Anonym (TS) skrev 2017-09-13 10:13:11 följande:
Tack du och alla andra för info.
Inte så orolig för asbest i byggnaden. Mest orolig för saneringen och att barnen kommer att vistas i samma byggnad bara några meter ifrån byggarbetsplatsen. Oroar mig för att undertryckspumpar, filter och barriärer inte kommer funka helt eller att det händer någon olycka. Hur vanligt är det att sånt sker?
De märker direkt om pumpen inte funkar. Då skulle de få utrymma och framförallt blir det omfattande städning, vilket är oerhört tidskrävande. Men visst finns den risken.
Risken för ditt barn är dock obefintlig. En exponering för små mångder asbest (och då menar jag i nivå för gränsvärdet man måste använda skyddsutrustning 0.1 fibrer/kubikcentimeter) under en eller några dagar gör ingen skada på lungorna. De nivåerna gäller om man utsätts för det i arbetet och det är upprepad exponering som är det vanliga problemet som leder till lungsjukdomar. Det eller extrema exponeringar som att bearbeta eller riva asbest utan andningsskydd.
Är du orolig så skulle jag fråga om de kan göra tejpprov inne i ett lämpligt utrymme där barnen vistas. Då har man en ren yta (ex en bit av en bänk) som man torkar av på morgonen. På kvällen tar man ett tejpprov och skickar in på analys, på det fastnar då de fibrer och det damm som ramlat ner på ytan under dagen. Ska inte vara några asbestfibrer. Du kan beställa tejp-kit gratis via
www.asbest.se