• Undrande Tetris

Långa bussresor till skolan

Hej,

Jag känner mig lite orolig, min sambos barn ska nu flytta hemma hos deras Mamma och kommer få ännu längre till skolan än de redan har där. Hon har dessutom bestämt sig för att de ska åka buss, 1h 20min tar bussen med byte inne i stan. barnen är strax 10 och 12, varav yngsta knappt kan klockan. Hemresan kommer ta 1h 30min med byte i stan. Yngsta barnet glömmer alltid sin mobil och tappar ständigt bort den och båda har jättesvårt att prata med andra människor så om de går vilse i stan skulle de aldrig be om hjälp. 

Skulle ni låta era barn ha nästan 3h ensamt resande varje dag till och från skolan och gå själv inne i stan?

Mvh

• Svar på tråden Långa bussresor till skolan
  • äldreochklokare

i mina öron låter det för mycket när barnen är så pass unga. 

• Carambolan

Jag skulle aldrig i livet flytta så långt bort att någon i familjen behöver pendla tre timmar om dagen varje vardag. Men om jag mot förmodan behövde göra det så skulle jag låta dem åka själva om de åkte tillsammans både dit och hem och var väl bekanta med resvägen.

• Undrande Tetris
    Carambolan skrev 2017-09-08 08:31:38 följande:

Jag skulle aldrig i livet flytta så långt bort att någon i familjen behöver pendla tre timmar om dagen varje vardag. Men om jag mot förmodan behövde göra det så skulle jag låta dem åka själva om de åkte tillsammans både dit och hem och var väl bekanta med resvägen.

De kommer behöva åka olika bussar, olika tider, inne i stan. :/ Första bussen är samma i alla fall! 
  • John22

Tre timmar resa om dagen är ju helt sjukt. De kommer få gå upp jättetidigt och sedan inte komma hem förrän kvällen är på ingång, varpå de snart måste gå och lägga sig för att kunna vakna tidigt.

Jag skulle absolut inte ha låtit mitt barn ha så pass lång resväg och dessutom behöva byta buss.

• enanna

När jag gick i högstadiet hade vi så långa resor till skolan. Alla i byn hade förstås lika. Vi startade 6:50 och skolan började 8:30. Så startade vi hemåt 14:30 och var hemma 15:50. Men för yngre barn är det inte okej!! Här är det inte ens lagligt med så lång skolväg för så små barn.

• Undrande Tetris
    enanna skrev 2017-09-08 08:45:06 följande:

När jag gick i högstadiet hade vi så långa resor till skolan. Alla i byn hade förstås lika. Vi startade 6:50 och skolan började 8:30. Så startade vi hemåt 14:30 och var hemma 15:50. Men för yngre barn är det inte okej!! Här är det inte ens lagligt med så lång skolväg för så små barn.

Barnen slutar inte skolan förens 15:40 vissa dagar, tyvärr. Kommer då komma hem efter 17 någon gång. :o
  • John22
    Undrande Tetris skrev 2017-09-08 08:58:21 följande:
    Barnen slutar inte skolan förens 15:40 vissa dagar, tyvärr. Kommer då komma hem efter 17 någon gång. :o
    Det är ju som sagt helt sjukt. Barnen kommer ju inte få någon tid att varva ner och göra något utöver skolan på vardagarna.

Jag tycker det låter som vanskötsel av barnen.
  • Undrande Tetris
    John22 skrev 2017-09-08 09:08:37 följande:
    Det är ju som sagt helt sjukt. Barnen kommer ju inte få någon tid att varva ner och göra något utöver skolan på vardagarna.

Jag tycker det låter som vanskötsel av barnen.
    Jag håller helt med dig, barnen ska alltid komma i första hand och det känns inte som att de gör det alls i detta fall. De får inte heller leka med kompisar på mammans veckor, jag hade tyckt det var jättetrist om jag hade det så.
  • Decx

Hade liknande sen mellanstadiet och tänkte faktiskt inte så mycket på det, man vänjer sej.

