• Anonym (Kaffedraken)

    tips för annorlunda bröllop

    Hej!
    Jag och min sambo ska gifta oss men kan inte bestämma oss för hur!

    Jag kan inte tänka mig något värre än att vara mittpunkt på en stor fest och tycker över lag illa om att gå på stora fester, samtidigt som jag vill ha min släkt och ett fåtal vänner med på bröllopet. "Problemet" är att både jag och sambon har stooora släkter och sambon har även många kompisar han vill bjuda in. I min släkt är vi rätt tighta och jag kan inte tänka mig att utesluta tex kusiner, mostrar osv utan vill ha dem med. Sambons släkt är inte lika tight och han har vissa kusiner, fastrar osv som han aldrig träffar men ändå tycker att han måste bjuda om jag bjuder in hela min släkt. Totalt blir det närmare 150 pers så min dröm om ett litet bröllop är en utopi.

    Skulle därför behöva tips och inspo för att få ett mysigt och avslappnat bröllop trots att det blir så många gäster. Våra bröllopsplaner har liksom helt stannat av då ingen av oss riktigt kan få en bild av hur vi vill ha bröllopet.

    Vi kan tänka oss att gifta oss när som helst på året och även utomhus om vädret tillåter.

    Tips någon?!

  • Svar på tråden tips för annorlunda bröllop
  • Anonym (Kaffedraken)

    Åk iväg bara ni två och gift er.
    eller bjud bara föräldrar och syskon.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (oo) skrev 2017-09-17 21:49:00 följande:

    Åk iväg bara ni två och gift er.
    eller bjud bara föräldrar och syskon.


    Vill som sagt ha släkten och närmsta vännerna med, om det inte känts viktigt hade vi åkt iväg med bara närmsta familjen :)
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag tänker mig typ ett sommarbröllop med partytält i en fin park. Lätt att få plats och fin omgivning. Blir fina bilder med när det grönskar runt om.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Rebecca1987 skrev 2017-09-17 22:17:41 följande:

    Jag tänker mig typ ett sommarbröllop med partytält i en fin park. Lätt att få plats och fin omgivning. Blir fina bilder med när det grönskar runt om.


    Ja det skulle ju kunna vara ett alternativ! Kanske med grillbuffe eller picknick eller så för att undvika stel sittande middag...

    Har haft funderingar på att endast bjuda in till vigsel och sedan bara lite mingel med bubbel och fikabuffe (typ smörgåsar, pajer, tårtor, kakor) eller något och sedan dra iväg för bröllopsnatt på hotell. Men vill ju liksom inte att det ska upplevas snålt eller budget för även om man gärna kommer "billigt" undan är det inte kostnaden som är problemet utan just stelheten, stor fest, stå i centrum som jag vill undvika. Det blir ju dock väldigt svårt med så många gäster haha
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (J) skrev 2017-09-17 22:27:43 följande:

    Ja det skulle ju kunna vara ett alternativ! Kanske med grillbuffe eller picknick eller så för att undvika stel sittande middag...

    Har haft funderingar på att endast bjuda in till vigsel och sedan bara lite mingel med bubbel och fikabuffe (typ smörgåsar, pajer, tårtor, kakor) eller något och sedan dra iväg för bröllopsnatt på hotell. Men vill ju liksom inte att det ska upplevas snålt eller budget för även om man gärna kommer "billigt" undan är det inte kostnaden som är problemet utan just stelheten, stor fest, stå i centrum som jag vill undvika. Det blir ju dock väldigt svårt med så många gäster haha


    Tror ett ute bröllop och middag/fika blir att folk gärna tittar på mycket annat med runt om så man slipper vara i centrum hela tiden. Sen tror jag att med så många gäster så har dom fullt upp att prata med varandra på festen. ????
  • Anonym (Kaffedraken)

    Först skriver du så här:

    Jag kan inte tänka mig något värre än att vara mittpunkt på en stor fest 

    sedan planerar du för en fest med 150 gäster...

    Känns ju så där trovärdigt...

