• LejonSa

Tysk mjölk -pastöriserad?? Snabbsvar tack!!

Hej.

Maken kom hem med en tysk mjölk. Jag kan inte utläsa på förpackningen om den är pastöriserad eller ej. Det är Milsani Haltbare Vollmilch (H-vollmilch ultrahocherhitzt). Står homogenisiert på den med.

Någon som vet? Ringde Livsmedelsverket men det var stängt. Maken har druckit denna mjölk väldigt mkt men jag är lite nojig av mig då jag nu är gravid och också har en liten en hemma som jag inte vill ska ha i sig opastöriserad mjölk.

Ska användas i matlagning om det spelar roll.

• Svar på tråden Tysk mjölk -pastöriserad?? Snabbsvar tack!!
  • Afterlife
    LejonSa skrev 2017-09-07 15:35:09 följande:

Hej.

Maken kom hem med en tysk mjölk. Jag kan inte utläsa på förpackningen om den är pastöriserad eller ej. Det är Milsani Haltbare Vollmilch (H-vollmilch ultrahocherhitzt). Står homogenisiert på den med.

Någon som vet? Ringde Livsmedelsverket men det var stängt. Maken har druckit denna mjölk väldigt mkt men jag är lite nojig av mig då jag nu är gravid och också har en liten en hemma som jag inte vill ska ha i sig opastöriserad mjölk.

Ska användas i matlagning om det spelar roll.

"ultrahocherhitzt" är det som kallas UHT-behandlad på svenska. Eller ultrapastörisering. Alltså är mjölken pastöriserad men vid högre temperatur än "vanlig" färsk mjölk.
  • Carambolan

Ja. Ultrahocherhitzt är sån superpastöriserad mjölk som vi brukar ha i små kaffetetror, som håller flera månader i rumstemperatur. Inte så gott

• LejonSa
    Afterlife skrev 2017-09-07 15:40:21 följande:

"ultrahocherhitzt" är det som kallas UHT-behandlad på svenska. Eller ultrapastörisering. Alltså är mjölken pastöriserad men vid högre temperatur än "vanlig" färsk mjölk.

Carambolan skrev 2017-09-07 15:42:41 följande:

Ja. Ultrahocherhitzt är sån superpastöriserad mjölk som vi brukar ha i små kaffetetror, som håller flera månader i rumstemperatur. Inte så gott

Maken älskar den. Växt upp med den. Jag har aldrig smakat. Behöver mjölk till lasagnen idag o så räcker inte min kära arla här hemma men så finns då denna tyska mjölk hemma så tänkte jag att jag ju inte känner av smaken ändå i maten direkt. Men blev osäker på huruvida den var pastöriserad eller ej.

Men vad bra. Slipper jag springa till Ica för mjölk just nu då!

Tack för svar och ja, stämmer lång hållbarhet på denna. December. Den får duga till dagens middag helt enkelt
  • Lena

Ska mjölken koka kan du använda opastöriserad ändå

• gröna
    Lena skrev 2017-09-07 16:57:16 följande:

Ska mjölken koka kan du använda opastöriserad ändå

vart får man tag på opastöriserad mjölk?
  • Lord Hans

Det finns inga spädbarn i Tyskland eftersom alla dött för att de druckit mjölk av skitkvalitet mycket sämre än den svenska mjölken. Rasist!

• Alessia

Att dricka opastöriserad mjölk kan innebära  FARA. Mjölken kan innehålla olika typer av bakterier som kan ge allvarliga följdverkningar. Hälsotillståndet bland mjölkdrickande förbättrades märkbart sedan pastörisering av mjölk som salufördes i butiker infördes i landet 1937. Man ville minska spridning av tuberkulos. Idag gäller det främst EHEC, salmonella och listeria.

• Emerencia

De är det viktigaste, om den är pastöriserad eller inte. Inte vilket foder korna får, hur djurhållningen hålls, hur mycket antibiotika som används, används sprutor fyllda med

• Emerencia

oxytocin för att kon ska kunna släppa mjölken. Sen det sista, varför äta kött och mjölk från andra länder som fraktas kors och tvär istället för närproducerat. De är något som är onödigt.

• LejonSa
    Lord Hans skrev 2017-09-08 20:53:07 följande:

Det finns inga spädbarn i Tyskland eftersom alla dött för att de druckit mjölk av skitkvalitet mycket sämre än den svenska mjölken. Rasist!

Precis. Rasist. Exakt vad man är för att man vill ha pastöriserad mjölk speciellt för ett litet barn och som gravid kvinna.
  • Stårschan
    LejonSa skrev 2017-09-11 09:10:50 följande:
    Precis. Rasist. Exakt vad man är för att man vill ha pastöriserad mjölk speciellt för ett litet barn och som gravid kvinna.
    Men du skulle ju använda den i matlagning och hetta upp den, och då spelar det ju ingen roll. Man upphör aldrig att förvånas hur många som vägrar ta in hela informationen om NÄR saker och ting kan vara olämpliga. Det är som om folk slutar lyssna efter "Man ska undvika opastöriserad mjölk om..."
  • LejonSa
    Stårschan skrev 2017-09-11 09:24:12 följande:

Men du skulle ju använda den i matlagning och hetta upp den, och då spelar det ju ingen roll. Man upphör aldrig att förvånas hur många som vägrar ta in hela informationen om NÄR saker och ting kan vara olämpliga. Det är som om folk slutar lyssna efter "Man ska undvika opastöriserad mjölk om..."

Ber om ursäkt för att jag ville vara på säkra sidan och inte riktigt har koll på pastöriserad eller ej till 100 % och hur matlagning påverkas eller ej påverkas av det.

Man kan som bekant inte kunna allt här i livet och det finns en orsak till att jag är något överförsiktig och gärna kollar saker två gånger under denna graviditet.

Vägrar ta in...

Visst om du säger det så.
Svar på tråden Tysk mjölk -pastöriserad?? Snabbsvar tack!!