Hur mycket påverkar snus, rökning och alkohol ens röst?
Hej, jag undrar hur mycket påverkar detta ens röst? Jag snusar, röker eller dricker inte själv. Men det jag hört är att snusning inte påverkar rösten, men kan ju skapa slem som kan ligga en aning i vägen när man t.ex. sjunger
Rökning påverkar nog mest av de tre, om det inte är tunga alkoholdrycker vi pratar om, men hur mycket påverkar passiv rökning? Bor på internat och det är svårt att undvika passiv rökning där. Kan det skada stämbanden, får man mörkare röst etc? Blir det bättre att stå lite längre bort från rökarna eller får man ändå i sig skadliga ämnen som påverkar rösten? Sjunger i kör och vill inte påverka den negativt.
Alkohol är väl ok om det inte är för koncentrerat? Man har ju hört om whiskey-röster och presidenter som fått djupa stämmor pga rökning och sprit. Vart går gränsen ungefär? Lättöl eller mellanöl i lagom doser för att inte få rösten påverkad?
Bor på internat, och om någon precis snusat, druckit högprocentiga drycker eller rökt och tagit i dörrhandtag så kan man känna att det luktar lite i ens egna händer efter att man tagit i dem, men det är inget som påverkar en, röstmässigt eller hälsomässigt om ens händer sen skulle komma till munnen antar jag?
Sen finns det studier om att third-hands smoking, tredjehandsrökning är farligt, att vara i ett rum där det har rökts i sen innan. Men jag antar det är lite överdrivet, mest farligt för barn