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (123)) skrev 2017-09-17 22:42:59 följande:

    Först skriver du så här:

    Jag kan inte tänka mig något värre än att vara mittpunkt på en stor fest 

    sedan planerar du för en fest med 150 gäster...

    Känns ju så där trovärdigt...


    Du totalt missade hela poängen med tråden eller? Att TS och blivande landar på drygt 150 gäster om de båda ska bjuda in de människor de verkligen vill ha där, pga stor släkt osv. MEN, att TS vill ha tips på hur man kan göra ett upplägg för en fest för 150 människor där det inte blir så att de blir mittpunkten på festen. 
  • Anonym (Kaffedraken)

    TS, jag och sambon har liknande problem. Vi studerar fortfarande, så bröllop ligger ändå 3 år framåt ungefär, men vi har också lite detta dilemmat. Vi båda har stora familjer och släkter (dock kommer jag inte bjuda en stor del av min för är inte alls nära med de), samt en hel del vänner då vi bott i tre olika länder tillsammans. Vår gästlista landar också på drygt 120-150 personer. Men precis som du/ni så är vi inte supersugna på att stå i centrum. 

    Vigseln är okej att vi är i centrum på, är liksom oundvikligt haha... Men gällande resten av festligheterna så försöker vi komma på hur vi vill göra för att det ska vara bekvämt för oss också. Det vi har pratat om är att dels gifta oss på sommaren så vi kan vara utomhus, vi har tänkt hyra ett stort partytält. Sen tänkte vi strunta i att ha en formell "sit-down" middag, utan kör på en buffe för all mat. Vi tänkte också försöka sätta upp olika aktiviteter om väder tillåter, t.ex. ett egenskapat "photobooth" så gäster kan underhålla sig, ett litet loungeområde med vattenpipor och sköna kuddar så man kan sitta och ta det lugnt och bara prata. 

    Sen har vi tänkt plocka bort en del typiska bröllopsmoment, såsom den första dansen. Båda två är otroligt obekväma med att dansa inför andra, så det skippar vi helt. Vi kommer ha musik och dansgolv för gästerna, men själva kommer vi nog inte delta ;) Vi tänkte även skippa det där med att skära bröllopstårtan och de tillhörande "gulliga" grejerna som kommer med det. Vi kommer absolut inte ha presentöppning på festen (vet att det inte är något alla har, men hälften av de bröllop vi vart på har haft det). Tal är okej under middag. Vi tänkte också undanbe vår toasmasters att hålla i sådana där olika lekar för brudparet som finns i olika utföranden, istället föreslå en lek för alla gäster att vara med i, som ett musikquiz eller något annat. Så helt enkelt plockar vi bort sådant där vi som par måste stå i totalcentrum. 

    Kanske det kan ge dig/er några ideer :) 

  • Anonym (Kaffedraken)

    TS, jag och sambon har liknande problem. Vi studerar fortfarande, så bröllop ligger ändå 3 år framåt ungefär, men vi har också lite detta dilemmat. Vi båda har stora familjer och släkter (dock kommer jag inte bjuda en stor del av min för är inte alls nära med de), samt en hel del vänner då vi bott i tre olika länder tillsammans. Vår gästlista landar också på drygt 120-150 personer. Men precis som du/ni så är vi inte supersugna på att stå i centrum. 

    Vigseln är okej att vi är i centrum på, är liksom oundvikligt haha... Men gällande resten av festligheterna så försöker vi komma på hur vi vill göra för att det ska vara bekvämt för oss också. Det vi har pratat om är att dels gifta oss på sommaren så vi kan vara utomhus, vi har tänkt hyra ett stort partytält. Sen tänkte vi strunta i att ha en formell "sit-down" middag, utan kör på en buffe för all mat. Vi tänkte också försöka sätta upp olika aktiviteter om väder tillåter, t.ex. ett egenskapat "photobooth" så gäster kan underhålla sig, ett litet loungeområde med vattenpipor och sköna kuddar så man kan sitta och ta det lugnt och bara prata. 

