• Nollkoll

    Någon som jobbar med billack och sedan skaffat familj?

    Hej jag skulle vilja veta om det är någon kvinnlig som jobbat/jobbar med billackering och som blivit gravid? Hur blev det med erat jobb?

    Jag och min sambo vill jätte gärna skaffa familj men vill vänta ett tag pga mitt jobb då jag är billackerare och har nyss bytt jobb. Vet att man inte får jobba som gravid inom det yrket men från när får man inte jobba och hur blir det med jobbet?! Så många frågor men inget svar.

  • Svar på tråden Någon som jobbar med billack och sedan skaffat familj?
  • FruNyfiken

    Varför får du inte jobba under graviditet? Om det är skadliga ångor använder man väl bara friskluftsmask?

  • Nollkoll

    Ja det är skadliga ångor arbetar med isocyanater hela dagarna vilket är farligt om man inte använder rätt skydd, men under en graviditet så får du inte arbeta med de, det funkar inte att springa med masken överallt, min lärare jag hade på gymnasiet fick lov att vara hemma under hennes graviditet för att hon inte fick arbeta som billackerings lärare under tiden.

  • FruNyfiken

    Jag vet inte hur det är med billackering, har bara ett vanligt måleri. Men, om det är praxis att man inte får arbeta behöver din arbetsgivare först och främst undersöka om det finns andra arbetsuppgifter som du kan utföra under graviditeten. Och det är inte jättelätt på en lackering. Då kan du söka gravidpenning, tyvärr är försäkringskassan snål på det, så be facket och din arbetsgivare om intyg om att man inte får arbeta som gravid/att det inte finns andra arbetsuppgifter (om det inte gör det). Jag vet inte, men om gravida inte ska arbeta med lackering alls, så bör det gälla från att du blir gravid. Risken ökat ju inte i takt med att graviditeten fortskrider, risken måste ju finnas från början och hela graviditeten.

Svar på tråden Någon som jobbar med billack och sedan skaffat familj?