• Ringblomman80

    När kände ni att ni kunde sluta med SSRI/antidepp?

    Hej!

    Förra våren drabbades jag av ångest och påbörjade Escitalopram men slutade efter 7 månader.
    Några månader senare fick jag ångest igen och bestämde mig för att påbörja Escitalopram. Har nu hållt på i 5 månader och känner mig 99% bra.

    Ingen ångest, oro ibland. Men mest allmänt glad och ångestfri.
    Läkare vill jag håller på minst 1 år så jag inte faller tillbaka i vår igen.

    När kände ni att NU är jag frisk och kan orka sluta med pillrena? DEt är ju ändå ltie jobbigt att sluta.

    KRAM o tack på förhand!

  • Svar på tråden När kände ni att ni kunde sluta med SSRI/antidepp?
  • Anonym (Ssri)

    Minst 6 månader och sen trappa ner ytterst sakta.

  • Ringblomman80

    Ja jag har läst mig till att man minst ska hålla på 6 månader från man känner sig pigg men såfort insättning gått över ( som är fruktansvärd i minst 1 månad) så blir jag ju bra.

    Men ni som slutat har ni liksom känt nåt extra eller bara gått på att ni ätit sålänge läkaren ordinerat och sen bestämt er att sluta...

    Kanske jättemärklig fråga men nu är det andra ggr jag käkar SSRI och känner mig bra. Vill ju helst inte äta medicin men vill INTE ha tillbaka ångest...

  • Ser0tonin

    Nu är jag kanske lite tråkig men jag håller med din läkare om att du bör fortsätta äta escitalopram i ett år om du mår så pass bra som du gör. Skönt att du har en medicin som funkar så bra för dig (:

  • Anonym (Alien)
    Jag blev aldrig frisk av antidepp. Det "pausade" bara min depression och ångest. Jag bestämde mig i våras för att jag inte ville vara på den där jävla medicinen livet ut eller tills en främmande läkare tycker jag är "frisk". Jag trappade ner själv och slutade ta den. Vips, så kom alla undanträngda känslor fram som "medicinen" blockerat. Den gör dig sm sagt inte frisk. Ibland när det kommer till psykisk ohälsa måste man göra sig själv frisk. Finns inga genvägar. Jag är sååå glad att jag slutade med escitalopram och vägrade börja med nån ny antidepp. Redan testat två och båda är rävgift som gör mig till en grå zombie utan personlighet. Nä tack, jag fortsätter hellre kämpa själv för att må bra på RIKTIGT. Nu får jag ta tag i dem problemen jag hade innan escitalopram. Lösa dem istället för tränga undan. Svårt men det går. Mår iallafall mycket normalare nu än under ssri-behandling. ssri är inget att leka med. Punkt.
  • Ser0tonin
    Anonym (Alien) skrev 2017-09-25 11:15:15 följande:
    Jag blev aldrig frisk av antidepp. Det "pausade" bara min depression och ångest. Jag bestämde mig i våras för att jag inte ville vara på den där jävla medicinen livet ut eller tills en främmande läkare tycker jag är "frisk". Jag trappade ner själv och slutade ta den. Vips, så kom alla undanträngda känslor fram som "medicinen" blockerat. Den gör dig sm sagt inte frisk. Ibland när det kommer till psykisk ohälsa måste man göra sig själv frisk. Finns inga genvägar. Jag är sååå glad att jag slutade med escitalopram och vägrade börja med nån ny antidepp. Redan testat två och båda är rävgift som gör mig till en grå zombie utan personlighet. Nä tack, jag fortsätter hellre kämpa själv för att må bra på RIKTIGT. Nu får jag ta tag i dem problemen jag hade innan escitalopram. Lösa dem istället för tränga undan. Svårt men det går. Mår iallafall mycket normalare nu än under ssri-behandling. ssri är inget att leka med. Punkt.
    Wow, fick du gå igenom två stycken!? Ironi...Solig

    Det finns ett stigma i vårt samhälle att det är fult att gå på mediciner. Man ska vara naturlig och omfamna det. Sen kan man sitta och fejka sitt liv på facebook istället.

    Sen finns det andra antidepressiva än SSRI-klassen.
  • Anonym (slutat)

    Hej, jag vore supertacksam om du skulle kunna svara! 
    Jag har slutat med citalopram sedan 1,5 månad tillbaka. Jag har tyvärr känt att jag gradvis mått sämre och att depressionen och oron sakta smugit sig tillbaka. Du skriver att du behövde ta hand om dina problem på andra sätt. Hur har du gjort det? Jag går i terapi men tycker inte att det verkar hjälpa... Hur dåligt mådde du när du slutat? 
    Supertacksam för lite tips och råd på vägen, så villrådig i huruvida jag skall börja igen eller hålla ut. 

    Hälsningar

    Cecilia 

  • Anonym (PILELR)

    Jag slutade när jag kände att anledningen till varför jag började inte spelade någon roll längre. Jag har dock varit deprimerad och haft ångest mesta dels av mitt liv så jag tror inte det gjorde någon skillnad, jag började för sent. Tror min hjärna är permanent förstörd, inte utav piller, utan att jag var som mest deprimerad i tonåren. Så när jag väl slutade var det inte någon skillnad. Med eller utan piller är livet värdelöst och önskar att jag aldrig blivit född. 

  • Anonym (slutat)

    Tack för ditt svar. 
    Får jag fråga i vilka perioder du ätit antidepp? vs hur länge du varit utan? 
    Jag försöker själv navigera i huruvida jag skall fortsätta utan eller påbörja igen... har känt att jag blivit mer och mer negativ, fått "svarta tankar" och känt mig "svart i huvudet" sedan jag slutade 1,5 månad sedan. 
    Samtidigt läser man här på familjeliv och på andra ställen om hur antidepp "bara maskerar" ens riktiga känslor och att man lägger ett lock på dem. Jag har tex fått tillbaka alla mina relationstvivel sedan jag slutade med dem för 1,5 månad sedan. Skall / kan man lita på dem? 

    Ledsen att hör att du haft det så jobbigt. Har själv lidit av depressioner och ångest sedan sena tonåren. Det har gått upp och ned, med värre perioder och bättre perioder sedan dess. Är 37 nu. 

Svar på tråden När kände ni att ni kunde sluta med SSRI/antidepp?