• Anonym (Undrar)

Hur räknar man ut föräldrapenningstillägg?

Hej

Frågan gäller storlek på tillägget man får av sin arbetsgivare.

Om kollektivavtalet ser ut som följer, kan någon hjälpa mig kod av med ett räkneexempel hur det då ser ut? Är den "aktuella kalenderdagslönen" det man får från FK?

Jag har förstått att maxtaket på en lön (från arbetsgivaren som räknas av FK) är 37 300kr/mån, så allt man tjänar över det försvinner. Men undrar alltså hur man räknar ut tillägget. Har inte arbetat heltid hela föregående år hos arbetsgivaren, har haft olika arbetsgivare.

Vore väldigt tacksam om någon vill hjälpa mig förklara.

"Föräldrapenningtillägget beräknas på den aktuella kalenderdagslönen vid föräldraledighetens början plus 0,27 procent av föregående års rörliga lönetillägg enligt nedan. Föräldrapenningtillägget är 10 procent under respektive 90 procent över basbeloppstaket.

Föregående års rörliga lönetillägg motsvarar för varje kalenderdag 0,27 procent (1/365) av sådana rörliga lönetillägg ? med undantag av övertidstillägg ? som arbetstagaren hade året före föräldraledighetens början.

Basbeloppstaket för år är ett belopp som motsvarar 10 gånger det gäl- lande prisbasbeloppet enligt SFB. Basbeloppstaket för månad motsva- rar 83,33 (10/12) procent och för kalenderdag 2,74 (10/365) procent av gällande prisbasbelopp."

• Svar på tråden Hur räknar man ut föräldrapenningstillägg?
  • Anonym (in)

Men det behöver inte du räkna ut, det gör ju FK och/eller din nuvarande lönepersonal.

• Anonym (P)

Vad tjänar du i månaden? Det är lättare att räkna på ett riktigt exempel.

• Anonym (Undrar)

FK räknar inte ut vad jag får av min arbetsgivare. Jag vill inte fråga min arbetsgivare just nu. (Kan väl tycka det borde vara ganska givet för vem som helst som läser inlägget, annars hade jag väl inte frågat anonymt här)

Har 45 000 i lön. Det jag framför allt undrar är om jag kommer få något märkbart föräldrapenningstillägg med tanke på att inkomst föregående år inte kommer vara så hög.

• Anonym (P)

Jag tolkar det som tillägget för föregående år bara gäller rörliga lönedelar såsom provision och bonus. Hade du inte det utan en fast lön blir tillägget från föregående år 0 kr.

Nedanstående har du säkert redan räknat ut men jag ger mig på det ändå: :)

Tjänar du 45.000kr/mån när din f-ledighet börjar är der 540.000kr/år.

10 prisbasbelopp a 44.800kr = 448.000kr. 10% av det ger 44.800kr. 540.000-448.000kr=92.000kr x 0,9 = 82.800kr. Totalt tillägg 44.800 + 82.800kr=127.600kr/år. Vilket ger 10.633kr/månad.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (P) skrev 2017-09-14 20:46:02 följande:

Jag tolkar det som tillägget för föregående år bara gäller rörliga lönedelar såsom provision och bonus. Hade du inte det utan en fast lön blir tillägget från föregående år 0 kr.

Nedanstående har du säkert redan räknat ut men jag ger mig på det ändå: :)

Tjänar du 45.000kr/mån när din f-ledighet börjar är der 540.000kr/år.

10 prisbasbelopp a 44.800kr = 448.000kr. 10% av det ger 44.800kr. 540.000-448.000kr=92.000kr x 0,9 = 82.800kr. Totalt tillägg 44.800 + 82.800kr=127.600kr/år. Vilket ger 10.633kr/månad.

Oj tack! Ja det verkar ju som en logisk uträkning. Jag blev så förvirrad över de där lägsta tio procenten och högsta nittio procenten. Då år det alltså lön hos arbetsgivare som gäller, inte ersättning från FK som grund.

Är detta (10.633kr/mån) för när man tar ut sju dagar i veckan? Förstod det som att det är kopplat till FK och antalet dagar man tar ut.
  • Glinda från Oz

De räknar kalenderdagar, dvs de räknar 7 dagar i veckan (även de dagar du normalt är ledig) och jag skulle gissa på att du måste ta ut från dem samtidigt som du tar ut föräldraledigt, men det står det inget om i texten.

• Anonym (P)
    Anonym (Undrar) skrev 2017-09-14 21:37:38 följande:

Oj tack! Ja det verkar ju som en logisk uträkning. Jag blev så förvirrad över de där lägsta tio procenten och högsta nittio procenten. Då år det alltså lön hos arbetsgivare som gäller, inte ersättning från FK som grund.

