Hur räknar man ut föräldrapenningstillägg?
Hej
Frågan gäller storlek på tillägget man får av sin arbetsgivare.
Om kollektivavtalet ser ut som följer, kan någon hjälpa mig kod av med ett räkneexempel hur det då ser ut? Är den "aktuella kalenderdagslönen" det man får från FK?
Jag har förstått att maxtaket på en lön (från arbetsgivaren som räknas av FK) är 37 300kr/mån, så allt man tjänar över det försvinner. Men undrar alltså hur man räknar ut tillägget. Har inte arbetat heltid hela föregående år hos arbetsgivaren, har haft olika arbetsgivare.
Vore väldigt tacksam om någon vill hjälpa mig förklara.
"Föräldrapenningtillägget beräknas på den aktuella kalenderdagslönen vid föräldraledighetens början plus 0,27 procent av föregående års rörliga lönetillägg enligt nedan. Föräldrapenningtillägget är 10 procent under respektive 90 procent över basbeloppstaket.
Föregående års rörliga lönetillägg motsvarar för varje kalenderdag 0,27 procent (1/365) av sådana rörliga lönetillägg ? med undantag av övertidstillägg ? som arbetstagaren hade året före föräldraledighetens början.
Basbeloppstaket för år är ett belopp som motsvarar 10 gånger det gäl- lande prisbasbeloppet enligt SFB. Basbeloppstaket för månad motsva- rar 83,33 (10/12) procent och för kalenderdag 2,74 (10/365) procent av gällande prisbasbelopp."