• Suziice

hjärtljudsmonitor

Hejsan.

Det är så att jag vill så gärna köpa en hjärtljudsmonitor så ja kan lyssna på bebisens hjärta. Men jag undrar hur ni tycker om dem? Vilken ska man köpa?

• Svar på tråden hjärtljudsmonitor
  • Livetsgång
    Suziice skrev 2017-09-17 08:40:46 följande:

Hejsan.

Det är så att jag vill så gärna köpa en hjärtljudsmonitor så ja kan lyssna på bebisens hjärta. Men jag undrar hur ni tycker om dem? Vilken ska man köpa?

Jag använder mig av Angelsound och spelar in hjärtljuden via en app som heter Unbornheart.

Dopplern är guld värd sålänge man inte har överdriven oro över graviditeten samt har grunderfarenhet på vart fostret ligger i magen. 
    Samt att det kan skapa oro att ha en doppler för vissa som inte lyckas hitta hjärtljuden själv när man ska lyssna hemma då det kan bero på hur fostret ligger i magen.

Jag kunde höra hjärtslag runt vecka 11 som först och har därefter lyssnat varannan vecka för att följa hur högt fostret ligger i förhållande till magen :)

Min BM vet också om att jag har en doppler och hennes tips är att är man orolig av sig, lätt stressad för att man ej lyckas hitta slag eller inte har erfarenhet ska man helst undvika att själv att inhandla en sådan och låta en mottagningen sköta det istället vid bokade möten.

Men annars va det stort okej från henne om man är säker i sig själv, inte orolig av sig och har grunderfarenheter för hur man lyssnar och samt vet att man inte alltid hittar hjärtljud så kan man gärna få lyssna för hemmabruk med varannan vecka metod om man vill men inte mer än 10-15 minuter per gång :) 
Svar på tråden hjärtljudsmonitor