Var hemifrån mellan 06:30 till 16:30. Bättre tider än en normal arbetsdag för många. Även barn är anpassningsbara.

• Undrande Tetris
    Whitehorse1979 skrev 2017-09-08 09:13:26 följande:

Aldrig i livet.

Kan barnen bo hos er på heltid?

Det hade varit nått men familjerätten tycker att det är bäst för barnen att bo hos båda föräldrarna. Jag tror dock att alla hade mått bäst av att barnen bodde hos mamman varannan helg, jag har dock väldigt lite att säga till om här såklart.
  • Undrande Tetris
    Decx skrev 2017-09-08 09:16:12 följande:

Hade liknande sen mellanstadiet och tänkte faktiskt inte så mycket på det, man vänjer sej.

Var hemifrån mellan 06:30 till 16:30. Bättre tider än en normal arbetsdag för många. Även barn är anpassningsbara.

Det har du helt rätt i att de är! :)
    Fast är det barnen eller föräldrarna som ska anpassa sig efter föräldrars beslut? Tycker inte barn ska ha det som arbetsdagar, det finns ju en anledning till att de har kortare skoldagar?
  • Whitehorse1979
    Undrande Tetris skrev 2017-09-08 09:19:21 följande:
    Det hade varit nått men familjerätten tycker att det är bäst för barnen att bo hos båda föräldrarna. Jag tror dock att alla hade mått bäst av att barnen bodde hos mamman varannan helg, jag har dock väldigt lite att säga till om här såklart.
    Fast familjerätten bestämmer INTE.

De kan bara råda.

Det är verkligen inte i barnens bästa intresse att ha så lång resväg.

Med läxor och allt.
  • Undrande Tetris
    Whitehorse1979 skrev 2017-09-08 09:29:09 följande:
    Fast familjerätten bestämmer INTE.

De kan bara råda.

Det är verkligen inte i barnens bästa intresse att ha så lång resväg.

Med läxor och allt.
    Barnen får väll säga vad de tycker snart, om de nu vågar, svårt för dem i sådana här situationer.

Läxorna görs bara på våra veckor oftast -_-'
  • Whitehorse1979
    Undrande Tetris skrev 2017-09-08 09:35:14 följande:
    Barnen får väll säga vad de tycker snart, om de nu vågar, svårt för dem i sådana här situationer.

Läxorna görs bara på våra veckor oftast -_-'
    Ja det kan de få göra.

Åldersgränsen är lite mer flytande nu.

Det är ju också försummelse.

Pappa bör kontakta FR kring detta.
    Vill inte mamma inse barnens bästa hade jag kört på med en stämning på boendet.
  • Anna60
    Decx skrev 2017-09-08 09:16:12 följande:
    Hade det varit en skolbuss så fine. Men inte vanlig kommunal buss med byte mitt i stan. No way.
  • amia01
    Anna60 skrev 2017-09-08 09:50:56 följande:
    Hade det varit en skolbuss så fine. Men inte vanlig kommunal buss med byte mitt i stan. No way.
    Skolbuss = linjebuss i de flesta fall. Här åker barnen 2-3 timmar varje dag, med både linjebussar och byte till mindre "skolbussar".  Har så gjort sedan de började i förskoleklass. Väntar 15-30 minuter på bussen, och under den tiden är det fritt fram att gå på stan, vilket de brukar vilja göra mest varje dag när de kommer upp i mellanstadiet.
    Har aldrig varit några problem med själva bussåkandet. Däremot blir det långa dagar, vilket märks mer ju äldre de blir. Svårt att hinna med läxor och fritidsaktiviteter. Men, nu har vi valt att bo där vi bor, och då får vi anpassa oss efter hur det fungerar i vår kommun. Tidiga kvällar, hämta och lämna de dagar vi kan och hjälpa barnen med läxor och återhämtning på helgerna.
Svar på tråden Långa bussresor till skolan