• Anonym (ledse­n)
    Äldre 9 Sep 18:20
    2556 visningar
    2 svar
    2
    2556

    depression efter sen abort

    Någon här som blivit deprimerad efter abort?

    Jag blev deprimerad bara någon dag efter jag gått igenom en sen abort i vecka 16... Pratade aldrig med någon kurator på sjukhuset.

    Nu mår jag så dåligt. Ser bilden framför mig på mitt barn... Fick se efteråt och det skulle bli en liten pojke.... Känner bara skuld. Är så ledsen, jag ångrar aborten men samtidigt var det de bästa för barnet... Men jag hatar mig själv för det. Jag kommer aldrig få se honom igen... Det knäcker mig...

    Tanken på att han dog i min mage pga mig... Hur ska man klara av sorgen efter? Det ända jag gör är o stirrar i väggen eller gråter... Jag orkar inte prata med någon. Jag orkar inte äta. Bara tänker....

    Det är det värsta jag har gått igenom och nu ångrar jag det något sjukt... Det ger mig aldrig honom tillbaka.. Jag hade inte kunnat ge honom ett bra liv just nu... Det får mig att må så dåligt.

    Hur gjorde ni för att klara av sorgen? Hur lever man vidare efter en abort?...

  • Svar på tråden depression efter sen abort
  • Anonym (Tjej)
    Äldre 9 Sep 18:35
    #1

    Jag förstår din sorg, den verkar vara dubbel - både sorgen efter barnet och sorgen att du inte kunde ge honom ett bra liv i livet så att säga. Men även om du kanske inte får se honom igen så finns han med dig. Inte bara spirituellt utan fysiskt. När en graviditet gått så långt har celler från fostret spridits i kvinnans kropp (därför tex nipt kan fungera) och färdats med blodet till olika ställen i kroppen. Hans celler finns alltid med dig och när du får barn i framtiden om du får det så kommer det barnet få några av hans celler under graviditeten. Så han kommer vara en del av ditt nästa barn också. Så du har inte förlorat honom helt <3 Han har bara gått tillbaka till att vara en del av dig nu vilket han var när han bara var en äggcell i din kropp.

    Hoppas den tanken kan lindra lite. Det har det gjort för mig efter abort.

  • Anonym (Mio)
    Äldre 10 Sep 15:14
    #2
    Anonym (Tjej) skrev 2017-09-09 18:35:53 följande:

    Jag förstår din sorg, den verkar vara dubbel - både sorgen efter barnet och sorgen att du inte kunde ge honom ett bra liv i livet så att säga. Men även om du kanske inte får se honom igen så finns han med dig. Inte bara spirituellt utan fysiskt. När en graviditet gått så långt har celler från fostret spridits i kvinnans kropp (därför tex nipt kan fungera) och färdats med blodet till olika ställen i kroppen. Hans celler finns alltid med dig och när du får barn i framtiden om du får det så kommer det barnet få några av hans celler under graviditeten. Så han kommer vara en del av ditt nästa barn också. Så du har inte förlorat honom helt <3 Han har bara gått tillbaka till att vara en del av dig nu vilket han var när han bara var en äggcell i din kropp.

    Hoppas den tanken kan lindra lite. Det har det gjort för mig efter abort.


    Det här kan vara något av det finaste jag har läst! Ts, jag beklagar din sorg. Försök ta den lilla energin du kan uppbåda och ta kontakt med en kurator. Efter en sådan händelse behöver du bearbeta.
Svar på tråden depression efter sen abort