Ständiga utbrott hos 2-åring
Sedan ungefär ett halvår nu så får vår son "utbrott" nästan dagligen, det började någonstans runt 2 år, nu är han 2,5. Med utbrott menar jag att han blir helt hysterisk. Gråter otröstligt, skriker, snorar, spottar, lägger sig alltid raklång på golvet/soffan/sängen, det som finns nära till hands. Så pågår det utan problem 10-15 minuter, han slutar aldrig själv utan man måste dit och trösta/krama och ev ge honom napp. Man får aldrig någon annan förklaring från honom än att han "var ledsen".
Det som utlöser de här utbrotten kan vara vad som helst, så fort han inte får som han vill. Idag fick han ett utbrott för att jag inte lät honom gå iväg och leka när vi satt och åt lunch. Imorse för att jag gick före honom ned för trappan. Igår för att jag stängde av TV:n.
Förra veckan när jag hämtat honom på förskolan så ville han inte gå hem. Jag frågade om han ville åka i vagnen. Nej, inte det heller. Då hade jag ju inga alternativ kvar, och det blev ett utbrott. Jag fick tvinga ner honom i vagnen, spänna fast honom, och ha en fullständigt gallskrikandes unge i vagnen hela vägen hem. Vad jag än sa så hjälpte det inte. Han lugnade sig inte förrän vi kommit hem och jag gav honom nappen.
Blir så oerhört frustrerad av alla dessa utbrott, de sker ju i princip dagligen. Ibland flera gånger om dan. Samtidigt blir jag ju orolig om det är nåt fel på honom? Jag vill ju tro att det "bara" är vanlig trots, men när han får sina utbrott blir han ju närmast okontaktbar, det känns inte normalt. Mellan utbrotten är han hur snäll, go och omtänksam som helst. Kan tillägga att han har en lillasyster, men han har aldrig visat tecken på avundsjuka/svartsjuka. Hon kom när han var ca 1,5 år.
Någon som känner igen sig? Är det ett normalt beteende?