• lojsanskojsan

Kraftig magkatarr?

Hej nu är det såhär att jag har ett otroligt stort problem som stör mig väldigt mycket i vardagen. Därför ber jag om tips och råd!

För några månader sedan (snarare ett halvår) fick jag väldigt ont i benet. Den smärtan gjorde så jag inte kunde gå normalt och jag var tvungen att äta panodil varje dag flera gånger om dagen. Jag har en ganska så hög smärttröskel för jag tror att många som hade varit i min situation antagligen tidigare hade sökt hjälp för detta men jag fortsatte mitt liv som vanligt bara att jag tog flera panodil varje dag. Efter ett tag åkte jag och gjorde ett så kallat ultraljud på min ljumske för att se så det inte var något ljumskbråck eller tumör som satt där. Läkaren hittade inget och lät det bara vara. Ska också säga att det var där min smärta började.

Borde nog berätta att under denna veva så fick jag även diagnosen celiaki (glutenintolerans) så jag tvungen att lägga om min kost. Jag har alltså då också redan en väldigt känslig mage.

Men åter till ämnet, senare i somras så flyttade jag utomlands trots att jag nyligen fått celiaki och inte var så van vid kosten än och trots att jag ännu inte hade löst problemet med benet. Första månaden gick det jättebra med allt. Min smärta i benet hade försvunnit under en-två veckor och jag behövde därför då inte äta smärtstillande och jag åt glutenfritt så gott jag kunde (var lite slarvig i början) men mådde toppen! Sedan kom smärtan sakta men säkert tillbaka i benet och jag var tvungen att börja använda paracetamol igen. Denna gången var däremot inte smärtan endast i ljumsken utan hade letat sig utåt framsidan och sidan av låret också.
    Under den första månaden så var det väl lite drickande och rökande hit och dit och jag såg väl inte efter min kropp särskilt väl, detta kom då att visa sig senare. Jag kom ihåg att det var en fest vi hade då det kanske blev lite för mycket drickande för min del samtidigt som jag även då tog paracetamol, dagen efter mådde jag piss. Jag tänkte att det var en kraftig bakfylla då jag mådde fruktansvärt illa hela den dagen. Försökte ta det lugnt och så och tänkte att det skulle gå över. Det var då mitt helvete började...

Detta illamående gick aldrig över, det höll i sig i flera dagar och jag förstod ingenting. Jag pratade med min mamma under denna perioden för att be om råd. Hon sa att vissa bakfyllor kan hålla i sig. Min däremot höll i sig nästan konstant under 2 veckors tid då jag än en gång drack lite väl mycket en kväll och baksmällan efter det var som den förra om inte värre. Då började min mamma fråga mig vad jag egentligen gjorde på dagarna som gjorde att jag mådde som jag mådde. Vi tänkte att det kunde kanske vara att jag inte var så noga med min glutenintolerans. Efter det började jag leva strikt på den glutenfria dieten. Jag blev nästan sjuk pga min oro för att få i mig gluten. Men trots detta blev jag inte bättre. Mina föräldrar hade inte förstått hur mycket värktabletter jag egentligen åt så när de fick reda på det så sa de direkt att jag skulle sluta att ta dem. Tyvärr kunde jag ej sluta helt men fick börja med en annan sort istället så började att äta ibuprofen mot smärtan, den hjälpte faktiskt mycket bättre och jag behövde ej ta lika många tabletter per dag. Mitt illamående var dessvärre kvar hela tiden och gjorde det svårt att leva normalt och med glutenintolerans på det så kan ni ju tänka er vilket helvete jag hade det där.
    Jag var hos läkaren där men de kunde ej hjälpa mig då detta skulle kosta något oerhört mycket men de rekommenderade mig att äta omeprazol för att skydda magen mot tabletterna. Detta resulterade tyvärr i att jag var tvungen att åka hem igen för att få vård för benet.

Väl hemma så gick jag till vårdcentralen det första jag gjorde för att få hjälp med benet. De skickade mig på en magnetröntgen där jag var för några veckor sedan, men har dessvärre ej fått något svar än tyvärr. Fick då också naproxen utskrivet som verkligen har varit en räddare i nöden. Behövde nästan endast ta den varannan dag för den var så långtidsverkande. Detta hjälpte mig verkligen så jag kunde gå normalt igen utan att ha ont. Under denna tiden har jag även ätit omeprazol varje dag. Men det har inte hjälpt någonting, mitt illamående har bara blivit värre och värre hela tiden. Det resulterade i att jag gick till vårdcentralen igen för att försöka få bukt på problemet. Läkaren där sa att det lät som typiskt magkatarr (det hade jag redan förstått) men han skrev ut esomeprazol till mig. Han sa dessvärre att naproxen är rena döden för magen så jag skulle sluta ta den direkt. Det gjorde ju då tyvärr att jag var tvungen att gå tillbaka till receptfria värktabletter som jag då måste ta flera gånger om dagen för att slippa smärtan. Men så länge dem hjälper lite så får det duga.

