• Anonym (Anonym)

Gravid och har 21 PT-psss kvar på Sats

Hej!

Jag är gravid i v 22 och har 21 PT- pass kvar på Sats. Jag måste erkänna att jag tycker att det är extremt läskigt att träna med PT som gravid. De är ofta extremt resultatfokuserade.. Vidare är det massa att ta hänsyn till. Man får inte bli överhettad, komma upp i för hög puls osv.. 

Jag skulle nog känna mig lugnare att träna själv och träna när barnet är förellst men då kommer nästa problem.. Jag är ensamstående o inte sugen att lämna barnet till minisats medan jag är hos PT. Barnet skulle säkert börja gråta ibland och jag skulle komma av mig. Har bara några månader på mig att utnyttja passen efter att sonen är född. 

Vad har ni för tankar om detta o vad hade ni gjort? 

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Gravid och har 21 PT-psss kvar på Sats
  • Anonym (Anonym)

Puff

• Anonym (K)

Jag tycker du ska hitta en pt som är inriktad på gravida och nyförlösta. Min erfarenhet är att många instruktörer/tränare inte har koll på hur man ska träna som gravid/nyförlöst. Då ska du absolut inte köra nån hårdträning direkt efter du fött utan knipa och hitta aktiveringen i de inre magmusklerna igen innan du börjar med sit ups, plankor, jogga osv. Kan du inte använda dina timmar med en sådan pt hade jag kollat upp möjligheten att få pengarna tillbaka eller kanske sälja vidare till någon annan och sedan lägga pengarna på en MammaMage-instruktör ett par månader efter du fött. Det finns ju även pt online på Mamma Fitness där man både kan välja att träna hemma eller på gym beroende på vad som passar ens situation bäst. Sen brukar det vara så att så länge bebisen inte tar sig runt utan kan sitta i babyskydd, babysitter, bumbo eller liknande får de vara med i gymmet.

• Anonym (PT på SATS)

Hej!

Jag jobbar faktiskt som PT på SATS och måste först och främst säga att det verkar som du träffat fel PT om det är så att han/hon fått dig obekväm att träna som gravid. En klient ska aldrig känna sig obekväm och även om vi är resultatfokuserade (vilket vi är på grund av att våra klienter VILL ha resultat) så är det alltid klientens önskemål som går först. Oavsett om man vill träna hårt eller inte.

Många PT:s på SATS är utbildade inom gravidträning (även jag själv) och vet vad som är bra och mindre bra gällande träning när man är gravid. All Personlig Träning handlar inte om att svettas tills man dör och ligger på en blöt fläck på golvet - om det är så du känner så har du nog som sagt bara träffat fel PT, vilket är väldigt tråkigt.

Gällande MiniSats så förstår jag din tanke, man vill inte bli avbruten under sitt PT-pass på grund av att ens andra barn gråter inne på barnpassningen. På centret där jag jobbar och även på flera center i stan så vet jag att många meddelar personalen på MiniSats att de ska träna med en PT. Vi får inte ha barn ute i gymmet men om det är en tid på dygnet då det är mindre folk på centret och en gruppträningssal är ledig så är det helt okej för PT:n att träna föräldern, tillsammans med barnet, inne i en av gruppträningssalarna. Jag har själv tränat flertalet mammor inne i gruppträningsalen där deras barn både varit med och tränat eller lekt på egen hand vid sidan av. Allt går att lösa :)

Det sista jag vill säga är att sluta absolut inte träna för stt du är gravid (så länge du orkar och mår bra). Under första trimestern kan du träna på precis som vanligt. Så länge man inte har ont eller mår dåligt så finns det ingen anledning att träna annorlunda förrän v 16-20. Tycker man det är jobbigt rent mentalt och är orolig - ta det lugnt med träningen men försök hålla igång. Det kommer bara göra gott både för dig och för ditt barn :)

Kram från en SATS-PT som hoppas du vågar fortsätta med din PT och att han/hon anpassar träningen efter dina önskemål :)

• Anonym (PT på SATS)

Sorry, läste ditt inlägg igen och såg att du är i v. 22 så never mind gällande det jag skrev om första trimestern :)

Vet inte vart i Sverige du tränar men försök hitta en PT som är erfaren inom gravidträning och träning efter graviditet som kan hjälpa dig under dina återstående PT-pass! :)

• Anonym (Anonym)
    Anonym (K) skrev 2017-09-09 22:55:46 följande:

Jag tycker du ska hitta en pt som är inriktad på gravida och nyförlösta. Min erfarenhet är att många instruktörer/tränare inte har koll på hur man ska träna som gravid/nyförlöst. Då ska du absolut inte köra nån hårdträning direkt efter du fött utan knipa och hitta aktiveringen i de inre magmusklerna igen innan du börjar med sit ups, plankor, jogga osv. Kan du inte använda dina timmar med en sådan pt hade jag kollat upp möjligheten att få pengarna tillbaka eller kanske sälja vidare till någon annan och sedan lägga pengarna på en MammaMage-instruktör ett par månader efter du fött. Det finns ju även pt online på Mamma Fitness där man både kan välja att träna hemma eller på gym beroende på vad som passar ens situation bäst. Sen brukar det vara så att så länge bebisen inte tar sig runt utan kan sitta i babyskydd, babysitter, bumbo eller liknande får de vara med i gymmet.

