• Tjej84

    Någon mer med för trång livmoderhals??

    Hallå, tänkte höra mig för här om någon mer fått höra från sin barnmorska/gyn att man har en stängd eller alldeles för trång passage in till livmodern?

    Försöker googla men inte mkt som kommer upp på svenska sidor,
    Har försökt få barn i 2 år nu med min man men aldrig haft tillstymmelse till graviditet. Gjort en del undersökningar, varav en HSG i maj som gjorde så fruktansvärt ont att jag inte visste vad jag skulle ta vägen. 

    Igår skulle jag göra en insemination, men då efter att försökt få in 'katetern' en kvart får hon kalla in överläkaren som också säger att det är tyvärr stängt, ingen passage alls..! Så nu ska jag göra en operation där de ska utvidga livmoderhalspassagen till livmodern, någon annan som gjort detta??
    Är ganska nervös, men antagligen är detta anledningen till att vi inte blir gravida.

  • Svar på tråden Någon mer med för trång livmoderhals??
  • Koala

    Fast om du har mens så har du ju passage i livmoderhalsen, blodet kommer ju inifrån livmodern.
    Dessutom har du gjort en HSG, så passage måste finnas. Det är inte därför du inte har blivit gravid.
    Håller tummarna för att du snart lyckas!

  • Tjej84

    Koala: tack för pepp! ja det verkar som sagt märkligt eftersom jag uppenbarligen har mens och allt annat verkar normalt. de skulle försöka 'utvidga' livmoderhalsen dock så det fungerar med insemination åtminstone, får se vad det blir av det.
    Allt annat fungerar som vanligt hos både mig o min man annars.

    Läkarna frågade om jag hade gjort en konisering tidigare (vilket jag gjorde för många år sedan) de trodde därför att det var ärrvävnad som satt sig i vägen och 'stängde dörren' in till livmodern. Inte så lätt att veta vad man ska tro :/

  • Pion83

    Hej. Jag har gjort sådan operation. Efter min första förlossning som slutade i akut kejsarsnitt och med en infektion som inte upptäcktes förrän det gått långt så upptäcktes samma problem hos mig så jag gick igenom sådan operation. Lätt sövning men jag kommer inte ihåg någonting. Lätt mensvärk efteråt men jag är smärttålig utöver det vanliga har gynläkarna sagt.

    Sedan hjälpte inte detta mig till nästa graviditet. Tydligen har infektionen id första förlossningen sannolikt förstört de flimmerhår som finns i äggledarna för att föra ägg framåt. Det blev IVF för oss och jag är i v 13 nu????.

    Lycka till med allt!

  • Anonym (B)

    Hmmm.... det jag hört om mig bara, är att jag har en lång livmoderhals.... och bakåtlutad livmoder. Kan vara därför det var total tortyr med spiral och lite sånt. Blev sövning tillslut. Men fattar inte varför sköterskan höll på så många gånger, fast jag typ vrålade av smärta. :D

    Det var sen min gyn som berättade lååååångt senare hur det såg ut.

  • Tjej84

    Pion83: grattis till graviditeten :)!! Även om jg inte blir gravid naturligt efter op är det ju åtminstone möjligt att göra insemination eller ivf, så det är vad jag förväntar mig att vi får göra i alla fall.. :) vi får väl testa några ggr innan vi gör insemination och hoppas att det går vägen av sig själv.. skönt att höra att det finns folk som gjort ingreppet i alla fall, tack för att du delar med dig!

Svar på tråden Någon mer med för trång livmoderhals??