• Icachefen

starta handelsbolag - frågor

Jag är en människa som vill ha stenkoll och kontroll på allting.
    Håller nu på att registrera ett handelsbolag med en väninna som tidigare hade enskild firma, dokumentation moms, deklaration, budget inventering ALLT skötte hennes nuvarande exman. = hon har ingen koll på något förutom dom tjänster hon erbjuder.

Så jag tänkte vi ska börja om helt på nytt och få en fräsch start med mig som delägare.

Jag söker bästa programmet där man kan spara allt, inventering samt förbrukningsinventarier, även inköp/invest av mina samt hennes pengar osv., försäljning, moms. Är det visma som är absolut bäst till detta? Jag kommer nämligen stå för de mesta ekonomiska ansvaret första året när det gäller investering och inköp, ev fakturor osv. Jag kommer också göra våran hemsida koda den HTML uppdatera osv, hur gör man med lön och sådant?

Eftersom jag kommer bära de ekonomiska ansvaret nu i början så kommer vi ju att jämna ut detta senare så vi båda har investerat lika mycket.

Har själv gått företagsekonomi 2011 men det är en herrans massa år sedan så minns inte mycket alls tyvärr.

Tack för ni tog er tid att läsa min virriga tråd.

• Svar på tråden starta handelsbolag - frågor
  • FruNyfiken

Menar du ett bokföringsprogram? Jag använder Visma Administration 500 för bokföring och är nöjd med programmet. Det finns både mindre och större varianter så du kan välja utifrån ert behov. För lönerna använder jag Visma Lön, men om ni bara är två stycken känns det väl avancerat. Jag tror dock att det finns varianter på löneprogrammet också.

• Kerubmamman

Jag är kanske på väg att starta enskild firma. Jag har tänkt köra på Visma eEkonomi (inklusive deklaration) och då med ett kompletterande program som sköter projekt/tid och sånt. 

Om Visma inte kan ge fullständigt stöd för inköp/inventarier/lager osv så finns det säkert nån integrationslösning som passar er. https://vismaspcs.se/integrationslosningar

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Linda5

FORTNOX
    Helt suveräna. jättebra support som är gratis.
    Bra program för mindre företag. Man kan börja i liten skala sen lägga på fler funktioner efter hand.
    Bra instruktionsfilmer på deras hemsida sen kan man även gå webutbildningar på eller utbildning på plats med ledare.
    Hade INGA förkunskaper vad gäller företagande och har på 2 år gått till att sköta allt administrativt samt löner och redovisning. Ska även ge mig på bokslutet i år.
    Enligt vår revisor så sköter jag mig och hen har blivit mycket billigare med tiden jag har lärt mig mer.

• Icachefen
    Linda5 skrev 2017-09-11 14:27:09 följande:

FORTNOX
    Helt suveräna. jättebra support som är gratis.
    Bra program för mindre företag. Man kan börja i liten skala sen lägga på fler funktioner efter hand.
    Bra instruktionsfilmer på deras hemsida sen kan man även gå webutbildningar på eller utbildning på plats med ledare.
    Hade INGA förkunskaper vad gäller företagande och har på 2 år gått till att sköta allt administrativt samt löner och redovisning. Ska även ge mig på bokslutet i år.
    Enligt vår revisor så sköter jag mig och hen har blivit mycket billigare med tiden jag har lärt mig mer.

Vi kommer endast vara två, hur ser funktionerna ut med inventarier, automatisk förtjänstuträkning moms osv? Vad kostar det?
  • Linda5

I fortnox betalar man bara för det man använder.
    Dvs ska du bara bokföra så betalar du bara för bokföringsprogrammet 99:-/månad Då har du fri support.
    Vänner som har ex Visma säger att dom köper sina program men sen får man köpa uppdateringar och om man har frågor till supporten så springer det snabbt iväg i kostnader (tror dom har minut taxa på sin support).
    Vad gäller inventrie m.m. vet jag inte.
    Gå in på fortnox.se och kolla runt, du kan även prova programmet gratis i 1 månad.

• FruNyfiken
    Linda5 skrev 2017-09-15 08:25:08 följande:

I fortnox betalar man bara för det man använder.
    Dvs ska du bara bokföra så betalar du bara för bokföringsprogrammet 99:-/månad Då har du fri support.
    Vänner som har ex Visma säger att dom köper sina program men sen får man köpa uppdateringar och om man har frågor till supporten så springer det snabbt iväg i kostnader (tror dom har minut taxa på sin support).
    Vad gäller inventrie m.m. vet jag inte.
    Gå in på fortnox.se och kolla runt, du kan även prova programmet gratis i 1 månad.