Tack för svaret! Jättebra tips.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (PT på SATS) skrev 2017-09-09 22:59:56 följande:

Hej!

Jag jobbar faktiskt som PT på SATS och måste först och främst säga att det verkar som du träffat fel PT om det är så att han/hon fått dig obekväm att träna som gravid. En klient ska aldrig känna sig obekväm och även om vi är resultatfokuserade (vilket vi är på grund av att våra klienter VILL ha resultat) så är det alltid klientens önskemål som går först. Oavsett om man vill träna hårt eller inte.

Många PT:s på SATS är utbildade inom gravidträning (även jag själv) och vet vad som är bra och mindre bra gällande träning när man är gravid. All Personlig Träning handlar inte om att svettas tills man dör och ligger på en blöt fläck på golvet - om det är så du känner så har du nog som sagt bara träffat fel PT, vilket är väldigt tråkigt.

Gällande MiniSats så förstår jag din tanke, man vill inte bli avbruten under sitt PT-pass på grund av att ens andra barn gråter inne på barnpassningen. På centret där jag jobbar och även på flera center i stan så vet jag att många meddelar personalen på MiniSats att de ska träna med en PT. Vi får inte ha barn ute i gymmet men om det är en tid på dygnet då det är mindre folk på centret och en gruppträningssal är ledig så är det helt okej för PT:n att träna föräldern, tillsammans med barnet, inne i en av gruppträningssalarna. Jag har själv tränat flertalet mammor inne i gruppträningsalen där deras barn både varit med och tränat eller lekt på egen hand vid sidan av. Allt går att lösa :)

Det sista jag vill säga är att sluta absolut inte träna för stt du är gravid (så länge du orkar och mår bra). Under första trimestern kan du träna på precis som vanligt. Så länge man inte har ont eller mår dåligt så finns det ingen anledning att träna annorlunda förrän v 16-20. Tycker man det är jobbigt rent mentalt och är orolig - ta det lugnt med träningen men försök hålla igång. Det kommer bara göra gott både för dig och för ditt barn :)

Kram från en SATS-PT som hoppas du vågar fortsätta med din PT och att han/hon anpassar träningen efter dina önskemål :)

Jag har haft en PT som jag är supernöjd med men han har ingen utbildning inom just gravida och nyförlösta kvinnor vilket oroar mig lite. Han säger att han kan den biten men jag känner spontant att han kanske borde ta en sådan utbildning om han var intresserad av det :) Vad tänker du om det?

Skönt att höra att man kan ta med sig barnet in dagar då det är lugnare :)
  • Anonym (Abc)

Nu är det meningslöst med en PT, använd dom gånger till att hårdträna efter ungen. Så du blir fit och snygg för din man igen

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Abc) skrev 2017-09-10 00:21:48 följande:

Nu är det meningslöst med en PT, använd dom gånger till att hårdträna efter ungen. Så du blir fit och snygg för din man igen

Lol. Jag är ensamstående.
  • EmberEyes
    Anonym (Abc) skrev 2017-09-10 00:21:48 följande:

Ja, för att behaga mannen är det enda viktiga i universum... Att själv må bra och hitta tillbaks till sin egen kropp är oväsentligt.
  • ElisaR
    EmberEyes skrev 2017-09-10 00:56:33 följande:

Ja, för att behaga mannen är det enda viktiga i universum... Att själv må bra och hitta tillbaks till sin egen kropp är oväsentligt.

Tänkte detsamma :)
  • Anonym (Abc)

Klart du är ensamstående, man får för fan inte bryta den trenden ;) Ännu större anledning att spara din PT, eller? :)

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Abc) skrev 2017-09-10 01:05:11 följande:

Klart du är ensamstående, man får för fan inte bryta den trenden ;) Ännu större anledning att spara din PT, eller? :)

Lol. Vad är du för bitter tjockis bakom dessa inlägg?