    Sen har vi tänkt plocka bort en del typiska bröllopsmoment, såsom den första dansen. Båda två är otroligt obekväma med att dansa inför andra, så det skippar vi helt. Vi kommer ha musik och dansgolv för gästerna, men själva kommer vi nog inte delta ;) Vi tänkte även skippa det där med att skära bröllopstårtan och de tillhörande "gulliga" grejerna som kommer med det. Vi kommer absolut inte ha presentöppning på festen (vet att det inte är något alla har, men hälften av de bröllop vi vart på har haft det). Tal är okej under middag. Vi tänkte också undanbe vår toasmasters att hålla i sådana där olika lekar för brudparet som finns i olika utföranden, istället föreslå en lek för alla gäster att vara med i, som ett musikquiz eller något annat. Så helt enkelt plockar vi bort sådant där vi som par måste stå i totalcentrum. 

    Kanske det kan ge dig/er några ideer :) 

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (M) skrev 2017-09-17 22:45:44 följande:
    Du totalt missade hela poängen med tråden eller? Att TS och blivande landar på drygt 150 gäster om de båda ska bjuda in de människor de verkligen vill ha där, pga stor släkt osv. MEN, att TS vill ha tips på hur man kan göra ett upplägg för en fest för 150 människor där det inte blir så att de blir mittpunkten på festen. 
    Exakt så!
    Hade jag inte stått så nära mina mostrar och kusiner hade jag inte bjudit dem men för mig är det som att inte bjuda sina föräldrar och syskon. Hade helst haft en liten fest med typ 15 pers men då får jag ju inte med de personer som är viktiga för mig att ha där.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (M) skrev 2017-09-17 22:45:44 följande:
    Du totalt missade hela poängen med tråden eller? Att TS och blivande landar på drygt 150 gäster om de båda ska bjuda in de människor de verkligen vill ha där, pga stor släkt osv. MEN, att TS vill ha tips på hur man kan göra ett upplägg för en fest för 150 människor där det inte blir så att de blir mittpunkten på festen. 
    Inte mittpunkten på sitt eget bröllop? Ja, då ska man kanske hoppa över att gifta sig...
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (M) skrev 2017-09-17 22:55:48 följande:

    TS, jag och sambon har liknande problem. Vi studerar fortfarande, så bröllop ligger ändå 3 år framåt ungefär, men vi har också lite detta dilemmat. Vi båda har stora familjer och släkter (dock kommer jag inte bjuda en stor del av min för är inte alls nära med de), samt en hel del vänner då vi bott i tre olika länder tillsammans. Vår gästlista landar också på drygt 120-150 personer. Men precis som du/ni så är vi inte supersugna på att stå i centrum. 

    Vigseln är okej att vi är i centrum på, är liksom oundvikligt haha... Men gällande resten av festligheterna så försöker vi komma på hur vi vill göra för att det ska vara bekvämt för oss också. Det vi har pratat om är att dels gifta oss på sommaren så vi kan vara utomhus, vi har tänkt hyra ett stort partytält. Sen tänkte vi strunta i att ha en formell "sit-down" middag, utan kör på en buffe för all mat. Vi tänkte också försöka sätta upp olika aktiviteter om väder tillåter, t.ex. ett egenskapat "photobooth" så gäster kan underhålla sig, ett litet loungeområde med vattenpipor och sköna kuddar så man kan sitta och ta det lugnt och bara prata. 

    Sen har vi tänkt plocka bort en del typiska bröllopsmoment, såsom den första dansen. Båda två är otroligt obekväma med att dansa inför andra, så det skippar vi helt. Vi kommer ha musik och dansgolv för gästerna, men själva kommer vi nog inte delta ;) Vi tänkte även skippa det där med att skära bröllopstårtan och de tillhörande "gulliga" grejerna som kommer med det. Vi kommer absolut inte ha presentöppning på festen (vet att det inte är något alla har, men hälften av de bröllop vi vart på har haft det). Tal är okej under middag. Vi tänkte också undanbe vår toasmasters att hålla i sådana där olika lekar för brudparet som finns i olika utföranden, istället föreslå en lek för alla gäster att vara med i, som ett musikquiz eller något annat. Så helt enkelt plockar vi bort sådant där vi som par måste stå i totalcentrum. 

