• Anonym (Abort)

    Vad tycker ni om abort?

    Vad tycker ni om abort?

    Fördelar: kvinnor får bestämma över sin kropp.

    Nackdelar. Dödar ett mänskligt levande varelse.

    Jag ska rösta på Miljöpartiet eller Direktdemokraterna i valet 2018

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-09-10 20:49
    Partierna har bäst abortpolitik

  • Svar på tråden Vad tycker ni om abort?
  • Anonym (Svartvitt)

    Det finns fördelar och nackdelar.

    Jag tycker att det är viktigt att möjligheten finns.

    Samtidigt är jag starkt emot att det har blivit en trend att använda abort istället för p-piller.

    Varje individ har ansvar för att skydda sig och abort ska endast ske i yttersta nödfall.

  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Svartvitt) skrev 2017-09-10 19:57:57 följande:

    Det finns fördelar och nackdelar.

    Jag tycker att det är viktigt att möjligheten finns.

    Samtidigt är jag starkt emot att det har blivit en trend att använda abort istället för p-piller.

    Varje individ har ansvar för att skydda sig och abort ska endast ske i yttersta nödfall.


    Om det blivit en trend att andvända abort som preventivmedel, hur förklarar du då att tonårsaborterna minskat sedan preventivmedel blev subventionerat? Och hur förklarar du att cirka 90% bara gör 1-2 aborter i sitt liv (av de som genomgått en då dvs).
  • Anonym (Bm)
    Anonym (Svartvitt) skrev 2017-09-10 19:57:57 följande:

    Det finns fördelar och nackdelar.

    Jag tycker att det är viktigt att möjligheten finns.

    Samtidigt är jag starkt emot att det har blivit en trend att använda abort istället för p-piller.

    Varje individ har ansvar för att skydda sig och abort ska endast ske i yttersta nödfall.


    "En trend att använda abort istället för p-piller"? Jasså du, det var mer än jag visste.

    Vi ska vara väldigt måna om och värna om vår abortlag.
  • Anonym (.)
    Anonym (Svartvitt) skrev 2017-09-10 19:57:57 följande:
    Det finns fördelar och nackdelar.
    Jag tycker att det är viktigt att möjligheten finns.
    Samtidigt är jag starkt emot att det har blivit en trend att använda abort istället för p-piller.

    Varje individ har ansvar för att skydda sig och abort ska endast ske i yttersta nödfall.
    När startade den trenden och vilka belägg har du för att det verkligen förhåller sig så?
  • Aniiee

    Jag undrar vad du tänker rösta på har med vad jag (och alla andra) tycker om abort att göra.


    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Anonym (Katth)

    Tycker det är en självklarhet i ett modernt samhälle.

  • Anonym (Svartvitt)
    Anonym (Bm) skrev 2017-09-10 20:25:26 följande:

    "En trend att använda abort istället för p-piller"? Jasså du, det var mer än jag visste.

    Vi ska vara väldigt måna om och värna om vår abortlag.


    Jag menade ur ett längre perspektiv. När jag var tonåring för omkring tio år sedan var det en allmän uppfattning att det inte gjorde så mycket om man glömde skydd eftersom det "bara" var att göra abort. Jag drar slutsatsen att det inte var så i min farmors ungdom.

    Vi ska värna vår abortlag, men vi ska också påtala att det är den sista utvägen.
  • Anonym (Abort)
    Aniiee skrev 2017-09-10 20:28:44 följande:

    Jag undrar vad du tänker rösta på har med vad jag (och alla andra) tycker om abort att göra.


    Att partierna har bäst abort politik
  • Aniiee
    Anonym (Abort) skrev 2017-09-10 20:50:07 följande:
    Att partierna har bäst abort politik
    Vad spelar det för rll för just den här debatten?
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Kerubmamman
    Anonym (Svartvitt) skrev 2017-09-10 20:47:25 följande:
    Jag menade ur ett längre perspektiv. När jag var tonåring för omkring tio år sedan var det en allmän uppfattning att det inte gjorde så mycket om man glömde skydd eftersom det "bara" var att göra abort. Jag drar slutsatsen att det inte var så i min farmors ungdom.

    Vi ska värna vår abortlag, men vi ska också påtala att det är den sista utvägen.
    Var abort ens lagligt när din farmor var ung? 
    Sedan 1975, då lagen infördes, har abortfrekvensen legat på ca 20 aborter per 1000 kvinnor. 


    http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/18877/2012-11-6.pdf
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Aniiee
    Anonym (Svartvitt) skrev 2017-09-10 20:47:25 följande:
    Jag menade ur ett längre perspektiv. När jag var tonåring för omkring tio år sedan var det en allmän uppfattning att det inte gjorde så mycket om man glömde skydd eftersom det "bara" var att göra abort. Jag drar slutsatsen att det inte var så i min farmors ungdom.

    Vi ska värna vår abortlag, men vi ska också påtala att det är den sista utvägen.
    Det där är ju snarare ungdomsmentalitet än någon samhällelig ståndpunkt.
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Kerubmamman
    Anonym (Svartvitt) skrev 2017-09-10 21:07:13 följande:
    Lagligt eller inte. Min poäng var att abort inte ska användas istället för preventivmedel, utan ses som en sista utväg.

    Vilket heller aldrig har varit en trend, så det är lugnt.
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Träskvatten
    Anonym (Svartvitt) skrev 2017-09-10 21:07:13 följande:
    Lagligt eller inte. Min poäng var att abort inte ska användas istället för preventivmedel, utan ses som en sista utväg.
    Abort kan aldrig användas som preventivmedel, det hörs redan på namnet PREventiv. Det kan användas istället för preventivmedel.

    Hur provocerande tanken än kan vara så måste man acceptera att alla kanske inte har sådär jättemycket ångest över en abort, att det kanske inte ens är en sista utväg utan är just... istället för.


Svar på tråden Vad tycker ni om abort?