• Anonym (aktier)

Tips till en nybörjare som vill spara i aktier?

Jag vill börja spara till mitt barn i aktier men har noll erfarenhet av detta. Hittills har jag sparat pengarna på ett sparkonto men vill gärna få dem att växa lite. Tanken är att de sparas långsiktigt, ca. 20 år. Läste någonstans att det är bättre för nybörjare att välja fonder och att investering i aktier lönar sig endast när man kan slå index vilket verkar vara omöjligt för nybörjare. Är det så? Jag har inte som mål att slå index men vill såklart få några procents avkastning varje år. Tror ni att det är realistiskt?

Hade tänkt välja några svenska investmentbolag som Kinnevik, Investor, Ratos osv. samt några svenska (kända) bolag som HM, Telia, Astra Zeneca, Swedish Match och några till. Totalt kanske 15-16 bolag. Jag kommer inte att kunna köpa alla i början då jag har endast 15 000 kronor sparade hittills men på sikt var det dessa företag jag hade tänkt. Är det en dum ide tycker ni? Några råd som ni kan komma med till en okunnig? 

• Svar på tråden Tips till en nybörjare som vill spara i aktier?
  • Anonym (Man)

Att köpa investmentbolagen som du nämnde är i princip samma sak som att köpa en fond, då de innehåller en massa bolag. Helt ok att satsa på bolagen du nämnde. Köper man för små belopp blir bankens courtage ibland högt, då kan det vara bättre att satsa på fonder av den anledningen.

Köper du globalfonder med passiv förvaltning, låga avgifter och en Morningstar rating på minst 4 så tror jag du har goda chanser att få bra avkastning utan att ta stora risker.

Ja, du kommer i princip aldrig slå index i längden om du inte tar stora risker. Men det räcker med att komma i närheten av index för att få rätt bra avkastning i alla fall.

Se till att få igång ett månadssparande, blir lättare att få ihop pengar om man sparar samma belopp regelbundet.

• babbsan

Sitter och följer köp i amerikanska aktier och min nybörjarupplevelse av det är att det svänger fort och man förlorar pengarna snabbt.

Men tycker boken "bli grymt rik på aktier" var bra. När jag följde den så låg jag väldigt plus.. Det var först när jag chansade på egen hand som jag förlorade massa pengar. :P

• Anonym (Ekonomen)

Öppnar du en ISK på Avanza, så betalar du inget courtage upp till 50 000. Sedan betalar du bara 1 kr/köp om du inte handlar för så stora belopp och om aktien finns på Stockholmsbörsen/Aktietorget.

• nastyashell

Det beror lite på hur intresserad du är. Vill du bara uppnå avkastning med ganska låg risk utan att regelbundet behöva kolla om du har fått utdelning som behöver återinvesteras, eller ta ställning till frågor om nyemission och liknande, så skulle jag rekommendera fonder.

1) Avanza Zero. Ren indexfond som följer OMX30 utan avgifter. Kommer alltså i stor utsträckning att följa Stockholmsbörsen och med den tidshorisonten du har skulle jag säga att den är väldigt bra för dig.

2) Spiltan aktiefond investmentbolag, en aktiefond inriktad mot svenska investmentbolag. Välskött fond med låg avgift, 0,20 %.

De båda alternativen ovan är rena aktiefonder och har därmed lite högre risk. Om du däremot vill hålla risknivån nere skulle jag rekommendera 

3) Carnegie Corporate Bond A som investerar i nordiska företagsobligationer. Det innebär att den potentiella avkastningen inte kan bli särskilt stor, men risken för nedgång samtidigt mycket mindre. Den här typen av fonder skulle jag egentligen inte rekommendera för så pass långa placeringar, men kan vara ett alternativ om man bedömer stockholmsbörsen som övervärderad för tillfället. Då kan det vara ett alternativ att vänta tills det kommer ett fall på kanske 15 % och då gå in på något alternativen 1) och 2) ovan (om det nu kommer ett).

• babbsan

Angående automatisk säljning vid ett visst värde... Går det att ställa in långsiktigt på Avanza?  Upplever att den bara kör den dag man ställer in det.

Att den kan alarmera när värden stiger eller sjunker till önskad nivå vet jag, men jag vill kunna ställa in mina aktier att dom säljs ifall det kommer en topp som jag annars missar att se.

• Anonym (Ekonomen)
    babbsan skrev 2017-09-11 19:53:47 följande:

Angående automatisk säljning vid ett visst värde... Går det att ställa in långsiktigt på Avanza?  Upplever att den bara kör den dag man ställer in det.

Att den kan alarmera när värden stiger eller sjunker till önskad nivå vet jag, men jag vill kunna ställa in mina aktier att dom säljs ifall det kommer en topp som jag annars missar att se.

Ja, man kan lägga en order som gäller framåt i tiden.
  • Anonym (Ekonomen)

Finnas en ruta med giltig tom, där man kan välja datum

• babbsan

jag testade nu men fick inte upp någon sådan ruta, eller gäller det inte amerikanska aktier?

• Anonym (Ekonomen)
    babbsan skrev 2017-09-11 20:33:51 följande:

jag testade nu men fick inte upp någon sådan ruta, eller gäller det inte amerikanska aktier?

Vet ej, köper bara svenska.
  • babbsan

ah, när jag testade på en svensk så fick jag upp dom alternativen.
    Vet att dom säljer extratjänster för utlandsköpare, graferna uppdaterar sig inte i realtid på dom såvida man inte betalar extra, osv.

• Anonym (Kille)

Som någon skrev här över så är månadsspara i fonder något som är bra för nybörjare du får även du ränta på ränta effekten som hjälper dig långsiktigt

https://www.aktiekassan.se/aktie-blogg/ranta-pa-ranta

Avanza Zero så slipper du den vanliga avgiften som brukar tillkomma med fonder. Som nybörjare skulle jag börja med fonder och sätta upp ett långsiktigt sparande. tycker du det är kul så gå över och börja läsa på om aktier. 

https://www.aktiekassan.se/aktieguide-nybrjare

Hoppas det går bra och kom ihåg att ha ett långsiktigt tänk och inte försöka göra "snabba pengar"

• Anonym (månadsspara)

Jag vill också trycka lite extra hår på att månadsspara istället för att putta in 15 000 med en gång. Genom att månadsspara köper man både när börsen ligger högt (det är dyrt att köpa) och när den gått ner (det är billigt). Köper man allt vid 1 tillfälle är det svårare att pricka in en tidpu nkt när det är billigt att köpa och börsen sedan går uppåt.

Svar på tråden Tips till en nybörjare som vill spara i aktier?