    Kanske det kan ge dig/er några ideer :) 


    Det låter helt fantastiskt! Photo booth och loungehörna är ju perfekt för att få det mer avslappnat och att man rör sig runt ist för stel middag och sedan obligatoriskt dansgolv haha.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (123)) skrev 2017-09-17 22:56:22 följande:
    Inte mittpunkten på sitt eget bröllop? Ja, då ska man kanske hoppa över att gifta sig...
    Varför? Vi vill jättegärna dela den dagen med våra nära och kära, dock är vi inte bekväma med att vara i totalcentrum gällande uppmärksamhet. Som sagt, vigseln går inte att göra så mycket gällande, där är det bara att köra på. Men festen kan man absolut lägga upp så att det inte behöver vara stor fokus på paret hela tiden. Festen är ju inte för oss bara, utan är ett tillfälle (och förmodligen det enda) för alla våra nära och kära att mötas.En rolig fest helt enkelt.

    Sen har vi iallafall även diskuterat flera gånger att dra iväg och gifta oss själva, men då blir det snabbt att man vet att ens absolut närmsta skulle bli väldigt besvikna. Och när vi då lägger till de, så vet vi att det finns andra som blir besvikna om inte de får komma och dela dagen med oss. Och med de inbjudna så blir det fler osv osv. Snabbt är vi uppe i en rätt stor gästlista, och då känner vi att vi lika gärna kan bjuda in alla vi verkligen själva skulle vilja ha med och istället anpassa festen efter vad vi är bekväma med.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (J) skrev 2017-09-17 23:00:01 följande:
    Det låter helt fantastiskt! Photo booth och loungehörna är ju perfekt för att få det mer avslappnat och att man rör sig runt ist för stel middag och sedan obligatoriskt dansgolv haha.
    Haha precis! Tror vi kommer hänga mest i loungehörnan faktiskt när middagen är över ;) Annorlunda kanske, men tror det kan bli bra i vilket fall! Plus, det finns garanterat andra gäster som inte heller är så sugna på att dansa, så att erbjuda alternativa festaktiviteter, såsom en lounghörna, tror jag bara är uppskattat.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (123)) skrev 2017-09-17 22:56:22 följande:
    Inte mittpunkten på sitt eget bröllop? Ja, då ska man kanske hoppa över att gifta sig...
    Ja, nä men okej. Vi struntar i att gifta oss då eftersom du tycker så!
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (M) skrev 2017-09-17 23:07:18 följande:
    Haha precis! Tror vi kommer hänga mest i loungehörnan faktiskt när middagen är över ;) Annorlunda kanske, men tror det kan bli bra i vilket fall! Plus, det finns garanterat andra gäster som inte heller är så sugna på att dansa, så att erbjuda alternativa festaktiviteter, såsom en lounghörna, tror jag bara är uppskattat.
    Ja det är absolut något jag kommer ta med mig! :D
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (123)) skrev 2017-09-17 22:56:22 följande:

    Inte mittpunkten på sitt eget bröllop? Ja, då ska man kanske hoppa över att gifta sig...


    Du missade ändå poängen trots att du fortsätter försöker vara smart.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Min yngsta syster o hennes man ville ha ett stort bröllop med vänner o släkt från både när o fjärran !!

    De avböjde presenter och skrev en fantastisk inbjudan på rim där de bjöd in till bröllopsfirande!!

    De gifte sig kyrkligt på sommaren o festen hölls i en stor lokal. Istället för paket fick alla gäster ta med en maträtt för fem personer!! Så middagen blev en gigantisk knytis buffé!!

    Kött, fisk, gratänger och sallader!!

    Jag som är kontroll freak oroade mig innan runt detta skulle det bli bra blandning , och räcka?!

    Sen fixade de dryck o tårta till efterrätt....

    Festen innehöll mkt musik o dans då båda jobbar med musik o därav har mkt vänner som är musiker...,,

    Det blev kanon alltihop och gav dem en möjlighet att fira med alla men hålla nere kostnaderna !!

Svar på tråden tips för annorlunda bröllop