Är detta (10.633kr/mån) för när man tar ut sju dagar i veckan? Förstod det som att det är kopplat till FK och antalet dagar man tar ut.

Skulle tro der är kopplat till det antal dagar du får ersättning från FK. Ersättningen är kopplad ttill din lön hos arbetsgivaren. Konstruktionen med 10% under taket och 90% över 10 prisbasbelopp är gjord så för att de med lite högre löner inte ska förlora så stora summor vid f-ledighet.
  • Norris

Är du säker på att du har rätt till tillägget?
    I de flesta avtal ska man ha varit anställd i minst ett år. Sedan gör en del arbetsgivare olika. En del betalar ut beloppet som en klumpsumma, andra betalar ut hälften första månaden man är ledig och resterande hälft när man börjar jobba igen och en del betalar ut en liten summa varje månad så många månader man har rätt till.

• rika

Du kan ju ställa en generell fråga till ditt lönekontor, utan att blanda in din chef. De kan ju svara på hur det är på just din arbetsplats.

• Guapa

Det är intressant att det inte står något om begränsning i antal dagar eller att det endast gäller en period. Det borde innebära att du har rätt till tillägget under alla dagar du tar ut föräldrapenning. Oerhört förmånligt i såna fall. Hos min arbetsgivare har vi en begränsning om max 180 dagar i en sammanhängande period.

Förenklat skulle man kunna säga att du får ut knappt 90% av lönen de dagar du tar ut föräldrapenning.

• Anonym (Undrar)
    Norris skrev 2017-09-14 22:11:03 följande:

Är du säker på att du har rätt till tillägget?

I de flesta avtal ska man ha varit anställd i minst ett år. Sedan gör en del arbetsgivare olika. En del betalar ut beloppet som en klumpsumma, andra betalar ut hälften första månaden man är ledig och resterande hälft när man börjar jobba igen och en del betalar ut en liten summa varje månad så många månader man har rätt till.

Jag hittar inga såna restriktioner i avtalet men vet att det brukar vara så. På min förra arbetsplats var det även så att man måste jobba ett antal månader efter sin fl för att få hela föräldrapenninfstillägget.

Men vet inte var den begränsningen ska stå att finna när den inte finns någonstans i stycket om detta.
  • Anonym (Undrar)
    Guapa skrev 2017-09-14 22:27:17 följande:

Det är intressant att det inte står något om begränsning i antal dagar eller att det endast gäller en period. Det borde innebära att du har rätt till tillägget under alla dagar du tar ut föräldrapenning. Oerhört förmånligt i såna fall. Hos min arbetsgivare har vi en begränsning om max 180 dagar i en sammanhängande period.

Förenklat skulle man kunna säga att du får ut knappt 90% av lönen de dagar du tar ut föräldrapenning.

Jo det stod ett max antal dagar på 360 dagar per barn och bara när fl hos FK tas ut samtidigt.
  • Norris

Det där låter ju toppen om man får tillägget så länge. Alltid uppskattat med extra pengar när man är föräldraledig :)
    Vilket avtal är det?

• Anonym (hbged)
    Anonym (Undrar) skrev 2017-09-14 18:36:08 följande:

FK räknar inte ut vad jag får av min arbetsgivare. Jag vill inte fråga min arbetsgivare just nu. (Kan väl tycka det borde vara ganska givet för vem som helst som läser inlägget, annars hade jag väl inte frågat anonymt här)

Har 45 000 i lön. Det jag framför allt undrar är om jag kommer få något märkbart föräldrapenningstillägg med tanke på att inkomst föregående år inte kommer vara så hög.

Varför kan du inte fråga arbetsgivaren?
  • Norris
    Anonym (hbged) skrev 2017-09-28 13:51:34 följande:
    Hon kanske inte har berättat att hon är gravid än?
  • Anonym (Undrar)
    Norris skrev 2017-09-26 22:36:08 följande:

Det där låter ju toppen om man får tillägget så länge. Alltid uppskattat med extra pengar när man är föräldraledig :)

Vilket avtal är det?

SACO-s
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (hbged) skrev 2017-09-28 13:51:34 följande:

Om du inte klarar av att räkna ut det (kan tycka det är extremt uppenbart) så svarade Norris på det.
  • Anonym (hbged)
    Anonym (Undrar) skrev 2017-09-28 17:34:58 följande:
    Om du inte klarar av att räkna ut det (kan tycka det är extremt uppenbart) så svarade Norris på det.
    Om du inte kan skriva att du är gravid så kanske du ska se till att inte bli gravid! Extremt uppenbart!
Svar på tråden Hur räknar man ut föräldrapenningstillägg?