• Anonym (Inskolning)

Jobbig inskolning! Tips tack!

Hej!

Skolar in mitt barn (drygt 1,5 år) på förskolan. Det går inte alls bra. Hon var glad första dagen men efter det har hon mest varit ledsen när vi är där och vill bara sitta i mitt knä. Hon är inte alls såhär i vanliga fall utan är nyfiken och glad och sprallig. Men hon är inte van vid såhär mycket barn, liv och rörelse. En vecka har gått och jag börjar bli lite desperat, jag skulle börja jobba idag men det går inte (inte poppis på jobbet). Får inte så mycket hjälp av fröknarna, "det är du som känner ditt barn bäst", "ta den tid du behöver" osv. Ni som har haft jobbiga inskolningar, hur har ni löst det, hur blev det bättre, har ni några tips och idéer?

• Svar på tråden Jobbig inskolning! Tips tack!
  • elyse

Delar de inte in barngruppen på förmiddagarna?

• Anonym (Inskolning)
    elyse skrev 2017-09-11 14:13:41 följande:

Delar de inte in barngruppen på förmiddagarna?

Det har de bara gjort en dag.
  • Anonym (M)

En vecka är väl inte mycket? Vår förskola hade tvåveckors planerad inskolning.

Tiden gör sitt, barnet ska lära känna personalen och känna tillit. En vecka var för optimistiskt. Jag hade ett svårinskolat och ett lätt inskolat barn, två veckor i båda fallen.

• Anonym (Sara)

Vet inte hur din familjesituation ser ut men hos oss så har vi faktiskt gjort så att det är pappan som skolat in barnen på dagis.

Om det kanske kan hjälpa er :)

• elyse

Men om personalen säger "Du känner ditt barn bäst" etc så får du kontra med att barnet föredrar mindre sammanhang och färre vuxna.

• Anonym (Inskolning)
    Anonym (Sara) skrev 2017-09-11 14:28:14 följande:

Vet inte hur din familjesituation ser ut men hos oss så har vi faktiskt gjort så att det är pappan som skolat in barnen på dagis.

Om det kanske kan hjälpa er :)

Vi har turats om och det har varit samma oavsett tyvärr.
  • Anonym (Fröken)

En förskollärare här.

Vi har aldrig så korta inskolningsperioder som en vecka. Normalt sett ber vi föräldrarna boka två veckor å vara beredda på att bli inringda eller att behöva vara med även den tredje veckan. 18 månaders barn befinner sig ofta i en utvecklingsfas då jaget utvecklas å förståelsen för den egna personen i förhållande till föräldrarna/anknytningspersonerna blir tydligare. För många barn är det här en jobbig period då det blir svårare att skiljas från en förälder. Därför kan det vara extra tufft att skola in vid just den här åldern.

Dessutom är det så att den svenska förskolan lider av stora barngrupper å för få utbildad personal. Det påverkar naturligtvis barnen, allra mest en nyinskolade, som inte ännu har någon trygghet i gruppen å ev även pedagoger som inte riktigt vet vad eller hur de ska planera upp verksamheten,

Om jag var du skulle jag ringa jobbet å säga att du behöver minst två veckor till för er inskolning. Sedan hade jag bett ditt barns pedagoger att förklara upplägget tydligt för de kommande två veckorna så du kan känna dig trygg i vad som händer i verksamheten medan du är där. Lycka till..,

• Anonym (Inskolning)
    Anonym (M) skrev 2017-09-11 14:26:03 följande:

En vecka är väl inte mycket? Vår förskola hade tvåveckors planerad inskolning.

Tiden gör sitt, barnet ska lära känna personalen och känna tillit. En vecka var för optimistiskt. Jag hade ett svårinskolat och ett lätt inskolat barn, två veckor i båda fallen.

Det är inte vi som styrt tiden. 3 dagars inskolning tillämpas här men det kommer bli två veckor för oss. Efter en vecka tycker jag ändå det borde bli lite bättre. Tycker det är tvärtom, att det blir sämre. Därför jag ber om råd, vad ska vi göra den veckan som kommer.
  • Anonym (Inskolning)
    elyse skrev 2017-09-11 14:32:01 följande:

Men om personalen säger "Du känner ditt barn bäst" etc så får du kontra med att barnet föredrar mindre sammanhang och färre vuxna.

Ja det har vi sagt. De ska försöka dela upp "i mån av tid". Det känns lite osäkert om det blir så då men tror det är avgörande för oss. Skulle behöva att det var så varje dag.
  • Anonym (Inskolning)
    Anonym (Fröken) skrev 2017-09-11 14:40:59 följande:

En förskollärare här.

Vi har aldrig så korta inskolningsperioder som en vecka. Normalt sett ber vi föräldrarna boka två veckor å vara beredda på att bli inringda eller att behöva vara med även den tredje veckan. 18 månaders barn befinner sig ofta i en utvecklingsfas då jaget utvecklas å förståelsen för den egna personen i förhållande till föräldrarna/anknytningspersonerna blir tydligare. För många barn är det här en jobbig period då det blir svårare att skiljas från en förälder. Därför kan det vara extra tufft att skola in vid just den här åldern.

Dessutom är det så att den svenska förskolan lider av stora barngrupper å för få utbildad personal. Det påverkar naturligtvis barnen, allra mest en nyinskolade, som inte ännu har någon trygghet i gruppen å ev även pedagoger som inte riktigt vet vad eller hur de ska planera upp verksamheten,

Om jag var du skulle jag ringa jobbet å säga att du behöver minst två veckor till för er inskolning. Sedan hade jag bett ditt barns pedagoger att förklara upplägget tydligt för de kommande två veckorna så du kan känna dig trygg i vad som händer i verksamheten medan du är där. Lycka till..,

Ja jag ska be dem bli tydligare med upplägget. Känns inte som det finns någon riktig plan ärligt talat. Räknar med minst en vecka till.
Svar på tråden Jobbig inskolning! Tips tack!