• Julieeop

    Bli uppsagt pga. graviditet.?!

    Hej! (förlåt lång tekst, hoppas ni vill läsa o hjälpa ändå)
    Denna fråga har funnits i mitt liv i snart 6 månader nu, jag är inte gravid nu, men har vela försöka bli det i över 9 mdr.. (en hel graviditet altså!) MEN.. såhär är det.. 


    Jag är livrädd för att bli uppsagt från mitt jobb av den anledningen, jag älskar verkligen mitt jobb och det har inte varit helt lätt att få tag i. Denna tjänst var gjort för att underlätta för mina kollegor och försvinner jag 1 år underlätter jag inte så jädrans mycket.. eller kan de säga upp mig ifall min evt vikarie är bättre än mig?!


    Jag blev under min senaste mammaledighet uppsagt från mitt gamla jobb, med anledning att de skulle skära ner på personal...


    Jag har sett många trådar där det sägs att an arbetsgivare kan uppsäga en utan anledning, eller hitta på en anledningför att pynta på det, men hur är lagerna om man är fastanställt innan man ens blir gravid? Och gällar de lagarna även om inte företaget är med i facket? 


    Jag har provanställningen just nu, denna upphör innan årets slut, men jag tycker att det är frustrerande att "inte våga" bli gravid, pga, rädsla för uppsägelse igen. När hjärtat säger en sak och huvudet en annan.


    Jag går varje månad och både hoppas på att vi inte varit försiktiga nog, och samtidigt livrädd av samma anledning. 

    Tacksam för alla råd och hjälp!

  • Svar på tråden Bli uppsagt pga. graviditet.?!
  • Ebo88

    Är du fast anställd kan du inte bli uppsagd. Enbart om det blir varsel (nedskärning) men det är en helt annan anledning till uppsägning. Har du dock provanställning kan din chef bryta den när du går på föräldraledighet eller innan och istället anställa en ny. Är du med i facket? Om du inte är så gå med. Alltid skönt att ha dem bakom sig om något skulle inträde. Så - fast anställd - du är säker. Provanställd - du kan få gå från ditt jobb.

  • Ebo88

    Är du fast anställd kan du inte bli uppsagd. Enbart om det blir varsel (nedskärning) men det är en helt annan anledning till uppsägning. Har du dock provanställning kan din chef bryta den när du går på föräldraledighet eller innan och istället anställa en ny. Är du med i facket? Om du inte är så gå med. Alltid skönt att ha dem bakom sig om något skulle inträde. Så - fast anställd - du är säker. Provanställd - du kan få gå från ditt jobb.

  • Julieeop

    Fantastiska ni är att svara så fort! TACK! Ja, jag är med i facket, men företaget är inte anknytna till något fack.


    Och även om de hittar en vikarie under min mammaledighet, fins det ingen risk att de kan säga upp mig och anställa den person i stället?


    Hur funkar det? 


    Tack igen!

  • Viktor med bilen
    Julieeop skrev 2017-09-17 22:26:10 följande:

    Fantastiska ni är att svara så fort! TACK! Ja, jag är med i facket, men företaget är inte anknytna till något fack.

    Och även om de hittar en vikarie under min mammaledighet, fins det ingen risk att de kan säga upp mig och anställa den person i stället?

    Hur funkar det? 

    Tack igen!


    Så länge du är provanställd kan de säga upp dig precis hur de vill. Men om du har en tillsvidareanställning (=fast anställning) är det olagligt att säga upp dig pga graviditeten/föräldraledigheten. Du har rätt att vara föräldraledig utan att förlora din tjänst.

    Som småbarnsförälder har du också rätt att minska din tjänstgöringsgrad med högst 25% om du vill och att vara hemma (med ersättning från försäkringskassan) när ditt barn är sjukt.
  • Ebo88

    Ditt jobb har regler att följa oavsett om dem är fackligt bundna eller ej. Dem kan inte välja att behålla vikarien dem tar in för dig under tiden du är föräldraledig. Om du är fast anställd.

    Är du provanställd så kan dom låta dig gå.

  • Anonym (HR)

    Okej, för att få lite rätsida på det här. Det är alltid olagligt att säga upp någon på grund av en graviditet. Oavsett vilket typ av anställning man har. Det är också olagligt att tacka nej till en jobbsökande med argumentet att den sökande är gravid/småbarnsförälder, det är till och med olagligt att ställa frågan om man planerar att skaffa barn vid en intervju. Dock så kan provanställningen avbrytas i förtid helt utan några argument alls.

    Att man som tillsvidareanställd inte kan bli uppsagd i annat fall än varsel är helt fel. Det är väldigt lätt att "bli av med" en oönskad anställd.

    Att företaget inte är fackligt ansluten har ingenting med det här att göra. Alla företag måste följa lagen, ett kollektivavtal gör bara att företaget får snävare ramar och ger arbetstagaren mer förmåner, som tex 4 veckors "uppsägningstid" vid en provanställning istället för det lagstadgade två. Eller ob och övertidsersättning, fler semesterdagar etc.

  • Julieeop

    Tack snälla för snabba o bra svar! 


    Då håller jag tummarna för att provanställningen inte slutar med uppsägning och leder till fast, jag har påskrivit ett kontrakt på fast jobb, dock men an provanställning på 6mdr. så visst är det så att har man inte hört något innan 5 mdr och 1 dag räsknas man som fast?                                                                 Då kan jag äntligen lugna mig och kanske börja drömma bäbisdrömmar igen! 


     

  • Ebo88
    Anonym (HR) skrev 2017-09-17 23:14:54 följande:

    Okej, för att få lite rätsida på det här. Det är alltid olagligt att säga upp någon på grund av en graviditet. Oavsett vilket typ av anställning man har. Det är också olagligt att tacka nej till en jobbsökande med argumentet att den sökande är gravid/småbarnsförälder, det är till och med olagligt att ställa frågan om man planerar att skaffa barn vid en intervju. Dock så kan provanställningen avbrytas i förtid helt utan några argument alls.

    Att man som tillsvidareanställd inte kan bli uppsagd i annat fall än varsel är helt fel. Det är väldigt lätt att "bli av med" en oönskad anställd.

    Att företaget inte är fackligt ansluten har ingenting med det här att göra. Alla företag måste följa lagen, ett kollektivavtal gör bara att företaget får snävare ramar och ger arbetstagaren mer förmåner, som tex 4 veckors "uppsägningstid" vid en provanställning istället för det lagstadgade två. Eller ob och övertidsersättning, fler semesterdagar etc.


    Måste bara fråga hur man kan bli av med ett jobb på grund av att man är oönskad? På vilket sätt går det till, vad skulle anledningen exempel kunna vara baserat på om dem bryter en anställning för att man är oönskad? Undrar bara då det lät intressant. Min sambo är facklig representant och enligt han stämmer det inte. Att dom skulle kunna försöka förstår jag men skulle dem verkligen kunna lyckas "göra sig av med en" på grund av att dem inte vill ha en där? Vart nyfiken :)
Svar på tråden Bli uppsagt pga. graviditet.?!