Det stämmer inte vad gäller Visma.
    Man betalar en årsavgift beroende på vilka program man har och då ingår alla uppdateringar och support. Supporten är suverän, både forumet där man kan ställa frågor och telefonsupporten!
  • NELJ
    FruNyfiken skrev 2017-09-15 09:33:10 följande:

Det stämmer inte vad gäller Visma.

Man betalar en årsavgift beroende på vilka program man har och då ingår alla uppdateringar och support. Supporten är suverän, både forumet där man kan ställa frågor och telefonsupporten!

Ett förtydligande - Vismas support gäller bara själva programmen, inte bokföringen. Dock finns svar på nästan allt i deras forum.

Jag har ett AB och kör Visma E-ekonomi inkl lön och deklaration. Det är jättesmidigt, vad gäller moms och andta skatter/avgifternkan man exportera filer som man sen läser in i Skatteverkets e-tjänst så blir allt rätt. Man kan även koppla det automatiskt till företagets bankkonto. Jag vet dock inte om/hur de hanterar lager.

En fråga - varför vill ni köra HB? Ni säkrar er privata ekonomi mycket bättre med ett AB.
  • Icachefen
    NELJ skrev 2017-09-15 09:42:15 följande:
    Ett förtydligande - Vismas support gäller bara själva programmen, inte bokföringen. Dock finns svar på nästan allt i deras forum.

Jag har ett AB och kör Visma E-ekonomi inkl lön och deklaration. Det är jättesmidigt, vad gäller moms och andta skatter/avgifternkan man exportera filer som man sen läser in i Skatteverkets e-tjänst så blir allt rätt. Man kan även koppla det automatiskt till företagets bankkonto. Jag vet dock inte om/hur de hanterar lager.

En fråga - varför vill ni köra HB? Ni säkrar er privata ekonomi mycket bättre med ett AB.
    AB krävs en viss ekonomi för att kunna starta och det har vi inte. Vi börjar småskaligt.
  • NELJ
    Icachefen skrev 2017-09-16 20:45:05 följande:

AB krävs en viss ekonomi för att kunna starta och det har vi inte. Vi börjar småskaligt.

Det här var inte vad tråden handlade om men. Har ni kollat med Almi? Tanken är väl ändå att ni ska tjäna pengar och då behöver ni en genomtänkt affärsplan. Har ni det kan ni låna av dem till aktiekapital (bara 50 000 kr numera) och startpengar. Jag skulle aldrig våga ha ett HB, speciellt inte ihop med någon annan, och riskera min privata ekonomi om det krisar...

Mitt ex hade ett HB och höll på att bli stämd för varumärkesintrång, då hade vi blivit av med lägenheten (för hans partner hade inga tillgångar alls) och jag hade kunnat förlora ett arv som var mitt startkapital in på bostadsmarknaden.
  • Icachefen
    NELJ skrev 2017-09-16 22:00:43 följande:
    Det här var inte vad tråden handlade om men. Har ni kollat med Almi? Tanken är väl ändå att ni ska tjäna pengar och då behöver ni en genomtänkt affärsplan. Har ni det kan ni låna av dem till aktiekapital (bara 50 000 kr numera) och startpengar. Jag skulle aldrig våga ha ett HB, speciellt inte ihop med någon annan, och riskera min privata ekonomi om det krisar...

Mitt ex hade ett HB och höll på att bli stämd för varumärkesintrång, då hade vi blivit av med lägenheten (för hans partner hade inga tillgångar alls) och jag hade kunnat förlora ett arv som var mitt startkapital in på bostadsmarknaden.
    Nä de var inte alls vad tråden handlade om. Vi har eller min vännina har ett enskilt bolag som vi gjorde om till hb. Så affärsplan och inventarier etc finns redan.
    Jag har inte så mycket att förlora just nu heller inte min vännina heller så. När de gått ett år kan man alltid göra om det ellerhur? Dessutom finnes det kompanjonsavtal man kan skriva på.
  • psalkin

Varför använder ni inte helt enkelt excel till att räkna ut och hålla koll? Dokument kan prata med varandra och har man gjort uträkningen en gång så är det bara att fortsätta mata in data..

Svar på tråden starta handelsbolag - frågor