• botze

    Ingen ny garanti vid byte?

    Hej! 

    Var på Biltema idag och bytte ett par handskar som gått sönder, som jag köpt där för någon månad sedan. Fick ett par nya utan problem. MEN - jag fick ingen ny garantitid. Biltema tillämpar vanligtvis ett års garanti, detta är ju frivilligt från deras sida, det är ju enbart reklamationsrätten som är lagstadgad. Det som förvånade mig är att jag inte fick något nytt kvitto med ny garanti, utan det gamla kvittot gäller, med samma garantitid. Det tyckte jag kändes skumt. Det innebär att om jag skulle gå tillbaka med någonting som gått sönder efter 11 månader och 29 dagar, och få denna utbytt, så har jag ingen garanti alls på den utbytta varan. 

    Mina frågor:
    - Brukar butiker göra så här, eller sticker Biltema ut? 
    - Reklamationsrätten måste väl gälla från det datum varan byttes ut, eller gäller den också bara från det ursprungliga inköpsdatumet? 

  • Svar på tråden Ingen ny garanti vid byte?
  • Vickan I

    Låter rimligt. Annars kan ju folk börja ta sönder saker efter 11 mån och 29 dgr för att få en ny vara gång på gång?!

  • fjanten
    Vickan I skrev 2017-09-19 14:49:02 följande:

    Låter rimligt. Annars kan ju folk börja ta sönder saker efter 11 mån och 29 dgr för att få en ny vara gång på gång?!


    Jag tänkte också så...

    Reklamationsrätten på tre år startar ju däremot på nytt nu när du fått ny vara.
  • botze

    Fast garantin ska ju inte gälla om man tagit sönder något avsiktligt.... 

    Så reklamationsrätten gäller från det nya datumet, inte ursprungliga inköpsdatumet? 

  • kmb70

    Tycker det låter ganska rimligt faktiskt, att garantitiden räknas från det första köpet. Du betalar ju bara för den första varan, så då gäller ju garantitiden för den, även om den hinner bytas ut mot en ny under den tiden. Det är ju inte så att det är ett nytt köp som görs, när man får en ersättningsvara på garantin.

  • botze
    kmb70 skrev 2017-09-19 23:54:23 följande:

    Tycker det låter ganska rimligt faktiskt, att garantitiden räknas från det första köpet. Du betalar ju bara för den första varan, så då gäller ju garantitiden för den, även om den hinner bytas ut mot en ny under den tiden. Det är ju inte så att det är ett nytt köp som görs, när man får en ersättningsvara på garantin.


    Ja, det verkar ju som att fler tycker så. 
    Jag tänker att garantin innebär att butiken garanterar att varan håller under garantitiden. Om den då INTE gör det, och man får en ny vara, så borde de garantera att ersättningsvaran håller under en ny garantitid, varför skulle den vara sämre liksom.. 
    Hur som helst har jag fått svar på mina frågor, Biltema verkar inte sticka ut i det här avseendet, och reklamationsrätten gäller från datumet då jag fick ersättningsvaran (om ingen säger emot  
  • fjanten
    botze skrev 2017-09-20 00:32:11 följande:

    Ja, det verkar ju som att fler tycker så. 

    Jag tänker att garantin innebär att butiken garanterar att varan håller under garantitiden. Om den då INTE gör det, och man får en ny vara, så borde de garantera att ersättningsvaran håller under en ny garantitid, varför skulle den vara sämre liksom.. 

    Hur som helst har jag fått svar på mina frågor, Biltema verkar inte sticka ut i det här avseendet, och reklamationsrätten gäller från datumet då jag fick ersättningsvaran (om ingen säger emot  


    Reklamationsrätten gäller från att du fick ersättningsvaran, det är lagstadgat. Garanti är ju helt frivilligt att ge ut, så då får ju företag välja hur reglerna ska se ut. Reklamationsrätten gäller ju dock bara ursprungliga fel, och om något händer efter de första sex månaderna så är det du som måste påvisa att felet inte är ursprungligt.
Svar på tråden Ingen ny garanti vid byte?