonin skrev 2017-09-08 15:58:26 följande:
    Inte helt fel.

Den får en återupptagshämmande effekt på dopaminet, men inte tillräckligt för att förse personen med någon effekt. Vad för effekt som uteblir står ju inte i texten men jag antar att dom syftar på AD.
    därför undra jag om någon känt någon skillnad mellan när de var på 450mg och gick till 600mg.  verkar inte finnas något som tar den dosen.
  • meatrocket8
    hur många gånger behöver man ta voxra per dag? räcker det 1 gång eller är det en sån medicin som man måste ta 3 gånger per dag?
  • Anonym (Erika)

Nej, Voxra gör mig inte arg, enligt FASS är det ca en av 10 000 som får det som biverkan så du kan vara lugn. Om Voxra slutade fungera efter några veckor skulle det inte säljas, maxdosen är 300 mg, så 450-600 mg ska man absolut inte ta. OCD har jag ingen erfarenhet av alls så det vet jag inte. Voxra är uppiggande så min gissning är att det inte fungerar så bra om man har sömnsvårigheter.

Man tar Voxra en gång om dagen, på morgonen.

• Anonym (Voxra)

Har ätit Voxra i 1½ år nu.
    Eftersom den bara finns i två styrkor, så funkar ju insättningen oftast lite annorlunda, men jag minns att när jag börjat äta 150mg varje dag så.. HERREGUD vilken skillnad i humör. Gick från apatisk och väldigt nedstämd med mycket ångest, till nästan maniskt glad med massa överskottsenergi. Nästan så pass att jag knappt fick någon sömn.
    Men planen var ända från början att jag skulle upp i 300mg, som de säger är maxdos. Efter att ha höjt till 300 så försvann alla de glada känslorna och nu är jag i princip tillbaks till hur jag var innan jag började med medicinen. KÄNNS det som iallafall.. oftast märker man ju inte vilken skillnad såna här mediciner gör, förrän man slutat äta dem.
    Träffade min läkare förra veckan och bestämde att vi ska gå tillbaks till 150mg.
    Plus att jag läst att det finns många som faktiskt slutar att äta Voxra, och sedan börjar igen, just för att uppleva denna känslan man får vid insättningen.

• IsDimma
    meatrocket8 skrev 2017-09-07 20:43:05 följande:
    Ja det har den gjort. Men då jag inte längre är deprimerad så håller jag på att fasa ut den just nu. Men gör det väldigt långsamt då jag är livrädd att det ska komma tillbaka.
    Min depression försvann helt sen jag i februari i år började med jod-tabletter
  • IsDimma

Haha. Den frågan hade jag ju redan svarat på nåja. Nu fick du typ samma svar igen

Svar på tråden Voxra/Wellbutrin