• Anonym (?)

Någon ide att teckna barnförsäkring när barnet är över 1 år?

Jag har tänkt skaffa en barnförsäkring men har inte fått tummen ur mest pga okunskap, vet inte vilken jag ska välja. Nu är barnet iaf 1+ år och jag undrar om det är för sent att skaffa en försäkring? Gäller en barnförsäkring för t.ex. medfödda sjukdomar om barnet inte varit försäkrad från början? Barnet är friskt men jag vill ändå veta vad som gäller innan jag tecknar något. Vill försäkringsbolag ens försäkra så gamla barn? 

• Svar på tråden Någon ide att teckna barnförsäkring när barnet är över 1 år?
  • XEmmabus

Skaffa genast en barnförsäkring!! De kostar inte mycket per månad men är oerhört viktiga om ditt barn råkar ut för olyckshändelse eller sjukdom.

Det är absolut inte försent. Dessutom är ditt barn friskt så det är inga problem.

Kände ett par som fick en son med en sjukdom. De fick då inte teckna barnförsäkring på den delen med hans sjukdom, men olycksfallförsäkring gick tex bra.

Är du med i facket brukar de ha prisvärda försäkringar i tillägg för familjemedlemmar.

• Nandez
    XEmmabus skrev 2017-09-10 18:40:38 följande:
    Skaffa genast en barnförsäkring!! De kostar inte mycket per månad men är oerhört viktiga om ditt barn råkar ut för olyckshändelse eller sjukdom.
    Det är absolut inte försent. Dessutom är ditt barn friskt så det är inga problem.
    Kände ett par som fick en son med en sjukdom. De fick då inte teckna barnförsäkring på den delen med hans sjukdom, men olycksfallförsäkring gick tex bra.
    Är du med i facket brukar de ha prisvärda försäkringar i tillägg för familjemedlemmar.
    Håller med till hundra procent. Det är viktigt med försäkring.
  • Anonym (M)

Undrar också över det här. Hur är det med såna saker som är medfödda men som kanske börjar märkas först lite senare t.ex autism eller utvecklingsstörning? Täcks sånt också om man tecknar vid 1 års ålder?

• Anonym (asdf)

Vad jag vet finns det inga begränsningar. Antingen får man teckna en barnförsäkring eller så får man inte det. Tror inte det brukar vara något problem så länge barnet är sjukt. Ibland har barnförsäkringarna en karensperiod (de första månaderna efter att försäkringen tecknats) då försäkringen inte heltäckande för att försäkringsbolagen ska komma åt de föräldrar som tecknar en försäjring först när barnet börjar bli sjukt.

Det är bra att ha barnförsäkring. Du har inget att förlora på att försöka skaffa en. Oftast får man försäkringar förmånligare genom sitt fackförbund så kolla upp det.

Svar på tråden Någon ide att teckna barnförsäkring när barnet är över 1 år?