• Anonym (Flugan)

lock för öronen efter förkylning

Haft förkylning och fick i samband med den lock för öronen och lite yrsel (ostadighetskänsla) som kommer och går. Förkylningen är över men har fortfarande "problem"med öronen och yrseln.. aldrig haft detta innan men när jag var liten var jag ett såkallat öronbarn som ofta fick öroninflammationer men detta gör inte ont, mest jobbigt med lock och yrseln.

Någon som brukar ha sånt här eller vet om man bör söka vård?

• Svar på tråden lock för öronen efter förkylning
  • Flöjthumla

Ring 1177, så får du adekvata råd av folk som är utbildade. Hoppas att det ordnar sig!

• Anonym (Flugan)
    Flöjthumla skrev 2017-09-13 20:24:15 följande:

Ring 1177, så får du adekvata råd av folk som är utbildade. Hoppas att det ordnar sig!

Jag är utomlands, utanför EU så det blir dyrt att ringa och känns inte såpass akut för att åka till sjukhuset här.. men ändå lite orolig för vad det kan vara
  • Flöjthumla
    Anonym (Flugan) skrev 2017-09-13 20:33:27 följande:

Jag är utomlands, utanför EU så det blir dyrt att ringa och känns inte såpass akut för att åka till sjukhuset här.. men ändå lite orolig för vad det kan vara

Jaha, jag förstår.

Spontant hade jag provat revaxör, avsvällande nässpray och regelbunden sköljning av näsan (typ 2 ggr/dygn). Tänker att vaxpropp eller svullenhet i örontrumpeten skulle kunna vara boven. Men jag har ingen som helst sjukvårdsutbildning.
  • Anonym (A)

Sök på meniers sjukdom ofarlig

• Anonym (Ssk)

Spontant skulle jag säga att lock för öronen efter förkylning inte är något farligt. Nu vet jag ju dock inte hur länge du haft det...
    Men du kan kontakta vårdguiden för råd. Du behöver inte ringa om det är dyrt för dig, du kan själv logga in på Mins Vårdkontakter på 1177 och skriva till dem. Du loggar enkelt in med mobilt BankID. Hoppas det blir bra snart!

• Aniiee

Ja, gud, jag får så jämt, och har alltid haft så. T ex var jag superförkyld i tre dagar för tre veckor sen och först idag är jag helt ok, utan att vara döv också.

så jag säger: Oroa dig inte, om du inte har direkt ont. Det släpper.

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • EnAnonumius
    Anonym (Ssk) skrev 2017-09-13 23:32:25 följande:
    Spontant skulle jag säga att lock för öronen efter förkylning inte är något farligt. Nu vet jag ju dock inte hur länge du haft det... Men du kan kontakta vårdguiden för råd. Du behöver inte ringa om det är dyrt för dig, du kan själv logga in på Mins Vårdkontakter på 1177 och skriva till dem. Du loggar enkelt in med mobilt BankID. Hoppas det blir bra snart!
    Spontant, var ordet.

Skall inte Sjuksköterskor försäkra sig om att skaffa in all information innan de svarar?

TS bor utomlands till och med utanför EU, så hur skall TS kunna logga in på "Mina vårdkontakter" på 1177 och skriva till dem?
    Det krävs att man är ju mantalsskriven i Sverige, för att kunna logga in på "Mina vårdkontakter" på 1177. Jag tror knappast TS är mantalsskriven längre i Sverige. Även om TS är svenskmedborgare så är det inte samma sak som att man är, mantalsskriven i Sverige för den saken skull.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Flugan)
    EnAnonumius skrev 2017-09-14 02:02:40 följande:
    Spontant, var ordet.

Skall inte Sjuksköterskor försäkra sig om att skaffa in all information innan de svarar?

TS bor utomlands till och med utanför EU, så hur skall TS kunna logga in på "Mina vårdkontakter" på 1177 och skriva till dem?
    Det krävs att man är ju mantalsskriven i Sverige, för att kunna logga in på "Mina vårdkontakter" på 1177. Jag tror knappast TS är mantalsskriven längre i Sverige. Även om TS är svenskmedborgare så är det inte samma sak som att man är, mantalsskriven i Sverige för den saken skull.

Jag är utomlands på semester och är hemma i Sverige om några dagar igen
  • Anonym (Ssk)
    EnAnonumius skrev 2017-09-14 02:02:40 följande:
    Spontant, var ordet.

Oj då. Tur det hela handlade om semester då ;)
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Flugan) skrev 2017-09-14 09:31:49 följande:
    Jag är utomlands på semester och är hemma i Sverige om några dagar igen
    Tips, om du inte redan har..köp nässpray, koksalt och/eller avsvällande inför flygresan. Så slipper det förhoppningsvis göra så ont när du flyger.
  • Gryntroll

Sonen gick med lock för öronen efter förkylning pga vätska bakom trumhinnan. Rådet vi fick för att hjälpa det att snabbare försvinna, var att tryckutjämna. Sonen fick blåsa balkonger med näsan (en näsborre i taget) eftersom han inte fick till tekniken annars.

Kanske testa tryckutjämning?

• Anonym (Också öronbarn)

Jag hade alltid lock för öronen när jag var liten och även nu ibland. Jag fick en ballong och en grej man fäste den på, så fick jag blåsa upp ballongen med näsan. Det är ju typ samma som när man håller för näsan och blåser. Om du inte är täppt i näsan så kanske du ska prova det.

• Anonym (Dsk)

Använd kortisonnässpray 2 ggr/dagligen i några dagar och sedan en gång dagligen i några veckor. Tryckutjämna efter varje gång du har sprayat och sen ytterligare några gånger per dag. Sök vård om värk i örat, det rinner från örat eller om besvären kvarstår i flera veckor/ Distriktssköterska

• Hararochkaniner

Låter som öroninflammation. Ibland går det över av sig själv men ibland kan det behövas antibiotika. Gå till doktorn.

Svar på tråden lock för öronen efter förkylning