• Abbi321

    Hur snabbt går kroppen i svältläge

    Hur snabbt går kroppen in i svältläge?

    Jag äter mellan 900-1200kcal måndag-torsdag. På fredag-söndag får jag äta vad jag vill. Har på detta sätt gått ner 0,5kg i veckan.

    Men undrar om de kan vara skadligt för kroppen? Äter ju bara lite kalorier 4 dagar. Tränar inget.

    Innan jag började såhär så åt jag godis och massa dåligt alla dagar i veckan. Nu äter jag inget socker eller kolhydrater på veckan.

  • Svar på tråden Hur snabbt går kroppen i svältläge
  • Långbenopluto

    Fast varför göra så? Du ska du lägga om kosten/livet så du kan leva så resten av livet. Annars rasar du vikt men kommer gå upp allt igen när du äter normalt igen.

  • Abbi321
    Tofflans skrev 2017-09-11 20:23:17 följande:

    Fast varför göra så? Du ska du lägga om kosten/livet så du kan leva så resten av livet. Annars rasar du vikt men kommer gå upp allt igen när du äter normalt igen.


    För att de knappast kan va bra att äta sötsaker dagligen. Och att gå ner 0,5kg i veckan är en rekomenderad nedgång och absolut inte snabbt. Kommer inte få upp sen sålänge jag inte äter mer än kroppen behöver?
  • Anonym (T)

    Rekommenderar att du börjar träna och äta nyttigt, om du går till ett gym så kan du få hjälp med kosten oxå

  • Långbenopluto
    Abbi321 skrev 2017-09-11 21:08:25 följande:
    För att de knappast kan va bra att äta sötsaker dagligen. Och att gå ner 0,5kg i veckan är en rekomenderad nedgång och absolut inte snabbt. Kommer inte få upp sen sålänge jag inte äter mer än kroppen behöver?
    Oj, hur kan du tolka mitt svar med att det är normalt att äta sötsaker varje dag??
  • Mascaraklumpar

    Det beror på vad du menar med svältläge. Metabolismen saktar alltid ned när man ligger på ett energiunderskott. Det är inte farligt.

  • Anonym (Hepp)
    Abbi321 skrev 2017-09-11 20:19:24 följande:

    Hur snabbt går kroppen in i svältläge?

    Jag äter mellan 900-1200kcal måndag-torsdag. På fredag-söndag får jag äta vad jag vill. Har på detta sätt gått ner 0,5kg i veckan.

    Men undrar om de kan vara skadligt för kroppen? Äter ju bara lite kalorier 4 dagar. Tränar inget.

    Innan jag började såhär så åt jag godis och massa dåligt alla dagar i veckan. Nu äter jag inget socker eller kolhydrater på veckan.


    Jag äter faktiskt likadant, men det är inget jag har planerat. Jag var hos dietist (eftersom jag blev erbjuden detta) som sa att jag borde äta mycket mer eftersom kroppen till slut kommer att ta av musklerna för att få näring. Jag har försökt få i mig mer mat, men inte lyckats. Jag har heller inga problem med att gå ner 1 kg i veckan ner till en viss nivå, sen stabiliserar det sig.
  • Anonym (Myt)

    Att kroppen hamnar i svältläge är en myt. Däremot blir ämnesomsättningen trögare men med lite motion får du igång den igen.

    Tipset är att äta proteinrikt och små portioner. Allsidigt. Jag äter tre små måltider om dagen och är aldrig hungrig. Jag äter inget tillsatt socker och inte snabba konhydrater.

Svar på tråden Hur snabbt går kroppen i svältläge