Man, kvinna? Det är roligare att spana in snyggingar på gym än att komma hem till en partner som gett upp :D
  • Anonym (Abc)

Bitter ja tjock nej... inte ens "några extra kilo"

Då jag inte vill ha barn så är det omöjligt att hitta en dam, varenda en jag pratar med är ensamstående. Därav mitt lilla trendskämt :)

Inget snyggt ligg får man tag på heller, alla som visar intresse är överviktiga... Orkar inte med det längre

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Abc) skrev 2017-09-10 01:32:55 följande:

Bitter ja tjock nej... inte ens "några extra kilo"

Då jag inte vill ha barn så är det omöjligt att hitta en dam, varenda en jag pratar med är ensamstående. Därav mitt lilla trendskämt :)

Inget snyggt ligg får man tag på heller, alla som visar intresse är överviktiga... Orkar inte med det längre

Vad finner du för intressant på detta forum, som riktar sig just till Familjeliv?

Kvinnor börjar bli allt starkare. Vi tjänar mer och är inte beroende av män. Det har även i år blivit lagligt som ensamstående mamma att insiminera sig med donator i Sverige. Detta med att kvinnor blir alltmer ensamstående är säkerligen ingen trend. Om du kollar runt bland andra däggdjur är långt ifrån alla honor beroende av hanen mer än befruktning.

Jag kan tänka mig att det är jobbigt att märka hur oberoende vi är. Det enda en man kan göra för att försöka försäkra sig om att kvinnan ska stanna är att vara så bra som möjligt, med andra ord anstränga sig.

Det låter konstigt att du bara träffar tjocka kvinnor. Är du tränad och attraktiv själv?
  • Anonym (PT på SATS)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-09-10 00:05:44 följande:

Jag har haft en PT som jag är supernöjd med men han har ingen utbildning inom just gravida och nyförlösta kvinnor vilket oroar mig lite. Han säger att han kan den biten men jag känner spontant att han kanske borde ta en sådan utbildning om han var intresserad av det :) Vad tänker du om det?

Skönt att höra att man kan ta med sig barnet in dagar då det är lugnare :)

Jaha okej då förstår jag. Jag tycker att man ska ha gått en utbildning inom gravidträning om man ska träna gravida kvinnor. Det är mycket att tänka på.

Han kan säkert endel och många på de flesta PT-utbildningar har man ett kort avsnitt om gravidträning. Men det är bra att fördjupa sina kunskaper kring det om man sen vill jobba med gravida! Det är ju sååå mkt mer än att "inte träna raka magmusklerna" :) Fråga honom vad han har för kunskaper, om han har koll på vad gravidhormonerna gör med kroppen tex och varför man ska anpassa träningen efter det. De flesta PT:s kan grundtanken med gravidträning - att man ska ta det lite lugnare etc. Men vad kan han utöver det? Våga fråga honom och om du inte känner dig nöjd med hans svar så har du all rätt att byta PT utan att han ska ta det personligt. Är man en duktig PT så vet man också vilka som är ens svagheter!
  • Anonym (Hjälpsam)

Hej, förstår att det kan vara jobbigt att träna när man tänker på barnet och att det är så många på plats. Sats PT's är verkligen jättebra men kan vara lite jobbigt med en miljö med massa människor i stora rum. 

En vän till mig är utbildad PT men inte en vanlig pt på sats utan detta är lite mer rörlig träning (sådant som vi människor ska träna och röra på oss) där mamma boot camps är väldigt populära samt en lokal med endast klienter som har bokat tid så du kommer ha det för dig själv om du så villGlad

Han har samt en tränings-app där han tar väl hand om sina klienter och erbjuder olika måltider att äta samt går det att chatta med honom när som helst för frågor

Hör gärna av dig om det låter kul, han är världens snällaste och kommer anpassa sig till hur du vill träna.

• Anonym (....)
    Anonym (Hjälpsam) skrev 2023-10-07 08:40:55 följande:

Hej, förstår att det kan vara jobbigt att träna när man tänker på barnet och att det är så många på plats. Sats PT's är verkligen jättebra men kan vara lite jobbigt med en miljö med massa människor i stora rum. 

En vän till mig är utbildad PT men inte en vanlig pt på sats utan detta är lite mer rörlig träning (sådant som vi människor ska träna och röra på oss) där mamma boot camps är väldigt populära samt en lokal med endast klienter som har bokat tid så du kommer ha det för dig själv om du så vill // Glad

Han har samt en tränings-app där han tar väl hand om sina klienter och erbjuder olika måltider att äta samt går det att chatta med honom när som helst för frågor

Hör gärna av dig om det låter kul, han är världens snällaste och kommer anpassa sig till hur du vill träna.

Och du tror inte ts har löst problemet såhär 6 år senare.... 
Svar på tråden Gravid och har 21 PT-psss kvar på Sats