• Anonym (Panik!!)

Ny tråd. Lös tand! HJÄLP!!

Försöker en gång till då jag glömde kryssa i "tillåt anonyma svar".

onsdags var jag hos tandis och tog bort tandsten. Hon slet och drog vid ena framtanden i underkäken, den växer lite snett och ligger framför tanden bredvid. När jag kom ut märkte jag att jag plötsligt hade en halv millimeter stor springa mellan tänderna, något som jag normalt inte har. Hon sa inget alls om saken, så jag antog att hon bara tagit i för hårt och att det var okej. 2 dagar senare hade tanden gått tillbaka.

Ikväll när jag borstade tänderna kändes det konstigt och jag märkte att tanden sitter löst. Man kan alltså rucka den så att den lilla springan kommer tillbaka. Inte mycket, men tillräckligt för att jag ska få panik!

Tänker direkt tandlossning, men eftersom tandköttet mår bra och jag inte har fickor kan det väl inte vara det?

Snälla, vet någon om dethär är normalt? Har aldrig hänt förut och då har jag tagit bort tandsten 4 gånger. (Men aldrig förr har det gjort såhär ont heller.)

• Svar på tråden Ny tråd. Lös tand! HJÄLP!!
  • menskärpdig

Men snälla vännen klockan är snart 11 på natten, gå och lägg dig och ring tandläkaren de första du gör imorron,eller dra ut den själv det är mitt råd,frågan är om du vill ta råd från folk som råkar läsa ditt inlägg vid denna tid och inte vet vad dom pratar om? eller ringa tandläkare som faktiskt vet vad den gör?(oftast) 

• Anonym (Jdn)

Springan som du ser är mellanrum mellan tänderna såkallade approximalrum, att du inte haft det förut beror på att det suttit tandsten där som hygienisten tagit bort. Troligtvis har tandköttet varit lite irriterat och slappt och blivit lite "misshandlat" under tandstensborttagningen så att det rör på sig, det lägger sig om några dagar/vecka.

Tänder är fysiologiskt något rörliga för att dämpa tuggkrafterna men oftast tolkar patienter tänderna som rörliga eftersom de känner med fingrarna som sviktar, det är oftast inte tanden.

Är tanden rörlig på riktigt så får du ringa på måndag.

• Anonym (Panik!!)
    Anonym (Jdn) skrev 2017-09-09 23:07:54 följande:

Springan som du ser är mellanrum mellan tänderna såkallade approximalrum, att du inte haft det förut beror på att det suttit tandsten där som hygienisten tagit bort. Troligtvis har tandköttet varit lite irriterat och slappt och blivit lite "misshandlat" under tandstensborttagningen så att det rör på sig, det lägger sig om några dagar/vecka.

Tänder är fysiologiskt något rörliga för att dämpa tuggkrafterna men oftast tolkar patienter tänderna som rörliga eftersom de känner med fingrarna som sviktar, det är oftast inte tanden.

Är tanden rörlig på riktigt så får du ringa på måndag.

Det är nog tanden som rör på sig. Trycker på den med tungan och ser hur den rör sig.

Springan där emellan har aldrig funnits, tänderna överlappar varandra lite och springan syns bara från sidan. Har aldrig haft så förut.

Tycker bara att det är märkligt att tandis inte sa något om saken när hon fixade tänderna åt mig. Hon borde ju ha känt att något var fel.
  • Anonym (Jdn)
    Anonym (Panik!!) skrev 2017-09-09 23:12:24 följande:

Det är nog tanden som rör på sig. Trycker på den med tungan och ser hur den rör sig.

Springan där emellan har aldrig funnits, tänderna överlappar varandra lite och springan syns bara från sidan. Har aldrig haft så förut.

Tycker bara att det är märkligt att tandis inte sa något om saken när hon fixade tänderna åt mig. Hon borde ju ha känt att något var fel.

Tandköttet drar sig nedåt med åldern, har det dessutom suttit tandsten där så är det ännu mer irriterat och drar sig nedåt där det finns större utrymme mellan tänderna.

Det kan vara en lagning som lossnat som du kan rucka på. Jag bara gissar. Helt omöjligt för mig att svara på utan att ha sett tanden. Ring tillbaka till hygienisten på måndag eller ring stadens jour i morgon.
Svar på tråden Ny tråd. Lös tand! HJÄLP!!