• Anonym (TS)

Kan man alltid begära att sin otrogna partner bryter kontakten med sin fd älskare?

Förutsatt att man väljer att förlåta sin otrogna partner, kan man alltid begära att han/hon bryter kontakten med älskaren?

Många skulle nog säga att man definitivt kan begära det om det var en kärleksrelation eller en långvarig otrohetsrelation. Men kan man begära det vid one night stands också? Låt säga att din partner var otrogen med sin chef, kan man begära att personen byter jobb då? Eller det var ett enstaka hookup med hens barndomskompis som hen annars har en väldigt bra och icke-romantisk relation med. Kan man begära att sin partner ger upp på deras vänskap de haft i 10+ år?

Är nyfiken på att höra vad ni tycker :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-09-20 15:41
    Vill förtydliga att när jag säger "begära" så menar jag att man ställer kravet att antingen bryter du kontakten med personen eller så skiljer vi oss/gör vi slut. Alltså att det är ett krav för att relationen ska fortsätta.

• Svar på tråden Kan man alltid begära att sin otrogna partner bryter kontakten med sin fd älskare?
  • Anonym (Självklart...)

Självklart kan man begära det och förvänta sig det... annars tycker jag inte att den otrogna parten verkar vilja anstränga sig särskilt mycket för att hjälpa till att bygga upp tilliten, som ju den otrogne själv raserat.

Jag begärde det av ett otroget ex. I det fallet hjälpte det föga, då det var en notoriskt otrogen person, som hade många järn i elden. Så bara för att den otrogne sa upp kontakten med just DEN personen, så hindrade det ju inte att det nästa dag fanns tre nya tjejer på hans sexchatt liksom. Så ja, han är ett ex....

• Robert 832

Klart att man kan. Huruvida man bör eller vill ska man nog känna efter men jag misstänker att frågan har sin anledning.

Själv hade jag inte begärt det i en relation med någon jag älskar men talat om ifall hon gått över gränsen. I de flesta fall har min partner då velat kompensera på nått sätt och är ofta extra tillgiven.

• Anonym (Ja)

Ja om det är det som krävs för att det ska funka för den bedragne så. Finns väl inga rätt och fel utan om man är inställd på att få relationen på rätt köl igen så gör man vad som krävs. Vill inte den otrogne säga upp relationen och om det är det som behövs ja då fungerar det inte helt enkelt. Det är ett faktum snarare än rätt och fel.

• EmberEyes
    Anonym (Ja) skrev 2017-09-17 00:19:14 följande:

Ja om det är det som krävs för att det ska funka för den bedragne så. Finns väl inga rätt och fel utan om man är inställd på att få relationen på rätt köl igen så gör man vad som krävs. Vill inte den otrogne säga upp relationen och om det är det som behövs ja då fungerar det inte helt enkelt. Det är ett faktum snarare än rätt och fel.

Jag skulle nog säga tvärt om. Om den bedragne känner sig så otrygg i relationen att det krävs så drastiska steg, så är relationen såpass skadad att det nog inte finns någon större mening med att "försöka".
  • Anonym (Ja)
    EmberEyes skrev 2017-09-17 02:35:28 följande:
    Jag skulle nog säga tvärt om. Om den bedragne känner sig så otrygg i relationen att det krävs så drastiska steg, så är relationen såpass skadad att det nog inte finns någon större mening med att "försöka".
    Jaha fast det där är ju väldigt individuellt. Jag är ett levande exempel på att det kan gå att fungera igen men det hade aldrig gått om den kontakten fanns kvar. Jag tycker inte att det är ett så drastiskt steg alls. Jag såg det som naturligt att bryta kontakten. Sen finns det säkert andra som aldrig får det att fungera igen trots detta och andra som kan ha kontakten kvar och fortsätta relationen. Människor är ju olika.
  • Anonym (Jag få)
    Anonym (TS) skrev 2017-09-17 00:04:33 följande:

Förutsatt att man väljer att förlåta sin otrogna partner, kan man alltid begära att han/hon bryter kontakten med älskaren?

Många skulle nog säga att man definitivt kan begära det om det var en kärleksrelation eller en långvarig otrohetsrelation. Men kan man begära det vid one night stands också? Låt säga att din partner var otrogen med sin chef, kan man begära att personen byter jobb då? Eller det var ett enstaka hookup med hens barndomskompis som hen annars har en väldigt bra och icke-romantisk relation med. Kan man begära att sin partner ger upp på deras vänskap de haft i 10+ år?

Jag kan inte bestämma vad någon ska göra. Det skulle jag inte vilja göra heller. Det enda jag kan säga är att jag kan inte förlåta och fortsätta relationen om min partner fortfarande har kvar personen i sitt liv. Sen är det upp till h*n att bestämma vilken relation som är viktigast att kämpa för.
  • John22

Du kan begära vad som helst, men huruvida den andra personen accepterar det är en annan fråga. Vill personen ifråga fortsätta med dig ligger det väl i dennes intresse att möta många av dina krav, men individen är ju inte direkt juridiskt bunden att göra det.

Känner du att du inte kan fortsätta om detta krav inte efterlevs så är det givetvis fritt fram att bryta upp.

• Gung Ho
    Anonym (TS) skrev 2017-09-17 00:04:33 följande:

Man kan inte objektivt begära någonting i ett förhållande. Vad får folk det ifrån, som om det finns ngn slags officiell regelbok. Varför fråga dessa frågor?

Det är dock upp till alla att själv ställa de krav eller önskemål man vill ha för att ingå i en relation. Sedan är det upp till ens partner att acceptera eller avvisa. Denna dikotomi löses dock oftast av ett gemensamt jämkande där parterna går den andre till mötes i vissa frågor.

Kan du gå din partner till mötes om hen vill fortsätta träffa sitt ONS? DET är den riktiga frågan? En följdfråga blir, Varför vill din partner inte göra allt för att reparera ert förhållande?
  • Gung Ho
    EmberEyes skrev 2017-09-17 02:35:28 följande:
    1: Den otrogna har skapat en otrygghet
    2: Eftersom den bedragna nu är så otrygg klarar hen inte av att den otrogne fortsätter träffa sin tidigare sexuella kontakt.
    3: Därför anser du att förhållandet inte går att rädda när den bedragne är så otrygg pga den otrognes handlingar.

Varför inte bara säga att du inte tror ett förhållande går att rädda efter otrohet?
  • Anonym (Visst)

Självklart kan den bedragne sätta upp enkla villkor för att fortsätta relationen efter ett svek. Att otroheten inte får uprepas brukar kunna vara en bra start.

Personligen kan jag tycka det är försvårande omständighet om otroheten sker med en person som finns i partnerns liv, t.ex chef eller barndomsvän eller ex.

De flesta människor är ju lättpåverkade. Självfallet ökar risken för fler otroheter för den som befinner sig nära personer som de uppenbart attraheras av.

Jag tycker du ska ställa krav nu när du har chansen.

Generellt tycker jag det är väldigt repsktlöst att regelbundet träffa personer man kan tänka sig vara otrogen med.

Svar på tråden Kan man alltid begära att sin otrogna partner bryter kontakten med sin fd älskare?