• Fia12345

Färga håret gravid?

Hej!

Jag har en Fråga, fått så många olika svar men ingen som är säker. Så tänkte fråga om någon vet om det är farligt att färga håret när man är gravid ?

• Svar på tråden Färga håret gravid?
  • Maria och Chris

Du kan färga håret utan att vara orolig. Dock helst vänta tills andra trimestern isf beroende på hur långt gången du är. Jag har färgat mitt hår alla mina graviditeter. Min barn har inte tagit någon skada utav det. Är nu gravid med tredje och jag tror inte den lille heller har tagit någon skada. Bästa är toning men vill du färga så är det inte farligt. Dock kan det bli en annan färg och håret kan reagera annorlunda under graviditeten. Jag har inte märkt någon skillnad men vet att andra har fått en annan färg än va dom önskade. Har även frågat frisörer och min bm som säger samma sak. Det är inte farligt.

• Snuttis2

Enligt de begränsade vetenskapliga underlag som finns idag, är det ofarligt att färga eller slinga håret när du är gravid.

Men kemikalier kan tas upp genom huden i hårbotten och det går inte helt att utesluta att det kan påverka graviditeten eller fostret negativt.

Om du inte vill avstå från att färga eller tona håret, finns det några saker du kan tänka på:

Många väljer att inte färga håret under de första 12 graviditetsveckorna som är de mest känsliga, eftersom fostrets organ bildas då.

Om du färgar håret själv, ska du följa instruktionerna noga. Använd handskar, håll dig i ett välventilerat rum, låt behandlingen pågå så kort tid som möjligt och tvätta hårbotten noga efteråt.

Om du väljer att slinga håret minskar du mängden färg som kommer i kontakt med hårbotten och som kan tas upp av huden.

På marknaden finns det många bristfälligt märkta produkter som verkar vara helt naturliga eller ekologiska trots att de innehåller samma slags syntetiska och allergiframkallande färgämnen som finns i vanliga hårfärgningsmedel.

Använd endast hårfärgningsprodukter som har varningstexter och instruktioner på svenska och en fullständig innehållsförteckning.

Färga, tona eller slinga helst håret på en salong som använder produkter med väldokumenterat innehåll och som är så skonsamma som möjligt.

Personligen har jag avstått allt vad färg heter under mina graviditeter känns som en liten uppoffring i sammanhanget!!!

• Fia12345

Tack för era svar! Jag är i v 28. Men min utväxt ser hemsk ut! Har ljus utväxt och mörkt hår ! :(

• Snuttis2

Har avstått frisörbesök under graviditeten och Fick superfin hårkvalite under dessa månader ! Har ganska fett hår i vanliga fall o hade kunnat sluta tvätta det helt om jag velat, starkt och med mkt volym !!

Men nu Har jag precis fått barn och längtar o planerar för allt från skönhetsbehandlingarna, hårvård och träning!!!

Har börjat tappa mkt hår vilket jag vet är vanligt men det känns som om jag kommer bli flint snart : ) ...

Ska lägga en plan med barnvakt så att jag kan komma iväg på diverse besök närmsta tiden....

• möjligt

Det är sant att det inte finns mycket studier på det här men den generella regeln när det gäller läkemedel och behandlingar är att man som gravid ska avstå om det inte är bevisat ofarligt( och det finns anledning att misstänka att Det kan påverka)

Det som man kan säga säkert är att de livsmedelsrekommendationer de flesta gravida följer handlar om väldigt låga sannolikheter för faktisk fara. Samt att man med säkerhet får i sig en hel del kemikalier med hårfärgning:

www.tv4.se/kalla-fakta/artiklar/höga-kemikaliehalter-efter-hårfärgning-4fbff3ed04bf725194009dc6

Sen är det ju upp till var och en vilka risker man väljer att ta

Jag vet att en del gravida som färgar väljer att använda Henna baserade färger(inga/mindre) kemikalier. Kan det vara nåt?

• ankans

Har varken tonat håret under graviditeter eller amningsperioderna. Känns så onödigt med tanke på kemikalierna. Ja, en uppoffring kanske då jag också haft ful utväxt men en liten sådan då mina barns välmående är viktigare än att jag ska vara snygg.

• meicc

Jag kör alltid slingor för att undvika att få det i direktkontakt med huden, både som gravid och inte.

Svar på tråden Färga håret gravid?