• Anonym (Trivs på jobbet)

Jobba på kundtjänst...

Hej,

Ville egentligen bara höra vad allmänna synen är, men jag jobbar på en kundtjänst på mitt företag, och har hand om div. olika ärenden med kunder som är missnöjda på antingen någon av våra tjänster eller produkter. Jobbet är ganska omväxlande, och vi har många olika slags ärenden, men oftast med gemensamma nämnaren att den som tar kontakt med oss initialt inte är så glad.

Men jag trivs bra med det jobbet, tycker om att jobba med människor, och det är väldigt roligt när man kan hjälpa någon som hamnat fel att hamna rätt, och få glada kunder igen. Alltid går det inte, men jag försöker naturligtvis alltid. OK, man får ganska mycket ovett, men när man får det där nöjda mailet eller brevet, då är det värt det.

Kanske inte så välbetalt, men trivs som sagt med jobbet, mina kollegor. MEN... när man berättar det för folk man träffar eller känner och inte setts på ett tag, får man nästan som rynk på näsan, förvånad min eller nästan nedvärderande, att man "bara" jobbar på kundtjänst - ungefär som att det inte är "fint" nog....

Jag har inga planer på att byta jobb, och är nöjd som jag har det - vilket man tydligen inte får vara idag, man SKA byta jobb minst vartannat år osv...

Men hur har ni det? Vad har ni för jobb? Trivs? Jobbat länge? Vad tycker ni är viktigt när ni väljer vad ni ska jobba med och hur? Kan in tänka er stanna länge på ett och samma företag, eller är ombytligheten viktigare?

• Svar på tråden Jobba på kundtjänst...
  • Anonym (Qwerty)

Jag tänker att det är bra med folk som tycker om och trivs med att jobba i kundtjänst. Föreställer mig att det är ett jobb som är ganska så chill, att det inte behövs så mycket tankeverksamhet och logik för att vara bra på det. Att man spelar typ Candy crush samtidigt som man jobbar.

Jag skulle dock aldrig stå ut i mer än två veckor. Jag behöver variation, behöver jobba mot deadlines, behöver få kunna skapa relationer till folk jag jobbar med/mot/för. Jag behöver få vara kreativ, få jobba flexibelt, kunna jobba överallt i världen och få lösa komplexa problem.

Det är så jag har det nu, jag trivs väldigt bra och skulle kunna tänka mig att stanna länge. Det viktigaste för mig är framförallt med var jag jobbar. Skulle det vara ett drömjobb, men en unken arbetsplats med ruttna värderingar så skulle jag definitivt tacka nej.

• Anonym (321)

Har själv jobbat i kundtjänst, jag började min karriär där. Men jag hade ett mål och en inriktning. Sedan baserade jag den på en högre utbildning och driv. För mig har det handlat om att hålla sig inom 3-5 år per jobb och avancera karriärmässigt. Men jag har ju sett båda delarna av detta och då måste man vara beredd att betala priset.

Som allt handlar det om att du ska göra något du trivs med, i en roll du trivs med. Vist finns det en hippe om att du ska byta jobb ofta. Men det är om du trivs med ombytet eller har möjlighet att utveckla din karriär genom detta.

Att bara byta mellan liknande jobb ger inget bra cv.

Så frågan faller tillbaka på dig själv, var har du för utbildningsbakgrund, kapacitet och framtidsmål?

• Säguppdet

Jag är sån som person att jag helst stannar på samma ställe länge. Det stör mitt liv för mycket att flänga runt en massa, känns som att det slösar en massa onödig kraft att ständigt byta jobb.

Börjar ett nytt jobb nu i höst där jag hoppas kunna stanna några år framöver. Jobb med bra prestige (folk rynkar inte på näsan utan blir intresserade och vill veta mera) Men dåligt betalt. Byter jag inom de närmsta fem åren beror det på att jag hittar ett liknande jobb med bättre lön eller andra fördelar.

• Anonym (Thea)

Jag skulle gärna jobba i kundtjänst... Kan inte alls se varför man ska se ner på det. Verkar vara ett ganska så omväxlande jobb. Framförallt om det är kundtjänst där folk kommer in också och inte bara ringer. Att bara svara i telefon skulle jag nog tycka är lite tråkigt men att göra lite annat kontorsjobb också skulle vara helt ok

Svar på tråden Jobba på kundtjänst...