• Jue

Sprucket tandkött vid visdomstand

Är i åldern då visdomständerna börjar komma fram, och då och då händer det att tandköttet liksom går sönder runt visdomstanden. Flera millimeter tjockt tandkött som bara går isär. Gör så jäävla ont, men har aldrig hört om någon annan detta hänt för. Är det normalt? När kan man förväntas slippa det helt?

• Svar på tråden Sprucket tandkött vid visdomstand
  • legomum

Du kan ju alltid operera bort dina visdomständer men det kostar en del (massor).

När småbarnen hade tandsprickning så tog jag flytande alvedon och baddade tandköttet. Tyckte att det hjälpte mot smärtan så de kunde äta.

• Jue
    legomum skrev 2017-09-09 13:30:24 följande:

Du kan ju alltid operera bort dina visdomständer men det kostar en del (massor).

När småbarnen hade tandsprickning så tog jag flytande alvedon och baddade tandköttet. Tyckte att det hjälpte mot smärtan så de kunde äta.

Tandsprickning? Skrev du fel eller vad menar du? 
  • legomum

När barn får tänder säger man tandsprickning. Så ja jag menade det. Det är ju tandköttet som spricker och går sönder varje gång..

• Jue
    legomum skrev 2017-09-09 13:44:33 följande:

När barn får tänder säger man tandsprickning. Så ja jag menade det. Det är ju tandköttet som spricker och går sönder varje gång..

Jaha okej. Jag har fortfarande gratis tandvård, men tror du man fortfarande få betala själv? Är det en bedömning de gör?
  • myrank

Ja det är normalt. Men om det gör överjävligt ont kan tandläkaren lägga ett snitt för att öppna upp för tanden. Men det krävs att tanden är på god väg för annars växer det ju bara igen.

Svar på tråden Sprucket tandkött vid visdomstand