• Äldre 8 Sep 14:02
    8123 visningar
    16 svar
    16
    8123

    Utomlands med 1-åring

    Ska snart åka utomlands med min 1-åring och min 12-åring och försöker plocka ihop ett litet reseapotek. 12-åringen är det inga problem med men vad behöver man ha med till den lilla? Behövs vätskeersättning eller är det lika bra med amning?

    Dela gärna med er lite tips och råd!

  • Svar på tråden Utomlands med 1-åring
  • Äldre 8 Sep 14:56
    #1

    Det beror på var ni ska åka

  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 8 Sep 15:03
    #2

    Flytande kol är jätteviktigt att ha med! Vätskeersättning kan vara bra att ha vid magsjuka. Eventuellt alvedon och näsdroppar, eller så köper man det på plats vid behov.

  • Äldre 8 Sep 17:31
    #3

    Ammar du så är det minst lika bra som vätskeersättning. Tänk på att i så fall amma lite och ofta. :)


    När vi varit utomlands med barnen har vi bara haft med plåster typ.. :p


    A -03, F -05, V -10, S -14
  • Äldre 8 Sep 19:40
    #4

    I Norge och Finland funkar allt som hemma.

    Skall du åka till ngt speciellt land, eller bara dra sådär ?

  • Äldre 8 Sep 20:05
    #5

    Beror på vilket land och hur lätt det är att få tag på saker. Men jag tycker det är bra att ha med febertermometer och alvedonsuppar och vätskeersättning (plus en spruta att spruta in i munnen med). Plåster (sår kan rengöras med tvål och vatten vilket borde finnas där).

  • Äldre 9 Sep 06:18
    #6

    Vi ska till Grekland :)

  • Cala
    Äldre 9 Sep 06:44
    #7

    Vi ska till Spanien i höst med en 3-åring, och eftersom hotellområdet ligger nån mil från närmaste affär så har jag tagit det säkra före det osäkra och bunkrat upp:

    Flytande alvedon samt alvedon i tablettform

    Nässpray

    Halstabletter

    Plåster

    Sårrengöring

    Salva mot bett/små sår

    Aloe Vera

    Vätskeersättning

    Kräkpåsar

    (Detta är till oss alla, inte enbart 3-åringen, som exempelvis inte äter halstabletter).

    Förhoppningsvis behövs inget av det, men jag är lite av en planeringsjunkie så det känns skönt att ha med det ifall att. :)

  • modsey
    Äldre 9 Sep 08:48
    #8

    Det mesta och mer därtill finns ju i utlänska apotek så egentligen behöver man ta med rätt lute. Men visst kan det vara skönt att ha ex alvedon nära till hands hemma så behöver man inte rusa ut om barnet blir sjuk på natten . Vi brukar ha just alvedon nässpray Vätskeersättning med oss. Och örondroppar! Fast det är på recept.

    På plats brukar vi köpa salva mot maneter.

  • Äldre 9 Sep 09:50
    #9
    Mascaraklumpar skrev 2017-09-08 15:03:07 följande:

    Flytande kol är jätteviktigt att ha med! Vätskeersättning kan vara bra att ha vid magsjuka. Eventuellt alvedon och näsdroppar, eller så köper man det på plats vid behov.


    Tackar för att du skrev om flytande kol. Aldrig haft det eller ens känt till att det finns och ska köpa bums för att ha hemma ifall min dotter skulle få i sig nåt.
  • Äldre 9 Sep 09:59
    #10

    Var i Grekland för 2 veckor sen.

    Tycker andra har gett bra tips, men det vi saknade var någon sorts lite "läkande" salva. Typ hydrikortison. Dottern fick lite soleksem och när vi var på Apoteket där så försökte de tracka på oss allergitabletter osv. Någon salva var de inteintresserade sv att sälja.

    Nåt annat jag måste tipsa om till flygresan är en nackkudde. Hade 2-åriga sonen sovandes i knät under större delen av flygresan. Satte då en nackkudde om hans mage, på den kunde jag vila mina händer, och ha som stöd när jag läste bok osv.

    Om man inte har barney sottandes kan den va skön att ha att stödja upp armen med när de ligger i famnen.

    Det blir som en liten miniamningskudde.

    Ha en trevlig resa :)

  • modsey
    Äldre 9 Sep 10:16
    #11
    Geminis skrev 2017-09-09 09:50:39 följande:

    Tackar för att du skrev om flytande kol. Aldrig haft det eller ens känt till att det finns och ska köpa bums för att ha hemma ifall min dotter skulle få i sig nåt.


    Fast det skulle jag inte laborera med på en ett åring själv utan i så fall kontakta läkare! Då äe jag ändå akutsjuksköterska.
  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 9 Sep 11:02
    #12
    modsey skrev 2017-09-09 10:16:49 följande:
    Fast det skulle jag inte laborera med på en ett åring själv utan i så fall kontakta läkare! Då äe jag ändå akutsjuksköterska.
    Det är absolut inget man ska ge på eget bevåg, utan vid förgiftningstillbud ringer man 112, ber om att bli kopplad till giftinformationscentralen och följer sedan deras instruktioner. Anledningen till att det är bra att ha hemma är att man då kan ge det innan ambulansen hinner fram vilket förbättrar prognosen, inte att man ska laborera själv.
  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 9 Sep 11:09
    #13
    Mascaraklumpar skrev 2017-09-09 11:02:21 följande:
    Det är absolut inget man ska ge på eget bevåg, utan vid förgiftningstillbud ringer man 112, ber om att bli kopplad till giftinformationscentralen och följer sedan deras instruktioner. Anledningen till att det är bra att ha hemma är att man då kan ge det innan ambulansen hinner fram vilket förbättrar prognosen, inte att man ska laborera själv.
    Tillägger att alla föräldrar rekommenderas att ha detta hemma. Det är alltså ingenting jag själv hittat på.

    giftinformation.se/aktuellt/medicinskt-kol/

    www.1177.se/Uppsala-lan/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Forgiftning/
  • modsey
    Äldre 9 Sep 11:09
    #14
    Mascaraklumpar skrev 2017-09-09 11:02:21 följande:

    Det är absolut inget man ska ge på eget bevåg, utan vid förgiftningstillbud ringer man 112, ber om att bli kopplad till giftinformationscentralen och följer sedan deras instruktioner. Anledningen till att det är bra att ha hemma är att man då kan ge det innan ambulansen hinner fram vilket förbättrar prognosen, inte att man ska laborera själv.


    Och då är det ju inte så enkelt eller smart att labba med det i Grekland direkt....
  • Äldre 9 Sep 13:02
    #15

    Tack för alla tips och råd!

    Nässpray får man väl inte ge till 1-åringar så det är väl näsdroppar? Och jag tror faktiskt jag hoppar vätskeersättningen till lillen då jag ammar än...?

    Flytande kol hade jag ingen aning om att man rekommenderas ha hemma.. jag är sjuksköterska men har inga erfarenheter av det faktiskt.

  • Äldre 10 Sep 16:57
    #16
    Mascaraklumpar skrev 2017-09-09 11:09:32 följande:

    Tillägger att alla föräldrar rekommenderas att ha detta hemma. Det är alltså ingenting jag själv hittat på.giftinformation.se/aktuellt/medicinskt-kol/https://www.1177.se/Uppsala-lan/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Forgiftning/


    Hade inte tänkt laborera med det själv, utan ha hemma vid akut läge. Givetvis ringer man Giftinformationscentralen först.
Svar på tråden Utomlands med 1-åring