• Rebecca1987

Helt olika åsikter

Jag och min man har 6 barn tillsammans, vi har levt ett bra liv oftast under alla år. Men nu känns det mer och mer som om han ledsnat på livet som pappa.

Han är lätt irriterad och då menar jag inte ibland utan alltid. Spelar ingen roll om han jobbat och bara är med barnen i 10 minuter eller hemma en hel dag han blir så lätt arg. Han höjer rösten, ryter med arg ton för små saker och kommenterar jag att han måste ta ner tonen och sluta skrika så säger han bara att de gör han inte. Men barnen har sagt själva att dom tycker de är läskigt ibland när han blir. Som argast. Och ändå ändrar han inte.

Självklart har ja blivit arg och spänt rösten vid extrema fall men min man kan inte gå en dag utan att bli arg.

Är de dags att vi går ifrån varandra så han slipper vara arg varje dag eller vad gör man?

Förlåt för lång text.

• Svar på tråden Helt olika åsikter
  • TessanE

Hej! De vore tråkigt om ni helt plötsligt går i sär när ni haft varandra så länge. Jag tycker ni ska söka hjälp med någon familjerådgivare eller nåt. Så ni kan reda ut det hela. Varför han känner så och du känner så. Lycka till!

• Rebecca1987
    TessanE skrev 2017-09-16 21:37:52 följande:

Hej! De vore tråkigt om ni helt plötsligt går i sär när ni haft varandra så länge. Jag tycker ni ska söka hjälp med någon familjerådgivare eller nåt. Så ni kan reda ut det hela. Varför han känner så och du känner så. Lycka till!

Han vill ju inte göra det. Jag har föreslagit det i 1 år men han anser inte att det finns något bekymmer.
  • Connie07

Så antingen slutar han skrika,eller du lämnar honom.Han får välja.Inte alls bra för dig och barnen leva med sån som skriker varje dag.

• cattus

Låter mer som det är något annat som stressar/pressar honom. Har ni försökt att prata om det?
    Då menar jag inte att du rakt ut frågar varför han är så arg för det är nog bara en bieffekt.
    Fråga honom vad det är som händer, vad är det för något som stressar honom eller gör att han har så dåligt tålamod. Kan han med att lyssna så förklara hur rädda barnen blir och att de inte känner igen honom.
    Han kanske inte menar det men kan "inte låta bli".
    Många människor har svårt att förmedla då de känner att de inte orkar med då något är jobbigt. Privat, jobbet eller känslor som är svåra. Ilska kan vara ett missriktat sätt att låta ventilen pysa. Speciellt då barnen drabbas, de förstår ju inte.

• TessanE

Då har du gjort det du kunnat. Så trist att han inte förstår. Typiskt karlar. Men slutar han inte så? Då kan ju inte du leva i det.

• Rebecca1987
    cattus skrev 2017-09-16 21:48:48 följande:

Låter mer som det är något annat som stressar/pressar honom. Har ni försökt att prata om det?

Då menar jag inte att du rakt ut frågar varför han är så arg för det är nog bara en bieffekt.

Fråga honom vad det är som händer, vad är det för något som stressar honom eller gör att han har så dåligt tålamod. Kan han med att lyssna så förklara hur rädda barnen blir och att de inte känner igen honom.

Han kanske inte menar det men kan "inte låta bli".

Många människor har svårt att förmedla då de känner att de inte orkar med då något är jobbigt. Privat, jobbet eller känslor som är svåra. Ilska kan vara ett missriktat sätt att låta ventilen pysa. Speciellt då barnen drabbas, de förstår ju inte.

Jag har försökt prata många ggr på olika sätt men inget hjälper. Jag ha försökt få honom själv gå att prata med en kurator eller liknande om de kanske är lättare men då säger han bara at de inte finns något att prata om. Jag är dock rädd att han ska falla tillbaka i den otrohet som han hade för några år sedan då han tyckte de gav en avslappning att slippa tänka på allt hemma.
  • Rebecca1987
    Tow2Mater skrev 2017-09-19 03:57:19 följande:

Vem skulle inte bli irriterad med 6 barn! Får han nån egentid?

Ja han har egen tid utan att vara hemma. Barnen sover dessutom tidigt på kvällarna så vi har hela kvällar tillsammans iallafall när han är hemma.
Svar på tråden Helt olika åsikter