• Anonym (Johan)

Att ha Aspergers!

Hej.

Jag är en man på 31 år som har Aspergers.

Jag har alltid haft svårt att hitta någon.

Haft ett förhållande men tog slut. :(

Sanningen är det jag vet ej vad jag ska göra för att hitta någon? Min största önskan är att få bli pappa men vägen ditt är inte lätt. :( Särskilt om jag ingen partner har. :(

Jag vet inte hur jag ska bete mig ute eller när jag pratar med människor!? Antigens tycker dom mycket om mig men bara som vän eller tycker jag är total konstig. :(

Jag hatar mig själv och min Aspergers gör ju inte mitt liv bättte. :( Jag vill ge kärlek och älska någon men jag verka ej få någon kontakt? Man ska ju inte vara ärlig heller säger många för då skrämmer man bort tjejerna?

Jag känner att alla jag känner har barn och är redan gifta medan jag stå ensam och stil. :(

Nej jag vill inte det ska låta som en tävling eller så men jag menar jag är ju rätt gammal nu och vill ju ändå vara rätt ung som pappa inte gammal. :(

Snälla hjälp mig och ge mig råd,kunskap m.m

Mvh

Johan

• Svar på tråden Att ha Aspergers!
  • Anonym (pappa)

Det finns ju ett antal forum, och även föreningar, för aspies......där kanske det är lättare att hitta en tjej som "står ut" med dina egenskaper. Jag har själv en son med Asperger, så jag vet vilka svårigheter som kan finnas. 

Lycka till! Det finns garanterat tjejer även för dig. Det gäller bara att hitta någon av dom.

• Anonym (Minnie)
    Anonym (pappa) skrev 2017-09-21 10:24:37 följande:

Det finns ju ett antal forum, och även föreningar, för aspies......där kanske det är lättare att hitta en tjej som "står ut" med dina egenskaper. Jag har själv en son med Asperger, så jag vet vilka svårigheter som kan finnas. 

Lycka till! Det finns garanterat tjejer även för dig. Det gäller bara att hitta någon av dom.

Jag har också en anhörig med Asperger men tycker nästan det är lite snävt att tänka att man måste leta på forum för andra med just Asperger. Inte bara begränsar man urvalet till nån procent av befolkningen; man kan gå miste om pärlor. Som ett komplement är det ju däremot en bra strategi, så man inte missar sin pärla just där.
  • Anonym (L)

Enligt en del lirare på familjeliv är du ju bara "högkänslig" så då torde ju dina problem vara inbillning. Egentligen har du superlätt för allt det du skrev att du har svårt för.

Var är ni nu alla hsp-ivrare som alltid ska försöka hävda att högkänsliga har autism och aspergers?

• Kusin Krakel

Det man kan göra är att fortsatt befinna sig i sociala sammanhang. Vara med föreningar, forum, gå kurser mm, dvs sammanhang där man träffar folk. Det är steg ett. Desto större kontaktnät man har desto större möjligheter har man att träffa just den där personen som man klickar med.

Om det är särskilda saker som du upplever att du har problem med, du skriver tex att du inte vet hur du ska bete dig ute bland människor, så behöver du ta hjälp. I första hand av hab/ kunnig terapeut men kanske även från syskon/föräldrar/vänner så att du lär dig mer om det du har svårt för.

Att man inte ska vara ärlig är ju ensanning med modifikation. Man kan vara ärlig inom vissa sociala gränser men inte säga eller göra vad som helst för att man "är sån". Jag tänker att man ska vara sann med sig själv, dvs vara en person som man trivs med och känner att man kan stå för, men inte säga allt man känner och tycker eller göra allt som faller en in.

• Anonym (Stina)
    Anonym (L) skrev 2017-09-21 11:03:13 följande:

Enligt en del lirare på familjeliv är du ju bara "högkänslig" så då torde ju dina problem vara inbillning. Egentligen har du superlätt för allt det du skrev att du har svårt för.

Var är ni nu alla hsp-ivrare som alltid ska försöka hävda att högkänsliga har autism och aspergers?

Jag är en av dem och problemen har har som HSP är inte inbillning eller påhitt, snarare tvärtom, jag tycker det är så pass allvarligt att många borde få en Aspergerdiagnos istället. HSP är som Asperger light. Jag vet inte riktigt hur du fick ihop ditt resonemang, tycker man att de med HSP borde få en riktig diagnos kan man inte samtidigt tycka att det är ett påhitt.
  • Anonym (Anonym Aspie)

Jag håller med om att du kan försöka på både Asperger-specifika sidor och tillställningar, men också annat. Jag har själv inte haft särskilt svårt med det, men jag är kvinna och det är lättare då.

Jag vet inte om det är någon idé på en vanlig dejtingsida, och i så fall om man skulle vara öppen med Asperger där. I så fall kan du behöva hjälp att formulera det så att alla dina positiva egenskaper kommer fram så att det blir positivt trots det.

Kanske kan det vara en idé att vara med i nån förening, några aktiviteter där det är mest kvinnor. Många kvinnor är det t.ex. på gympapass - allmän gympa (så kallad medelgympa) eller Yoga. Om du är någorlunda vig och rörlig, alltså. Det är nog ingen bra idé om det inte passar en alls. Alla slags föreningsliv där man behöver frivilliga som hjälper till - de brukar ju bli glada om det inte är bara kvinnor och då kan man få mer kontakt om man hjälps åt att fixa saker. Det bör förstås vara något som intresserar dig också, annars är det lite väl jobbigt. Och inom vissa aktiviteter kan det finnas risken att det är mest äldre kvinnor där. Kolla läget lite först.

Svar på tråden Att ha Aspergers!