• Anonym (g)

När har nollning spårat ur? (gymnasiet)

När har gymnasienollning spårat ur? Bli skengna? Slicka grädde från intima kroppsdelar? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-09-17 20:58
    Bli slagna*

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-09-17 21:05
    (Som exempel på sådant som kan hända)

• Svar på tråden När har nollning spårat ur? (gymnasiet)
  • Anonym (ll)

när det finns deltagare som inte tycker det är roligt, då har det spårat ur.
    Exemplet du ger är brottsligt att utsätta någon för. Anmäl.

• Anonym (Jg)

Nollning bör inte förekomma på gymnasiet. Punkt.

• Nollningen

jag kan säga såhär att den nollningen som jag var med på sp fungerade det så här. Treorna tar ut ungefär 10-14 killar som börjar ettan som är den populäraste och en dem kanske inte tycker om. En i trean lade till alla uttagna i en chattgrupp där dem hade delat in oss i snö grupper med 2-3 stycken i och att vi efter skolan 15:30 skulle alla ta sig till deras ställen dem fått och ha på sig (klädern man inte bryr sig om) notera att allas möte platser låg nära varandra. Jag och 2 andra som skulle ha samma mötesplats åkte till det stället, en bild kom med 2 stycken från trean (vi kände dem såklart) dem var glada och frågade om det kommer bli kul osv , dem satta på oss ögonbindeln och vi gick in i bilen , jag såg lite ingenom min ögonbindel och såg att han åkte runt i det industri område som var intim vår mötesplats , dem stannar billen och vi går ut och folk går med oss så vi går rätt efter att dem har fått genom oss i stängslet dem skurit upp och dem hade fått med alla oss ettor så satte dem oss i en ring och vi fick inte säga ett ord eller göra ljud för då slog del oss med pinnar osv , sen fick vi var o en ställa oss upp och ta av oss ögonbindeln och följa efter 2 maskerade treor och sedan genom en lucka till det nerstängda varvet sedan när man hoppat in där hade dem tänt ljus man skulle följa och runt om kring stod flera maskerade treor , sen när man kommit halvvägs upp i trappan fick vi ta på ögonbindeln igen och följa med upp på högsta våningen där dem rade upp os och tejpade fast våra händer och försate ha på den läskiga musiken och bankade med stora pinnar på metal tunnor (det kändes som man var med en läskig film) efter nån minut hör vi en säga "ni kan nu ta av era ögonbindeln" och sa att detta är en tradition o bl.a. Bl.a. Och sedan sa om ni kollar ner så ser ni att ni har två muggar var (jelzin och Ica basic Cola äckligaste groggen som existerar) på min signal så ska ni svepa upp det så snabbt ni kan , jag fick andralin lch svepte båda på ca 15 sekunder , medans jag såg vissa andra på raden spydde på en gång samt den som klarade det sist blev ägaf i huvudet. sen bytte vi ställe och vi tog med oss våra muggar och stälde oss på en ring och körde "Thunder drink leken" och det var där alla vi ettor började att bli as packade och sa onödiga saker så dem kastade ägg på oss och dem hade kallat n person som kallar sig för "maskinen" som åker runt på kollningar i hela landet som slog med ett skärp som bar brutalast, sen tejpade dem fast oss runt pelarna där inne i ca 5 min , sen tappade jag minnet helt (skulle kankse inte stannat uppe hella natten och äta mera mat så skulle jag klarat mig) men efter jag kollat på videos efteråt så var det kaos en var så full att han tog av sig kläderna och gick ut o sedan rullade runt i leran . Det var allt jag minns från nollningen jag deltog i kanske glömde Bort att skriva nåt men om jag får säga det själv så tyckte jag det var endå kul och bra teama och ingen fjoll nollning som vissa skolor har.

• Anonym (Högskoleutbildad)

Förr var nollningen elak även på högskolor, men det verkar som det är borta nu. Om nollning görs rätt är det ett mycket bra tillfälle att lära känna sina klasskamrater.

Det är tråkigt att höra att elak nollning fortfarande förekommer på gymnasieskolor.

• Anonym (lärare)
    Anonym (g) skrev 2017-09-17 20:57:41 följande:

När har gymnasienollning spårat ur? Bli skengna? Slicka grädde från intima kroppsdelar? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-09-17 20:58
    Bli slagna*

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-09-17 21:05
    (Som exempel på sådant som kan hända)

Men håller skolor ens på med sånt längre?!

Jag är lärare på en gymnasieskola och vår skolledning tog beslut om att inte ha nollning någon gång i mitten på 90-talet (efter att en elev känt sig tvingad att vara med på "klädsträcket" (eller vad det nu heter, när klassen tillsammans ska bygga längst med sina egna kläder på marken för att vinna). Däremot har man istället en kul dag där alla programmen deltar och man tävlar i en femkamp. Det handlar inte om nollning och att vara taskig mot åk 1 utan det handlar om att åk 1- eleverna ska känna sig välkomna och inlemmas i skolans sociala struktur och känna att de valt en bra och trevlig skola. 

Även när jag själv gick på gymnasiet en gång i tiden, var det rätt så beskedligt med nollningen och den skolans ledning höll ett vakande öga så det inte skulle bli för galet. 
Svar på tråden När har nollning spårat ur? (gymnasiet)