• Anonym (Politikervecka)

Nyanlända får bostäder - rätt eller fel?

SVT avslöjar att Nacka m f erbjuder nyanlända hyreslägenheter, och får slipper därmed den stå i bostadskö. Vad anser ni om det?

• Svar på tråden Nyanlända får bostäder - rätt eller fel?
  • Anonym (Politikervecka)

Och därmed slipper de stå i bostadskö *

• Anonym (N)

Det är vedervärdigt...

• Anonym (inte)

Det är åt helvete.
    Våra barn är dom som ska ha rätt till dom lägenheterna.

• Anonym (.)

Tycker att det är konstigt att när man ska flytta hemifrån så får man själv stå minst 8 år i bostadskö men flyktingarna ska knappt stå ett år i kö. Tycker att de ska stå minst lika länge som oss svenska medborgare.

• Anonym (. 2)

Var ska de annars bo? Som granne med dig under stenen i skogen eller?

• Anonym (Fredde)

Vidrigt och helt sjukt!

De borde stå i bostadskö som alla andra.

Blir mer och mer beslutsam var jag lägger min röst i valet nästa år..

• Anonym (Galet)

Detta land känns knäppare och knäppare. Har varit emot SD förut, men med tanke på hur politikerna skött landet så kommer min röst (tyvärr) gå till SD.

• Anonym (Var snälla)

Jag är själv en 19-åring med barn och sambo som bor hemma med min mamma och vi letar lägenhet som galningar, men inte får någon/måste vänta ett tag till pga bostadskö.

Jag har inget emot att flyktingar får bostad före mig eller någon annan ung vuxen som fortfarande bor hemma. Visst vill jag jättejättegärna kunna flytta hemifrån nu, men de behöver ju bostäderna mer.
    Det är människor som flytt sina liv och inte vill något annat än att påbörja ett nytt liv - vilket är rentav omöjligt utan en bostad. Och hur ska de lyckas påbörja det när de måste stå i bostadskö i flera år? Eller skulle de kanske ställt sig i bostadskö när de levde i sitt hemland innan bomberna började falla?

Jag tycker inte om när man sätter människor mot varandra sådär (syftar på er som menar att den och den borde få lägenhet innan den och den).. och ja det är bostadsbrist, men det innebär inte att jag menar att endast en grupp ska få tillgång till alla lediga bostäder.

• Anonym (Problemet)
    Anonym (. 2) skrev 2017-09-18 23:12:52 följande:

Var ska de annars bo? Som granne med dig under stenen i skogen eller?

Problemet med asylpolitiken är att det är vi i Sverige som med vår signalpolitik och regler för vilka vi ska bevilja asyl eller PUT som alternativt skyddsbehövande reglerar hur många och vilka vi vill ta in i landet. Det märkte vi ju hösten 2015 när regeringen till slut drog i bromsen och sade stopp. Det går att säga stopp, om den politiska viljan finns.

I och med att redan förra regeringen tillsammans med MP beslutade om att kraftigt öka invandringen så borde man redan då ha förberett för anstormningen av asylsökande. Dels genom att kraftigt öka antalet markanvisningar för bostadsbyggande, men även genom att bygga ordentliga asylanläggningar istället för att upphandla fallfärdiga sedan länge nedlagda gamla torp och ruckel på landet. Asylmottagandet under flyktingkrisen var ibland riktigt usel.

Det är som om att politikerna, och för all del de som röstar fram dem, inte förstår att om man bestämmer sig för att ta emot 163 000 människor så måste de människorna bo någonstans. Då måste man förbereda med bostäder och mottagande för dem. Om man inte gör det så underblåser man rasism och motsättningar i samhället.
  • Anonym (Sverige, suck.)

Sverige har tagit emot fler flyktingar än vad samhället klarar av att ta emot och detta är ett bevis på det.

Finns inte bostäder så det räcker till.

Ja, vad ska jag säga? Finns barn till arbetade, skattebetalande och skötsamma svenskar som är chanslösa på bostadsmarknaden.

Är det då rätt att de som kommer hit och aldrig bidragit med något till välfärden ska få förtur bo bostadsmarknaden?

Svar på tråden Nyanlända får bostäder - rätt eller fel?