Nu för att egentligen komma till det ämnet detta handlar om (ville bara att ni skulle förstå hela historien bakom) så undrar jag såklart vad som verkligen har hjälpt er. Jag har inte ont i magen utan mår bara väldigt illa, skulle det ändå kunna vara ett litet magsår kanske? Tänkte eftersom jag har gått så länge med en magkatarr utan att riktigt behandla den. Eller kan det vara så att det bara är en väldigt kraftig magkatarr som tar extra tid att läka? Skulle det kunna vara någonting annat som ligger bakom? Jag har väl inte varit så duktig på att sköta maten under denna period heller så har blivit mycket bacon och sånt :) Men nu tänker jag väldigt mycket på det jag äter. Det som har lindrat mitt illamående litegrann är ingefära, men undrar då också, hur är det med ingefära när man har kraftig magkatarr eller ev magsår, är det verkligen bra då? Eller är det alldeles för starkt för magkatarr/magsår?

Vet att detta blev väldigt långt men tack till er som tar er tid att läsa det :)

• Svar på tråden Kraftig magkatarr?
  • Nandez
    Tofflans skrev 2017-09-12 17:14:20 följande:
    Köp hem omeprazol!
    Ja, det fungerar bra tycker jag.
  • Anonym (Gurkan)

Illamående och en svidande känsla är typiskt för magkatarr.

Jag läker ut magkatarr på 7-10 dagar med skonkost, har aldrig gått så långt att jag behövt medicinera även om det har gjort rätt ont dag 1.

Ät: grönsakssoppa på morot/potatis/palsternacka/rotselleri, fisk, kalkon, ris, gurka, banan och kanske en smula honungsmelon om man tål det, vitt bröd av en sort du tål, kokt mosat ägg, gröt på gryn du tål, mild naturell yoghurt eller kvarg om det känns okej.

Ät inte: Te, kaffe,läsk & mineralvatten (kolsyra är kass) allt med syra (juice, saft, ketchup, vinäger, bär, citrus) och starka kryddor inklusive t.ex. svartpeppar och kanel går bort, liksom processat kött och rökta pålägg med nitritsalter.

Glöm alkohol och tobak om du använder det och lägg ner fet mat. Låt magen vila!! Så länge du fortsätter irritera din mage med skräpmat eller läkemedel så blir den nog inte helt bra tyvärr.

Ingefära innehåller fenoler som är irriterande så jag hade nog försökt klara mig utan det också, eller i alla fall bara ätit det ihop med annan mat som är skonsam och vätska.

• Anonym (Dr Mabuse)

Först av allt, magkatarr är ingen diagnos men mer ett slarvigt samlingsbegrepp. Lite typ "snuva".

Det som direkt slår mig är din långvariga användning av paracetamol tillsammans med vad jag läser mig till kraftigt alkoholintag. Detta tar riktigt hårt på levern och kan mycket väl vara orsaken till ditt illamående.

Prata med VC och var ärlig kring alkoholintag samt be om att få ta blodprov angående levervärdena.

• lojsanskojsan
    Anonym (Gurkan) skrev 2017-09-12 18:58:17 följande:

Illamående och en svidande känsla är typiskt för magkatarr.

Jag läker ut magkatarr på 7-10 dagar med skonkost, har aldrig gått så långt att jag behövt medicinera även om det har gjort rätt ont dag 1.

Ät: grönsakssoppa på morot/potatis/palsternacka/rotselleri, fisk, kalkon, ris, gurka, banan och kanske en smula honungsmelon om man tål det, vitt bröd av en sort du tål, kokt mosat ägg, gröt på gryn du tål, mild naturell yoghurt eller kvarg om det känns okej.

Ät inte: Te, kaffe,läsk & mineralvatten (kolsyra är kass) allt med syra (juice, saft, ketchup, vinäger, bär, citrus) och starka kryddor inklusive t.ex. svartpeppar och kanel går bort, liksom processat kött och rökta pålägg med nitritsalter.

Glöm alkohol och tobak om du använder det och lägg ner fet mat. Låt magen vila!! Så länge du fortsätter irritera din mage med skräpmat eller läkemedel så blir den nog inte helt bra tyvärr.

Ingefära innehåller fenoler som är irriterande så jag hade nog försökt klara mig utan det också, eller i alla fall bara ätit det ihop med annan mat som är skonsam och vätska.

Tack så jättemycket för detta utvecklande svar! :) Väldigt bra formulerat. Jag dricker ej alkohol längre och röker har jag ej gjort sedan min "bakfylla". Ska absolut tänka på allt detta. Vill ej fortsätta ta värktabletter men måste tyvärr det då min smärta i benet annars är olidlig. Men tar i alla fall Alvedon nu så det ska ju vara ganska snällt mot magen och ta det alltid med mat. Samma med ingefära, klarar mig faktiskt ej utan det då illamåendet blir olidligt men dricker lite till maten för att lättare kunna äta.
Svar på tråden Kraftig magkatarr?