• Anonym (TS)

Asbest på förskola?

Fick idag reda på att de hittat asbest på sonens förskola. Tror det är inför en renovering de hittat det. Vet ännu inte var asbesten finns och hur mycket som 'läckt' ut i lokalerna.

Är nu orolig för sonens hälsa och ännu mer orolig blir jag av att höra att kommunens plan är att bara stänga av den asbestdrabbade delen under saneringen. Alla barnen kommer alltså att vistas i samma lokaler (förskolan är sammanlagt cirka 100-200 kvm) fast i en annan del under saneringen. Det låter väldigt otryggt i mina öron.

Vad vet ni om asbest och asbestsanering?

• Svar på tråden Asbest på förskola?
  • Anonym (Man)

Jag jobbar på en stor industri. Det är asbest typ överallt . Asbest är ofarligt så länge ingen rör i det. Så tiden som ditt barn vistats där har sannolikt inte påverkat honom negativt. De sanerar hos oss lite då och då vid behov, ett par gånger om året i alla fall. De sanerar när något ska rivas eller bytas ut.

Om asbestsanerarna tycker avspärrningarna är ok, så borde det vara ok. På mitt jobb jobbar de ofta under tält, för att hindra spridning av partiklar. De brukar vara väldigt seriösa, enligt min uppfattning.

När det gäller asbest så tror jag snarare faran ligger i privatpersoner som renoverar hemma och inte inser att de river i asbest. Det var ju en period när de hade asbest i allt från rörisolering till kakelfogar.

• Anonym (Men)

Herregud vadnfolk bara ska komma och lägga sig i

• 100kgpappa

Asbest finns överallt i luften i små mängder, och det är ingen fara när den är "inbyggd" eller vad man ska kalla det,det är när man börjar såga o den och liknande som det är ohälsosamt. Men det gäller om man utsetts över lång tid, dvs många år av konstant arbete i asbestkontaminerad miljö.

Fick information i det här av en saneringsfirma som skulle ta bort asbest i vår källare på jobbet. Vissa vågade ju inte ens gå ner där längre, och ville bli röntgade och allt möjligt.

Men enligt firman så kan man inte ens se några ev skador av så kortvarig exponering, och likaså om man gör ett projekt hemma, så är det ingen fara. Det är om man jobbar med det i åratal som man kan få problem.

Så du behöver inte vara orolig för ditt barn på förskolan.

• Anonym (Mia)

Nu vet jag inte vad de hittat men antar det är isolering eller kakelfog eller spackel i ett våtrum. Det är väldigt vanligt i vissa åldrar på hus med asbest. Så länge asbesten är låst i ett material, inkapslad, så kommer den inte ut i luften. Då är den inte farlig. Att bara spärra av där de sanerar asbesten är det vanliga tillvägagångssättet. De har pump och det är undertryck inne i de "tälten". Personerna som gör saneringen kommer ha bra personlig skyddsutrustning, det är de som utsätts för störst risk.

Du behöver inte oroa dig för ditt barns säkerhet om detta görs professionellt. Är du orolig så be att få se att de har utbildning på asbest och tillstånd att utföra sanering. Detta är hårt reglerat i lagkrav och görs det på fel sätt utan tillstånd och kunnande så utdömer Arbetsmiljöverket dryga böter. På stället. De behöver inte gå via tingsrätten ens numera.

/ Arbetsmiljöingenjör med genomgången kurs i asbesthantering, ej byggsektorn.

• Anonym (TS)
    Anonym (Mia) skrev 2017-09-13 09:45:11 följande:

Nu vet jag inte vad de hittat men antar det är isolering eller kakelfog eller spackel i ett våtrum. Det är väldigt vanligt i vissa åldrar på hus med asbest. Så länge asbesten är låst i ett material, inkapslad, så kommer den inte ut i luften. Då är den inte farlig. Att bara spärra av där de sanerar asbesten är det vanliga tillvägagångssättet. De har pump och det är undertryck inne i de "tälten". Personerna som gör saneringen kommer ha bra personlig skyddsutrustning, det är de som utsätts för störst risk.

Du behöver inte oroa dig för ditt barns säkerhet om detta görs professionellt. Är du orolig så be att få se att de har utbildning på asbest och tillstånd att utföra sanering. Detta är hårt reglerat i lagkrav och görs det på fel sätt utan tillstånd och kunnande så utdömer Arbetsmiljöverket dryga böter. På stället. De behöver inte gå via tingsrätten ens numera.

/ Arbetsmiljöingenjör med genomgången kurs i asbesthantering, ej byggsektorn.

Tack du och alla andra för info.

Inte så orolig för asbest i byggnaden. Mest orolig för saneringen och att barnen kommer att vistas i samma byggnad bara några meter ifrån byggarbetsplatsen. Oroar mig för att undertryckspumpar, filter och barriärer inte kommer funka helt eller att det händer någon olycka. Hur vanligt är det att sånt sker?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (TS) skrev 2017-09-13 10:13:11 följande:
    Tack du och alla andra för info.

Inte så orolig för asbest i byggnaden. Mest orolig för saneringen och att barnen kommer att vistas i samma byggnad bara några meter ifrån byggarbetsplatsen. Oroar mig för att undertryckspumpar, filter och barriärer inte kommer funka helt eller att det händer någon olycka. Hur vanligt är det att sånt sker?
    De märker direkt om pumpen inte funkar. Då skulle de få utrymma och framförallt blir det omfattande städning, vilket är oerhört tidskrävande. Men visst finns den risken.

Risken för ditt barn är dock obefintlig. En exponering för små mångder asbest (och då menar jag i nivå för gränsvärdet man måste använda skyddsutrustning 0.1 fibrer/kubikcentimeter) under en eller några dagar gör ingen skada på lungorna. De nivåerna gäller om man utsätts för det i arbetet och det är upprepad exponering som är det vanliga problemet som leder till lungsjukdomar. Det eller extrema exponeringar som att bearbeta eller riva asbest utan andningsskydd.

Är du orolig så skulle jag fråga om de kan göra tejpprov inne i ett lämpligt utrymme där barnen vistas. Då har man en ren yta (ex en bit av en bänk) som man torkar av på morgonen. På kvällen tar man ett tejpprov och skickar in på analys, på det fastnar då de fibrer och det damm som ramlat ner på ytan under dagen. Ska inte vara några asbestfibrer. Du kan beställa tejp-kit gratis via www.asbest.se

• Mannen08

Hej! Jag är utbildad Asbestsanerare med erfarenhet innom sanering och byggbranschen.Tyvärr kan man inte lita på ett seriöst arbete innom Asbest, det finns helt enkelt alldeles för många oseriösa i den här branschen, gäller även Sanerare med utbildning! Sen att Asbestsanera på ett litet dagis eller förskola med barn på plats är Oseriöst beroende på hur det ser ut på platsen! Mvh

Svar på tråden Asbest på förskola?