• Anonym (Alkohol)

Hur fort går alkohol ut i kroppen?

Jag satt och snackade med två jobbarkompisar på lunchen idag om berusning. Jag festar inte så mycket. 1-2 ggr i månaden kanske. Och jag tycker det är vansinnigt obehagligt att lägga mig när det snurrar i skallen. Så nån gång, då det blivit för mycket, sätter jag fingrarna i halsen när jag kommer hem. Men min ena jobbkompis sa att det var meningslöst för alkoholen går så snabbt ut genom magsäcken in i blodet. Stämmer det? Jag har googlat lite men hittar inget. Om jag inte blir mindre full av att kräkas kan jag ju sluta med det..,

• Svar på tråden Hur fort går alkohol ut i kroppen?
  • Lena

Är det 30-60min sen du drack senast är det sannolikt för att spy. Drick varannan alkoholfritt istället och ät irdentligt

• Anonym (Alkohol)
    Lena skrev 2017-09-18 19:47:36 följande:

Är det 30-60min sen du drack senast är det sannolikt för att spy. Drick varannan alkoholfritt istället och ät irdentligt

Som sagt är det inte ofta jag blir så berusad. Men då kanske en kebabrulle på vägen hem och vatten är bättre än att kräkas.
  • Pentra

Om man tar koffein i samband med alkohol så tar det längre för alkohlen att gå ur kroppen. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Anonym (Madde)

Han kanske har rätt i att all alkohol du tidigare druckit är ute i blodet redan. Det handlar väl om typ minuter. MEN är man illamående så kan det ju kännas mycket bättre efter man har spytt.

• Anonym (V)
    Pentra skrev 2017-09-18 20:47:00 följande:

Om man tar koffein i samband med alkohol så tar det längre för alkohlen att gå ur kroppen. ... Med vänlig hälsning, Pentra

Det var ju dock inte alls det Ts frågade om...
  • Lord Hans

Källa? Jag hittar inget på google som skulle stöda det där.
  • Stårschan

Att festa 1-2 gånger i månaden så att världen snurrar när man ska lägga sig låter mycket i mina öron. Det sagt så upplever jag också att det hjälper att tömma magen ordentligt innan man lägger sig när man är i det tillståndet. Det är ju trots allt alkohol kvar i det som kommer upp, och ligger det kvar i magen så fortsätter det ju ut i blodet under morgontimmarna. Häll sedan i dig Resorb och så mycket vatten du får i dig innan du går isäng, så ökar du chanserna att må hyfsat dagen efter.

• Anonym (Alkohol)
    Stårschan skrev 2017-09-19 10:02:12 följande:

Att festa 1-2 gånger i månaden så att världen snurrar när man ska lägga sig låter mycket i mina öron. Det sagt så upplever jag också att det hjälper att tömma magen ordentligt innan man lägger sig när man är i det tillståndet. Det är ju trots allt alkohol kvar i det som kommer upp, och ligger det kvar i magen så fortsätter det ju ut i blodet under morgontimmarna. Häll sedan i dig Resorb och så mycket vatten du får i dig innan du går isäng, så ökar du chanserna att må hyfsat dagen efter.

Alltså, jag är ute och festar 1-2 ggr i månaden, men det är bara nån gång per år jag blir så full.
  • Stårschan
    Anonym (Alkohol) skrev 2017-09-19 16:42:29 följande:
    Alltså, jag är ute och festar 1-2 ggr i månaden, men det är bara nån gång per år jag blir så full.
    Då får jag bara gratulera dig till ett fint socialt liv, och hoppas att du kan hålla kopparslagarna i schack framöver.
  • Anonym (l)
    Anonym (Alkohol) skrev 2017-09-19 16:42:29 följande:
    Och du vet inte själv om det hjälper att spy? Märker du inte om det slutar snurra i huvudet? Du måste vara rejält full då...
  • Hugful80

Källa?

Mig veterligen, med risk för felbelägg, bränner kroppen 4cl ren alkohol per timme. Oavsett mängd man druckit eller kroppsstorlek. Att man medelst kräkning skulle påskynda denna process finner jag osannolikt. Dock kan placeboeffekten få dig att känna dig nyktrare och/eller mindre illamående.

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras
  • Lord Hans
    Hugful80 skrev 2017-09-20 00:39:12 följande:

Källa?

Mig veterligen, med risk för felbelägg, bränner kroppen 4cl ren alkohol per timme. Oavsett mängd man druckit eller kroppsstorlek. Att man medelst kräkning skulle påskynda denna process finner jag osannolikt. Dock kan placeboeffekten få dig att känna dig nyktrare och/eller mindre illamående.

Hur mycket kroppen förbränner är väl individuellt, hur som helst kan man inte påverka hur snabbt man förbränner det.

4 cl kan vara en bra måttstock att utgå ifrån men det skulle nog vara starksprit och inte ren alkohol i så fall?
    4cl ren sprit motsvarar 2,5 portioner. det skulle betyda att om man drack en 24pack öl mellan klockan 14 och 24 så hade man hela tiden haft noll promille.
  • Stårschan
    Hugful80 skrev 2017-09-20 00:39:12 följande:

Källa?

Man påskyndar inte förbränningsprocessen genom att spy, men man ser till att göra sig av med den alkohol som ännu inte har hunnit ta sig ut i blodet, för att undvika att man blir ännu fullare än man redan är. Man kan väl säga att man påskyndar tillnyktringsprocessen.
  • Lord Hans
    Stårschan skrev 2017-09-20 07:57:23 följande:
    Man påskyndar inte förbränningsprocessen genom att spy, men man ser till att göra sig av med den alkohol som ännu inte har hunnit ta sig ut i blodet, för att undvika att man blir ännu fullare än man redan är. Man kan väl säga att man påskyndar tillnyktringsprocessen.
    Sant. Fast det bästa är nog att istället lämna bort den sista ölen.
  • Stårschan
    Lord Hans skrev 2017-09-20 08:24:43 följande:
    Sant. Fast det bästa är nog att istället lämna bort den sista ölen.
    Självklart!
Svar på tråden Hur fort går alkohol ut i kroppen?