• Anonym (Ut-kort)

Uppehållstillståndskort

Hej hej!

Min man har blivit beviljad uppehållstillstånd och väntar på sitt uppehållstillståndskort i sitt hemland just nu.

Jag undrar hur lång tid det tagit för andra innan ni fått det?

Jag vet att man kan läsa sig till på migrationsverkets hemsida att det tar upp till 4 veckor och på ambassadens hemsida att det tar ca 3 veckor innan kortet är på ambassaden för uthämtning.

Men jag skulle vilja höra från folk hur lång tid det faktiskt tagit för er från att beslut är tager och biometri gjord tills ni fått kortet på ambassaden?

En annan fråga. Är det någon som vet varför någon som är gift och har barn med sin svenska fru får ett tidsbegränsat uppehållstillstånd på två år och inte PUT direkt?

Tack på förhand ????

• Svar på tråden Uppehållstillståndskort
  • Anonym (Mia)

Att man får ett tillfälligt uppehållstillstånd i två år är nog standard. Så var det för oss med. Det är väl för att se om relationen fortfarande är aktuell då. Är den det får man ju put nästan som en formalitet (även om man såklart måste söka om). Och är ni inte ihop så ska han ju imte stanna på anknytning av dig, då blir det väl barnet han få söka för.

• Anonym (A)

Om ni inte har sammanbott utomlands i minst 2 år blir det tillfälligt uppehållstillstånd även om ni har barn tillsammans.

• Anonym (Ut-kort)

Tack för era svar.. jag förstod sen att det var fär att vi inte bott tillsammans utomlands som han fick 2 år först och inte permanent direkt :)..

2 veckor på måndag som han gjorde biometri till kortet så hoppas på att kortet kommer till veckan.. Längtar ihjäl mig här ju..

Svar på tråden Uppehållstillståndskort