• Anonym (TS)

Sluta äta vitt mjöl och tillsatt socker, hur påverkar det kroppen?

Hej.

Funderar på att sluta äta vitt mjöl och tillsatt socker. Vill ej gå på någon diet då jag inte är överviktig men vill ändå ner runt 5 kg.

Finns det någon här som provat att endast utesluta socker och mjöl ur sin kost? Märkte ni någon kroppslig förändring?

• Svar på tråden Sluta äta vitt mjöl och tillsatt socker, hur påverkar det kroppen?
  • Aniiee

Folk är olika. Många mår väldigt bra av det och går ner i vikt osv. Vissa mår väldigt dåligt av det (har nog inte hört någon gå upp i vikt av att inte äta vitt mjöl och socker, dock...)

Det är bara att testa och känna efter.

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Anonym (TS)
    Aniiee skrev 2017-09-17 01:18:13 följande:

Folk är olika. Många mår väldigt bra av det och går ner i vikt osv. Vissa mår väldigt dåligt av det (har nog inte hört någon gå upp i vikt av att inte äta vitt mjöl och socker, dock...)

Det är bara att testa och känna efter.

Tack för svar :). Oj jag har aldrig hört att nån mår dåligt av det?! Vad är det som kan få dom att må dåligt med att utesluta mjöl och socker? Förutom suget efter sötsaker ;)
  • Aniiee
    Anonym (TS) skrev 2017-09-17 01:32:11 följande:
    Tack för svar :). Oj jag har aldrig hört att nån mår dåligt av det?! Vad är det som kan få dom att må dåligt med att utesluta mjöl och socker? Förutom suget efter sötsaker ;)
    Det handlar framför allt att om att en del inte kan tillgodogöra sig tillräkligt mycket energi, så att så pass energitäta livsmedel blir nödvändiga.
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Tatijana95

Hej,

Ja jag märkte en jätteskillnad! Gick ner i vikt direkt och var heller aldrig överviktig, men framförallt känner jag mig så mycket bättre, lättare och inte lika svullen och tung. Inga svängningar i humöret och mer balanserad. Svårt typ första veckan att anpassa sig kände jag men kroppen väljer dig och anpassar sig snabbt. Har inget sockersug alla längre. Äter tätare mål fast mindre portioner. Slutade helt med snabba kolhydrater , mjöl och socker.

• Anonym (Kursdeltagare)

Gick en gång en "kostkurs" där vi testade olika dieter under några veckor. Kursen gick ut på att olika dieter passar olika personer olika bra, och även om en slags diet fungerade för en för några år sedan är det inte säkert att det fungerar idag. En sv dieterna var just att ta bort socker och vitt mjöl och det var en kursdeltagare som mådde jättedåligt av den och var tvungen att avbryta i förväg. Hen sa att hen fick problem med sömnen, blev deprimerad, kunde aldrig varva ner men var ständigt trött etc.

Så testa du och se om det fungerar för dig, eller inte. För många gör ju det, annars hade det inte blivit så populärt

• Anonym (Lilly)

Inte alls ovanligt att man känner en slags sjukdomskänsla när man tar bort socker och mjöl. Ungefär som när man slutar röka faktist! Men sen när kroppen har rensat ut och hjärnan vant bort "triggarna" så börjar man känna sig bättre. Och självklart går man ner i vikt om man annars är fullt frisk! Jag har inte ätit mjöl eller tillagt socker på 7 1/2 år. Funkar hur bra som helst. Lycka till!

• Anonym (me)

Jag håller vikten och blir piggare av att skippa kolhydraterna. Dessutom får jag platt mage (får uppblåst mage av mjöl, pasta etc).

• Anonym (me)
    Aniiee skrev 2017-09-17 01:58:48 följande:

Det handlar framför allt att om att en del inte kan tillgodogöra sig tillräkligt mycket energi, så att så pass energitäta livsmedel blir nödvändiga.

Socker innehåller tomma kalorier, alltså energi men utan näringsämnen. De är lätta att få i sig. Det mest basic är väl sockerlag.

Näringsmässigt finns det ingenting i socker som vi människor behöver. Enda skälet att få i sig socker är som du säger om man inte klarar av att fylla sitt energibehov med andra livsmedel. Väldigt få individer med andra ord.
  • Anonym (me)
    Anonym (Kursdeltagare) skrev 2017-09-17 08:24:03 följande:

Gick en gång en "kostkurs" där vi testade olika dieter under några veckor. Kursen gick ut på att olika dieter passar olika personer olika bra, och även om en slags diet fungerade för en för några år sedan är det inte säkert att det fungerar idag. En sv dieterna var just att ta bort socker och vitt mjöl och det var en kursdeltagare som mådde jättedåligt av den och var tvungen att avbryta i förväg. Hen sa att hen fick problem med sömnen, blev deprimerad, kunde aldrig varva ner men var ständigt trött etc.

Så testa du och se om det fungerar för dig, eller inte. För många gör ju det, annars hade det inte blivit så populärt

Kroppen kan utvinna energi ur både kolhydrater, proteiner och fett. Om man är van vid en kolhydratkost så är kroppens system inställt på det och behöver lite tid att ställa om sig. Det är vanligt att må dåligt under den fasen men det brukar gå över.
Svar på tråden Sluta äta vitt mjöl och tillsatt socker, hur påverkar det kroppen?